Travel Unie International Nederland N.V.

VOORDRACHT RENÉ KLAW ...

VOORDRACHT RENÉ KLAWER, DIRECTEUR SPECIALISTEN TUI NEDERLAND

Persconferentie winterseizoen 2004-2005

Den Haag, Gouden Zaal van het Mauritshuis, dinsdag 10 augustus 2004

TUI Nederland presenteert haar winterbrochures 2004-2005

Hoogtepunten voor winter 2004-2005:

- Marokko nu ook nieuw in het winteraanbod van specialist Isropa Reizen

- Cruisereizen staan in middelpunt van belangstelling, verjongen en blijven groeien bij Zeetours Cruises. Nu ook Galapagos eilanden en Antarctica per cruiseschip

- Kwalitatieve groepsrondreizen naar verre oorden in trek dankzij groeiende vraag naar 'alles inclusief' bij De Boer & Wendel
- Incentive reizen van bedrijven en organisaties in de lift nu economische situatie lijkt te verbeteren, Group & Incentive Travel profiteert

- Holland International rondvaarten scoren als belangrijkste attractie van Nederland weer hoger dan vorig jaar

Dames en heren! Als laatste spreker vanochtend heet ook ik u van harte welkom. Ik zal u kort informeren over de stand van zaken en over de winternieuwtjes van de specialistische merken van marktleider TUI Nederland.

De specialisten van TUI Nederland laten in zomer 2004 een forse omzetstijging zien ten opzichte van dezelfde periode in 2003. Per heden bedraagt deze +21,2 procent. Het moge duidelijk zijn dat het afgelopen jaar over het algemeen geen goed jaar was, ook al scoorden onze specialistische merken ook toen positief. Met de huidige cijfers in de plus ben ik desalniettemin uitermate tevreden.

Opvallend is dat onze klanten voor de specialistische touroperators, het reisbureau als belangrijkste distributiekanaal kiezen en internet vooral gebruiken als informatiekanaal. Dit is ook verklaarbaar, omdat juist bij de kwalitatieve, specialistische reizen de informatiebehoefte van de klant navenant is en de reisexpert hiervoor wordt ingeschakeld. Hun kennis en kunde dragen bij aan een goede voorbereiding van de reis en maximaal voorpret. Gemak en inspiratie dienen hier onze klanten.

Met een zeer breed en vooral diep kwaliteitsaanbod naar - veelal 'niche'-bestemmingen over de gehele wereld - die om deze expertise vragen, spelen de specialisten van TUI Nederland in op die concrete vraag. Ook past het reisaanbod van onze specialisten reeds langer in de nu gesignaleerde trend naar 'dynamic packaging'. Zo tekent zich een ontwikkeling af waarbij specialistische reizen een steeds belangrijkere positie gaan innemen bij reisbureaus die meegaan met de snelle marktontwikkelingen en hun functie van 'expert' weten waar te maken.

Midden-Oosten specialist Isropa Reizen uit Zaandam Isropa Reizen heeft - ondanks de eerdere terugval in, en de sinds kort weer een heel klein beetje aantrekkende vraag naar Israël - haar zeer sterke marktpositie uitgebouwd in Cyprus en Egypte. Isropa Reizen noteert een opvallende stijging naar opkomende landen in het Midden Oosten, zoals de Emiraten, Oman, Jordanië en Libanon. Het deze zomer nieuwe Marokko-programma van Isropa Reizen doet het uitstekend! Vooral het culturele deel van het programma scoort goed en Isropa Reizen noteert in haar eerste jaar in Marokko al een marktaandeel van maar liefst 14 procent. Dit boeiende vakantieland wordt nu in de winter voor het eerst door Isropa Reizen aangeboden. Nieuw voor komende winter is ook de Golfstaat Qatar. En daarnaast vluchten vanaf Maastricht naar de Egyptische plaatsen Hurghada en Sharm el Sheik en een rechtstreekse vlucht naar de plaats Marsa Alam, geliefd bij duikers. Bij Isropa Reizen gelden vroegboekkortingen voor Cyprus tot 1 november en voor Egypte tot 1 december. Voor Egypte gelden aparte kortingen die kunnen verschillen per gekozen accommodatie en datum van boeken. Hoe eerder men boekt, hoe hoger de korting.

Groepsrondreizen specialist De Boer & Wendel uit Amsterdam De Boer & Wendel heeft zich in de afgelopen jaren van sec Indonesië specialist gepositioneerd tot kwalitatief specialist in Verre Groepsrondreizen in het hogere marktsegment. Het merk heeft niet alleen het hoogste percentage klanttevredenheid, maar ook een ongekend aantal repeaters. Ik kom daar zo op terug. De in populariteit nog sterk toenemende 'alles inclusief'-aanbod in de Diamond Collections van De Boer & Wendel, slaat dankzij het gemak en het wereldwijde aanbod, sterk aan bij onze klantengroep bestaande uit 50-plussers, die zowel tijd als middelen hebben. Zo'n 50 procent van de klanten van De Boer & Wendel is repeater! Daar zijn wij bijzonder trots op. Deze klanten vragen vanzelfsprekend steeds om nieuwe rondreizen.

En die vraag is de basis van onze innovatieve 'Diamond Collection'-formule. Voor de komende winter wordt daarin weer ruim voorzien met vijf nieuwe rondreizen in Australië en Nieuw Zeeland, drie nieuwe rondreizen in India en Nepal en twee in Indochina. In Zuid-Amerika met vier nieuwe rondreizen, inclusief een cruise naar Antarctica. En in zuidelijk Afrika een rondreis langs luxe lodges en Mozambique als nieuwe bestemming. Voor de details verwijs ik graag naar het persbericht in uw persmap.

Dames en heren! Ik vervolg met onze kwalitatieve stedenreizen.

Stedenreizen specialist Panta Reizen uit Rotterdam Panta Reizen heeft zich gepositioneerd als de
kwaliteitsstedenspecialist, met een aanbod van vooral vier- en vijfsterren hotels. Vernieuwd zijn de appartementen die wij gaan aanbieden, met name in Barcelona, speciaal voor families, gezinnen of groepen kennissen. De meeste hotels worden op basis van exclusiviteit op de Nederlandse markt aangeboden door Panta Reizen. Het stedenreizen programma biedt vele extra's, zoals VIP-arrangementen, speciale excursies en theater tickets. Bij Panta Reizen wordt met KLM gevlogen, ook in verband met de gunstige vluchttijden. Nieuw voor komende winter zijn de Baltische hoofdsteden.

Cruise specialist Zeetours Cruises uit Rotterdam Zeetours Cruises breidt haar sterke positie als marktleider in cruises verder uit. Met het generaal agentschap voor de Holland America Line, biedt Zeetours Cruises dit premium product in de cruise markt. Een cruiseproduct dat perfect in onze markt past, mede door de nauwe en historische banden van de HAL met Nederland. Die band komt op haar Dam-schepen tot uitdrukking in de sfeer, het interieur én de veelal Nederlandse bemanningen aan boord van de prachtige cruiseschepen. Alle publiciteit van afgelopen weken toont hoe sprankelend het cruiseproduct is. En wij zijn er trots op dat Rotterdam zich zo profileert als vernieuwende cruisehaven, en hiermee weet te scoren.

Voor de komende winter wordt de cruisemarkt bepaald door het aanbod in de Caribbean; zo'n 85 procent van de passagiers van Zeetours Cruises reist hierheen. Deze winter biedt Zeetours Cruises als nieuwe aanvlieghavens (naast Miami) ook Aruba en Punta Cana op de Dominicaanse Republiek. De laatste is een combinatie met de HollandExel charter van Arke en Holland International. Als bijzonder in het nieuwe aanbod kenmerk ik graag de cruises naar de Galapagos eilanden en naar Antarctica. Dit in lijn met de zeer succesvolle cruises naar Alaska van deze zomer. Het is duidelijk: de indrukwekkende natuur boeit! De algehele prijzen bij Zeetours Cruises dalen fors met gemiddeld 10 procent, mede door de gunstige koersontwikkeling van de Dollar ten opzichte van de Euro.

Geachte aanwezigen! De twee activiteiten Group & Incentive Travel en het inkomende toerisme bij Holland International Destination Management, maken na het moeilijke jaar 2003 een opvallend herstel mee.

Specialist Group & Incentive Travel uit Rotterdam Group & Incentive Travel, marktleider in Nederland, ziet een stevige groei in het aantal klanten met één opvallende trend: een iets lagere gemiddelde reissom, door verschuiving naar een iets kortere reisafstand en ook een iets kortere reisduur. Veel vaste klanten van Group & Incentive Travel die hun budgetten bevroren hadden, geven deze nu weer vrij. In navolging van de positieve berichten uit de uitzendbranche, opnieuw een signaal dat de economie weer lijkt aan te trekken.

Inkomend agent Holland International Destination Management uit Amsterdam
Holland International Destination Management, marktleider in de sector van het inkomend toerisme, ziet bij buitenlandse groepen en incentives een verdere terugval in de markt. Amsterdam is in vergelijking met alternatieve steden toch te duur. Deze terugval wordt bij HIDM opgevangen met 'foreign individual travellers', sportreizen en nieuwe markten, waaronder China. Daarbij worden klanten vaak buiten onze hoofdstad geaccommodeerd, alwaar nog wel concurrerende prijzen zijn te verkrijgen.

Rondvaartbedrijf Holland International Rondvaart en Excursies Tegen de marktontwikkeling in doet ons rondvaartbedrijf Holland International Rondvaart en Excursies in Amsterdam het uitstekend, met een forse groei in onze gezellige dinner-cruises, onze thema-cruises, zoals de nieuwe architectuur-cruise door de Amsterdamse grachten. Maar ook familie arrangementen blijven in trek. Door onze geïntensiveerde sales-inspanningen en dankzij onze samenwerking met partners zoals NS en ANWB, zullen dit jaar zo'n 600.000 klanten met Holland International een rondvaart maken, een stijging van 24 procent ten opzichte van 2003.

Met kwaliteitsimpulsen en productvernieuwing, - naar verwachting wordt dit najaar een nieuwe rondvaartboot opgeleverd, passend binnen ons vlootvernieuwingsplan - wordt de rondvaart verder versterkt. Deze na de Efteling voor Nederlanders belangrijkste attractie, en voor buitenlanders allerbelangrijkste attractie in ons land, is een speerpunt voor Holland International Rondvaart en Excursies. Zo'n 2 miljoen buitenlanders maken een rondvaart door de Amsterdamse grachten.

Dames en heren! Ik kom tot een afronding. Mijn overtuiging als directeur Specialisten van TUI Nederland is, dat binnen de dynamische marktontwikkelingen, de kwaliteitsreizen van échte specialisten een sterke toekomst in de reismarkt hebben. Met de zes specialisten van TUI Nederland nemen we in dit segment reeds een sterke en leidende positie in. Ik dank u voor uw aandacht!