Travel Unie International Nederland N.V.

VOORDRACHT ANNEMIE B ...
VOORDRACHT ANNEMIE BRACKX, SCHEIDEND CEO TUI NEDERLAND

Persconferentie winterseizoen 2004-2005

Den Haag, Gouden Zaal van het Mauritshuis, dinsdag 10 augustus 2004

TUI Nederland presenteert haar wintervakantie brochures 2004-2005

Hoogtepunten voor komend winterseizoen:

- Verre charters scoren met hoogste bezettingsgraden ooit
- Groei in all inclusive vakanties zet door
- Klantenvraag laat deze zomer polarisatie zien met vroegboekingen en lastminutes

- TUI Nederland vergroot aandeel op diverse marktonderdelen
- Verwachtingen voor komend winterseizoen positief gestemd

Dames en heren, beste collega's, en vrienden journalisten. Mogen wij U allen welkom heten bij marktleider TUI Nederland. En in het bijzonder verwelkomen wij in ons midden, de heer Carlos Asfora, de Braziliaanse minister van Toerisme in de staat Pernambuco, tevens werkzaam op de Braziliaanse Ambassade. Wij danken u dat u ons bij deze gelegenheid met uw aanwezigheid vereert. Ook heet ik mevrouw Claudia Schunk welkom, die straks van RIU Hotels & Resorts nog tot u zal spreken.

Vandaag zijn we hier in het Mauritshuis in Den Haag samen, een bijzondere, historische locatie, dat een band heeft tussen Nederland en Brazilië dankzij Maurits van Nassau Siegen, in de 17e eeuw Gouverneur-Generaal van Brazilië in Recife. Onze samenkomst heeft plaats om twee belangrijke redenen. Naast het feit dat wij u een en ander zullen verklappen over onze huidige zomercijfers en opmerkelijke markttrends, zal u niet alleen kennis kunnen maken met het nieuwe winteraanbod 2004-2005 van de merken van TUI Nederland, maar tevens met de gloednieuwe Raad van Bestuur van TUI Nederland en haar voorzitter, de heer Steven van der Heijden, die sinds 1 augustus de fakkel van mij heeft overgenomen. Voordat ik hem aan u introduceer, richt ik mij graag eerst tot u met een terugblik op de afgelopen tijd.

Als grootste reisorganisatie van het land zijn wij actief in bijna alle segmenten die de toeristische industrie beslaat. Wat er dus bij ons gebeurt en verschuift is dus vaak bepalend voor de totale marktcijfers. Afgelopen jaar was marktleider TUI Nederland met haar merken circa 1,2 miljoen klanten van dienst op het gebied van uitgaand toerisme. Volgens de huidige prognoses wordt dit jaar dezelfde klantenkring voorzien van reizen en vakanties met alle merken van TUI Nederland. En dat is op zijn zachts gezegd opmerkelijk. We hebben immers het merk Fit uit de handel gehaald dat vorig jaar toch nog een kleine 10% van onze Middellandse Zee-verkoop binnen haalde. En we hebben ook ons aanbod heroverwogen; weg van de lage marges genererende producten, zoals vakantieparken en buspendels. De omzet in 2003 was circa 1 miljard Euro. Nu, halverwege het boekingsjaar staat een gelijkwaardige omzetverwachting voor het hele boekjaar 2004 in beginsel nog steeds. Dit danken we mede gezien de stevige start tot april - een stijging van + 0,7 % marktaandeel op grond van de NIPO-meting - en de recentelijk enorm aangetrokken last minute boekingen. Het is nog te vroeg om een eindbeeld te geven. Hierna geef ik u graag een tussenstand.

De ontwikkeling van de zomerboekingen 2004
Het verloop van de zomerboekingen laat dit jaar bij de touroperatormerken van TUI Nederland - dus Arke, Holland International, KRAS en onze specialistische reismerken - in tegenstelling tot wat de markt heeft gerealiseerd, een uitermate positief gepolariseerd beeld zien. Daarbij springen allereerst de stevige vroegboek-verkopen in het oog. Deze werden begin dit jaar gerealiseerd dankzij de zeer voordelige vroegboekkortingen van onze merken. En vervolgens hebben we de sterke lastminute-verkopen gekregen, vanwege de grote golf late beslissers. In concreto hebben onze merken Holland International en Arke respectievelijk 17,5 % en 7,5 % meer klanten met het vliegtuig naar de zon vervoerd, in vergelijking met het voorbije jaar. En dat is stukken beter dan wat de markt vertoont, die volgens de NIPO-meeting van 11 juli j.l. een groei van slechts +5 % noteert in de vliegsegmenten.

Die groei denken we bij Arke en Holland International te danken te hebben aan een scherpe prijsstelling en een prijsgunstiger assortiment. Ondanks het feit dat de gemiddelde duur ongeveer gelijk is gebleven, en dat beduidend meer mensen voor een 'maaltijden inbegrepen'-formule hebben gekozen, is ons gemiddelde Middellandse Zee-pakket deze zomer immers 7 % goedkoper geworden, en onze gemiddelde pakket exotische strandvakantie zelfs 15 % goedkoper geworden.

Wat de golf late boekingen betreft; mede door een betere inkoopplanning hebben onze merken de kans gekregen onze restcapaciteiten tegen een aanmerkelijk hogere marge weg te zetten ten opzichte van de zomer van vorig jaar.

Eén en ander betekent dat, dankzij die sterke start, TUI Nederland haar marktaandeel op Europese vliegbestemmingen in april reeds 0,8 procent verhoogd had. En dat méér dan 1 van elke 5 Nederlanders zijn Middellandse Zee en/of Rode Zee zonbestemming toen reeds bij één van de merken van TUI Nederland geboekt had. Grote uitschieters bij onze merken waren verrassend naast de veelgenoemde nieuwe stijgers, Tunesië, Turkije, Marokko en Egypte, ook Spanje met de Canarische eilanden op kop (+6,2 % marktaandeel) en Griekenland (+0,9 %) met als paradepaardje Corfu. Op de long haul bestemmingen ging het helemaal goed. Ook hier konden de merken van TUI Nederland dankzij de juiste productmix hun marktaandeel met maar liefst 2,6 procent aandikken. En ook hier boekten in volle vertrouwen 1 op de 5 Nederlandse reislustigen hun droomvakantie bij ons. Op Mexico en voor de Dominicaanse boekten we een stijging van meer dan 100%, dat neerkwam op het feit dat 1 van elke drie Nederlanders met Arke of Holland International voor deze bestemmingen geboekt had. Hier zijn we spijtig naderhand vast komen te zitten met capaciteiten en hebben we een stuk van onze natuurlijke vraag niet kunnen bedienen; dat pakken we op deze winter.

Met onze autovakanties doen we het cumulatief half juli bij TUI Nederland 1% beter dan de markt. Die doet het met zijn -10% niet goed. Duidelijk is dat de klant de dure prijzen aan de benzinepomp niet lust en liever voor budgettaire zekerheid kiest. TUI Nederland heeft bovendien haar productportefeuille in dit segment heringericht; geen dichtbij, geen vakantieparken meer, en ook onze buspendels hebben we gerationaliseerd.

In het City Trips-segment mogen we helemaal niet klagen; met onze drie merken samen Arke, Holland International en Panta Reizen scoren we hier +12% in een markt die - 4% noteert. Dus genoeg redenen om tevreden te zijn. Onze directe verkoper KRAS, zet zijn succesvolle weg verder; met haar dubbel digit groeipercentage onderscheid ze zich zowel op Turkije als in het auto-segment als in het segment van de verzorgde groepsreizen.

Geachte aanwezigen! Bij de specialisten uiteindelijk, noteren we een sterke comeback. De strategie om door te gaan met meer persoonlijke dienstlevering, verdere specialisatie, en hogere kwaliteitseisen tegen betaalbare prijzen, werpt hier duidelijk vruchten af. Bij Zeetours Cruises noteren we een uitstekend jaar, maar ook bij de Boer & Wendel en Isropa Reizen, groeien we opmerkelijk en verbeteren we onze marge. Straks hoort u de details van de kant van mijn collega René Klawer. Bij ons eerste klasse clubproduct ROBINSON noteren we zeer verrassend 56 % meer klanten. De tevredenheidsgraad van deze klanten ligt zeer hoog, en meteen ook de repeaters-score.

Als we de volledige balans van juli op juli opmaken, dan merken we nog de volgende spectaculaire verschuivingen voor zon en verre vakanties:

- Op long haul noteren we slechts 4 % reductieklanten; een bewijs dat onze brochureprijzen hier uitstekend zijn; geen overstock dus op dit segment en eerder schaarste;

- De bestemmingen met de hoogste cateringpercentages zijn de long haul charterbestemmingen, met gemiddeld 97 procent. Maar ook Egypte en Bulgarije scoren gelijkaardig. Voor het eerst kiezen overall meer Nederlanders bij de merken van TUI Nederland voor een formule half board of all inclusive (56%), dan voor een appartement of hotel arrangement logies of met ontbijt.

- Overall dikt de all inclusive verkoop aan van 13 procent naar 25 procent in 2004 op short haul en van 27 % naar 44 % op long haul. Met als positieve uitschieters Mexico, Dominicaanse Republiek en Aruba, maar ook Egypte, Bulgarije, Tunesië en Turkije (tot 95 %). Opvallendste stijger is Spanje, dat deze zomer reeds 16 % all inclusive verkoopt. Opvallendste trendbreker is Portugal, waar minder klanten all inclusive boeken deze zomer en dat gekkensluiter is met slecht 1,7% 'all in' verkoop.

- De gemiddelde verblijfsduur was maar iets lager en zit nu op 12,5 dagen voor vliegvakanties.

- Meer families hebben hun weg gevonden naar onze touroperator-merken vlieg; 10,5 % van onze klanten zijn deze zomer kinderen, tegenover 8,6 % vorig jaar. En dat danken we gegarandeerd aan onze kindvriendelijke formules met gratis verblijf. De meest populaire vlieg familiebestemmingen zijn deze zomer Turkije met Izmir en Antalya en op de Spaanse Canarische eilanden Fuerteventura en Lanzarote (tot 18%).

De lastminute vraag deze zomer
Als tweede belangrijke punt was er ook dit jaar ook een sterke lastminute vraag. De merken van TUI Nederland hebben hier handig gebruik van kunnen maken. Aangezien zij kunnen putten uit een brede beddenvoorraad met welbekende kwaliteitsbedden, waren er reizen beschikbaar tot zolang de voorraad vliegtuigstoelen strekte. Naast de klassieke Middellandse Zee-bestemmingen, hebben we in het bijzonder op onze producten voor stedenreizen nog grote aantallen klanten kunnen bedienen met een last minute aanbod. TUI Nederland heeft de maand juli afgesloten met historisch hoge bezettingscijfers van 93,8 procent op long haul bestemmingen en met 96,8 procent op medium haul bestemmingen. Na een aantal moeilijke seizoenen is dit een meer dan welkome afwisseling. Mijn collega Ruud de Meer zal u hier zodirect meer in detail over vertellen.

Dames en heren! TUI Nederland bespeelt deze markt via onze traditionele hoofdmerken Arke en Holland International, maar voornamelijk ook via onze direct seller KRAS. Onze retail heeft op dit punt het merk Lastminute.nl in portefeuille, een uitstekende merknaam voor dit segment.

Alles overziend staat TUI Nederland na een vliegende start aan het begin van het jaar en een goede verkoop tijdens de afgelopen weken, er nu met zijn twee hoofdmerken, Arke en Holland International boven de boekingen van de zomer van vorig jaar. En zowel KRAS als onze specialisten hebben een heel goeie prestatie neergezet en staan meer dan 10 procent boven afgelopen jaar. Al met al genoeg redenen dus voor mij om uitermate tevreden te zijn.

Vooruitzichten voor het winterseizoen
Dames en heren! Voordat mijn collega's u inlichten over het komende winterseizoen en over de troeven die we nu nieuw te bieden hebben aan onze klanten, wil ik U nog vlug de cijfers van de voorbije winter in herinnering brengen. Afgelopen winter heeft TUI Nederland in zijn geheel meer dan 2 procent geplust bij het aantal paxen, en heeft daarmee op niveau van de Nederlandse markt gepresteerd. Ook hier hebben wij een sterke stijging bij long haul vakanties (+47 %) en bij KRAS (+42 %) kunnen neerzetten. U zult merken bij het voorstellen van onze winterprogramma's dat wij verder spinnen op de positieve lessen uit de voorbije winter en huidige zomer verkoop.

Concluderend kijken wij vol vertrouwen op een groeiende markt naar de komende winter. Wij zijn positief en hebben hard gewerkt aan de verdere verbetering van onze producten teneinde voor onze klanten de juiste keuze beschikbaar te hebben.

Introductie aantredend CEO Steven van der Heijden Geachte aanwezigen! Zoals u weet loopt mijn tijd bij TUI Nederland ten einde. Ik maak nu graag van de gelegenheid gebruik, om mijn oprechte dank uit te spreken aan alle medewerkers van TUI Nederland voor hun actieve medewerking en inzet tijdens mijn tijd bij deze onderneming. Ik heb altijd de volle steun van iedereen ontvangen en samen hebben we een aardig resultaat neergezet en onze doelstellingen bereikt. Hiervoor een hartelijk dank.

Als CEO van TUI Nederland gaat mij de heer Steven van der Heijden opvolgen. Ik ben bijzonder blij om hem vandaag aan u te kunnen introduceren als de nieuwe bestuurder van ons Nederlandse reisconcern. Hij is een 'toeristiker' die deze branche kent als geen ander en die TUI Nederland N.V. succesvol zal weten te besturen.

Dames en heren, ik dank u voor uw aandacht! Graag een hartelijk welkom voor Steven van der Heijden.