Circuit Park Zandvoort


- St. Zandvoort Promotie

= recent gewijzigd

DTM Zandvoort belooft volop spektakel

DTM Zandvoort belooft volop spektakel 10 August 2004 - De Masters of Formula 3 2004 is nog maar nauwelijks achter de rug, of er dient zich alweer een nieuw top-evenement aan op het Circuit Park Zandvoort, dé autosportaccommodatie in Nederland. Van 3 tot en met 5 september aanstaande staat het circuit geheel in het teken van de DTM, de toonaangevende toerwagenserie van Europa. Indrukwekkende bolides van Audi, Mercedes-Benz en Opel. Twee Nederlandse smaakmakers, Christijan Albers en Jeroen Bleekemolen. Topcoureurs als Jean Alesi, Heinz-Harald Frentzen, Bernd Schneider, Tom Kristensen, Mattias Ekström en Laurent Aiello. En een volgeladen programma dat drie dagen volop actie biedt voor de fans. De voorverkoop loopt al op volle toeren, er zijn al 20.000 zitplaatsen verkocht! Haast is dus geboden voor wie er nog bij wil zijn

De DTM is inmiddels niet meer weg te denken uit de jaarlijkse racekalender van Circuit Park Zandvoort. Het optreden van de prestigieuze serie is ook voor de racefans uit Nederland (en daarbuiten) een geliefd evenement. Nergens krijgen fans immers zoveel geboden als bij de DTM! De paddock is voor bezoekers toegankelijk, er zijn handtekening- en interviewsessies met de coureurs, er zijn pitwalks en via de enorme Diamond Vision-beeldschermen op strategische plaatsen langs het circuit hebben bezoekers de kans om de actie optimaal te volgen. Speciaal voor de bezoekers is er zelfs DTM-Fan-TV, een eigen televisieprogramma met reportages, interviews en achtergronden, en natuurlijk live-beeld van de volledige actie op de baan.

Strijd in kampioenschap in beslissende fase
De race in Zandvoort is de achtste van in totaal tien DTM-races die dit seizoen op het programma staan. Dat betekent dat de strijd in het kampioenschap al in de beslissende fase is aanbeland. Een ding is zeker: Bernd Schneider wordt dit jaar geen kampioen meer. Wie dat wel wordt, is dan de grote vraag. De strijd aan kop gaat tussen drie jonge ambitieuze rijders die elkaar geen duimbreed toegeven. De Zweed Mattias Ekström, dit seizoen met zijn Audi A4 DTM al winnaar op de Adria International Raceway en op de EuroSpeedway Lausitz, komt als leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Zandvoort. Zijn voorsprong op zijn naaste rivaal, de Nederlandse Mercedes-Benz-coureur Christijan Albers, bedraagt negen punten. Albers won in het Portugese Estoril en eindigde als tweede op Hockenheim, Adria, Lausitz en de Norisring. Tijdens de laatste twee races, op de Nürburgring en Oschersleben, bleef hij buiten de punten, maar natuurlijk wil hij voor eigen publiek maximaal scoren.

Derde in de strijd is de Brit Gary Paffett, die eveneens voor Mercedes-Benz uitkomt. Hij won op de Norisring, de Nürburgring en de DTM-demonstratierace in de Chinese stad Sjanghai.

Indrukwekkende bolides
De auto's waarmee in de DTM wordt gereden, verdienen zonder meer het predikaat indrukwekkend. Dit jaar komen voor het eerst vierdeurs sedans in actie, afgeleid van populaire auto's uit de hogere middenklasse zoals de Audi A4, de Mercedes-Benz C-Klasse en de Opel Vectra GTS. De auto's zijn voorzien van achterwielaandrijving dankzij vierliter V8-motoren, die goed zijn voor zo'n 470 pk. In de DTM worden sequentieel geschakelde zesversnellingsbakken van de merken Hewland of X-trac gebruikt. Elektronische hulpmiddelen zoals ABS en tractiecontrole zijn verboden, evenals het gebruik van kostbare materialen als beryllium en titanium. Dit met het oog op het beperken van de kosten, een belangrijk aspect sinds de heropleving van de DTM in het jaar 2000. Zo moet elk team met twee auto's bijvoorbeeld ook het hele seizoen doen met drie motoren en ook het aantal remschijven en banden is gelimiteerd. Alle auto's in de DTM rijden op banden van het merk Dunlop. Het minimum gewicht van auto inclusief rijder bedraagt 1080 kg.

Veiligheid is eveneens een belangrijk aandachtspunt in de DTM. De rijders zitten in een veiligheidscel van CFK-koolstofvezel en de auto's hebben bovendien een geprogrammeerde kreukelzone voor en achter. Natuurlijk is ook een rolkooi voorgeschreven. Sinds het seizoen 2002 is in de DTM bovendien het HANS-systeem (Head And Neck Support) verplicht. Deze voorziening, bevestigd aan de helm, verkleint de kans op hoofd- en nekletsel bij een aanrijding.

Nederlandse inbreng met Albers en Bleekemolen
Met Christijan Albers en Jeroen Bleekemolen maken maar liefst twee Nederlandse rijders deel uit van het keurkorps van DTM-coureurs. Christijan Albers is aan zijn vierde DTM-seizoen voor Mercedes-Benz bezig. Hij maakte vorig jaar de overstap naar het fabrieksteam HWA, waar hij voor het eerst de beschikking kreeg over nieuw materiaal. Het afgelopen seizoen won Albers vier races, meer dan welke andere coureur in de DTM ook, en hij streed tot het laatst toe mee om de kampioenstitel, die hij in de finale door een klapband verloor aan zijn merk- en teamgenoot Bernd Schneider. Albers won vorig jaar op Zandvoort en rekent die overwinning tot de mooiste successen in zijn loopbaan. Hij zegt: "Voor eigen publiek rijden is al mooi, en dan nog winnen is helemaal fantastisch! Dit jaar hoop ik dit succes natuurlijk te kunnen herhalen. Misschien dat de aanwezigheid en de steun van de fans net dat kleine beetje extra geeft dat bepalend is."

Jeroen Bleekemolen, telg uit de bekende Aerdenhoutse racefamilie, groeide op een steenworp afstand van het circuit op en heeft letterlijk een thuisrace: hij kan tijdens het DTM-weekend gewoon in zijn eigen bed slapen. Bleekemolen rijdt sinds vorig jaar voor Opel in de DTM en reed zich afgelopen seizoen op Zandvoort al in de kijker door er zijn eerste kampioenschapspunten te scoren. Dit jaar kwam hij tot nu toe in actie met de Opel Astra V8 Coupé van het afgelopen seizoen, hetgeen voor hem geen gemakkelijke opgave was. Er wordt aan gewerkt om Bleekemolen vanaf de DTM-race in Zandvoort met een actuele Opel Vectra GTS V8 te laten rijden. "Dat zou natuurlijk super zijn, en ik ga er eerlijk gezegd van uit dat het lukt", zegt hij zelf. "Op Zandvoort ken ik iedere millimeter, maar dat geldt inmiddels ook voor de meeste andere coureurs, die er al eerder met de DTM hebben gereden. Racen voor eigen publiek is toch altijd heel speciaal, ik verheug me er erg op!"

Grote namen: Alesi, Frentzen, Kristensen en co. Naast de beide Nederlandse coureurs telt de DTM nog heel wat grote namen. Niet voor niets geldt de klasse immers als de toonaangevende toerwagenserie van Europa. Bij Audi, dit jaar voor het eerst met eigen fabrieksteams actief in de serie, rijden Le Mans-winnaars Frank Biela, Emanuele Pirro en Tom Kristensen. De Deen wist de klassieke lange-afstandsrace zelfs al zes keer op zijn naam te schrijven. Ook Mattias Ekström, Martin Tomczyk en Christian Abt komen met een Audi A4 DTM in actie. Bij Mercedes-Benz rijden er vier coureurs met een actuele Mercedes-Benz C-Klasse. Naast Christijan Albers zijn dat oud-Formule 1-coureur Jean Alesi, meervoudig DTM-kampioen Bernd Schneider en de jonge Brit Gary Paffett. De Tsjech Jarek Janis en de Duitsers Bernd Mayländer, Stefan Mücke en Markus Winkelhock rijden met een Mercedes-Benz CLK van het afgelopen seizoen. Bij Opel rijden, naast de al genoemde Jeroen Bleekemolen, oud F1-rijder Heinz-Harald Frentzen alsmede Laurent Aiello, Marcel Fässler, Peter Dumbreck, Manuel Reuter en Timo Scheider met een Vectra GTS V8.

Volop actie in het bijprogramma met formulewagens en toerwagens Ook het bijprogramma tijdens het DTM-weekend biedt volop actie. Zo zijn er twee races van de Formule 3 Euroserie, die als een soort "revanche" voor de afgelopen Masters of Formula 3 kunnen worden beschouwd. In dit kampioenschap staat momenteel de Brit Jamie Green (Team ASM/Mercedes-Dallara) aan de leiding voor Nico Rosberg (Team Rosberg/Opel-Dallara). De Nederlandse inbreng in het veld bestaat uit Giedo van der Garde (Opel Team Signature Plus/Opel-Dallara) en Charles Zwolsman (Manor Motorsport/Mercedes-Dallara). Ook zijn er twee races voor het Duitse Formule BMW ADAC-kampioenschap, waarin de Duitser Sebastian Vettel de te kloppen man is. Ook in deze klasse rijdt een Nederlander, hoewel met paspoort uit Nieuw-Zeeland: Chris van der Drift, die woont in het Gelderse Hummelo. In de ADAC Volkswagen Polo Cup is Matthias Meyer de leider in het kampioenschap. Deze klasse biedt jonge rijders de kans om toerwagenervaring op te doen. De Porsche Carrara Cup tenslotte is altijd goed voor spektakel. Hier leidt Mike Rockenfeller, die de afgelopen drie races won, voor Wolf Henzler, de dominerende man in de Porsche Supercup. Vader en zoon Michael en Sebastiaan Bleekemolen rijden op Zandvoort een gastrace in de Duitse Porsche Carrera Cup.

Nog maar 1000 zitplaatsen beschikbaar - vrijdag gratis toegang Met nog minder dan vier weken te gaan voor de DTM-race in Zandvoort zijn 20.000 van de beschikbare 21.000 zitplaatsen op de hoofdtribune en de extra tribunes uitverkocht. Wie er nog bij wil zijn, moet dus haast maken! Overigens zijn er voldoende kaarten voor het duinterrein met haar natuurlijke tribunes beschikbaar. Toegangskaarten voor het evenement zijn verkrijgbaar bij de ruim 1000 voorverkoopadressen van Ticketbox (kijk op www.ticketbox.nl of bel 0900-9393 (45 cent/min.) voor het dichtstbijzijnde verkooppunt). Op vrijdag 3 september is het Open Huis bij de DTM. Vrije toegang voor iedereen, zelfs tot in de paddocks van Circuit Park Zandvoort. Een kaart die toegang geeft tot de duinen op zaterdag 4 september kost 10 in de voorverkoop en 15 op de dag zelf aan de kassa's. Voor zondag 5 september zijn die prijzen respectievelijk 15 en 20. Een kaart voor zaterdag èn zondag kost in de voorverkoop 20 en aan de kassa's 25. Tribuneplaatsen zijn er vanaf 33 (zaterdag) en 50 (zondag). Kinderen tot en met 14 jaar krijgen op genoemde prijzen een korting van 50%.

Foto: Marco Miltenburg / RACEPICTURES.COM

DTM Zandvoort belooft volop spektakel

Zandvoort bouwt extra tribune voor DTM

Rob Slotemaker memorial

Autovisie Drift Challenge start 28 juli

Zondag 11 juli: testdag voor licentiehouders

© Copyright 2004, Circuit Park Zandvoort