BedrijfsautoRAI

10-08-2004

CRS bevoorraadt vliegtuigen met vier Mercedes-Benz Ategos 812

CRS heeft recentelijk vier bijzondere Mercedes-Benz Ategos van het type 812 in gebruik genomen, waarmee de brandstof met een capaciteit van 3.600 liter per minuut zonder slangen van het ondergrondse netwerk via de hydrant dispensers naar de vliegtuigen wordt getankt.

Combined Refuelling Service (CRS) verzorgt sinds 1970 de brandstofvoorziening van vliegtuigen op Schiphol. CRS is een maatschap van de vier oliemaatschappijen ExxonMobil, Statoil, Texaco en Total. Jaarlijks voorziet het bedrijf tienduizenden passagiers- en vrachtvliegtuigen van meer dan een half miljard liter brandstof.

De brandstof wordt met negen grote tankwagens met een maximumcapaciteit van 80.000 liter naar de vliegtuigen gebracht, of wordt via een hydrantsysteem getransporteerd. Dit ondergrondse pijpleidingsysteem brengt de brandstof onder een druk van 8 bar naar de plaatsen waar de vliegtuigen bijgetankt dienen te worden.

De Mercedes-Benz Ategos zijn hiertoe speciaal voorzien van een uiterst geavanceerde opbouw en voldoen aan de hoogst denkbare veiligheidsnormen. Ondanks dat er relatief weinig kilometers met de Ategos worden gereden, is de betrouwbaarheid en inzetbaarheid van zeer groot belang.

De Ategos worden 24 uur per dag ingezet en maken daarbij extreem veel draaiuren omdat de benodigde energie tijdens het betankingsproces eveneens wordt geleverd door het Mercedes-Benz motorblok. Uitval is daarbij niet alleen vanwege de efficiënte inzet ongewenst. Ook de capaciteit van het wagenpark wordt in belangrijke mate bepaald door de inzetbaarheid van de voertuigen. Zodra er één voertuig stilstaat voor onderhoud moet dit in verband met de specifieke inzet worden opgevangen door een nieuw voertuig. Minder stilstand betekent dus ook dat er minder geïnvesteerd hoeft te worden in de grootte van het wagenpark.

Naast betrouwbaarheid en inzetbaarheid bleek ook de prijs/kwaliteitsverhouding van belang bij de aanschaf van deze nieuwe bedrijfswagens. In het verleden bewezen de Mercedes-Benz voertuigen van CRS al de langste levensduur te hebben van alle merken die binnen het wagenpark aanwezig zijn. Bovendien zijn de chauffeurs ook erg tevreden over de inzet van de Ategos in praktijk. De lage instap wordt daarbij vaak genoemd, omdat dagelijks tientallen keren de cabine wordt verlaten om de vliegtuigen te tanken.

Het onderhoud van de voertuigen wordt in eigen beheer uitgevoerd, waarbij CRS altijd kan terugvallen op de expertise van de officiële Mercedes-Benz dealer Biemond en Van Wijk, die de Ategos ook afgeleverd heeft en die de originele onderdelen levert.

De jarenlange relatie met Biemond en Van Wijk is, mede door de service van de afdeling after sales, ronduit uitstekend. De Mercedes-Benz dealer beschikt zelfs over een speciale servicevestiging op Schiphol, waardoor de specialisten in geval van nood altijd snel ter plekke kunnen zijn. Met de aanschaf van de vier Ategos 812 is het vertrouwen in de dealer en het merk Mercedes-Benz nogmaals door CRS onderstreept.