Travel Unie International Nederland N.V.

VOORDRACHT RUUD DE M ...
VOORDRACHT RUUD DE MEER, DIRECTEUR TOUROPERATING TUI NEDERLAND

Persconferentie winterseizoen 2004-2005

Den Haag, Gouden Zaal van het Mauritshuis, dinsdag 10 augustus 2004

TUI Nederland presenteert haar winterbrochures 2004-2005

Hoogtepunten voor winter 2004-2005:

- Holland International komt met aparte hotelbrochure met RIU Hotels & Resorts

- Verre charter bestemmingen van Arke en Holland International ongekend populair

- Uitbreiding van verre charters naar Jamaica, Cuba en naar Recife in Brazilië

- Stedenreizen laten grote zomergroei zien bij Arke en Holland International. Stabiele verwachting voor komende winter
- Populariteit 'all inclusive' vakanties blijft stijgen. Naast Arke profiteert nu ook clubvakantiemerk ROBINSON volop van groeimarkt
- Egypte wordt gezien als nieuwe winterzon hotspot, concurrerend met Canarische eilanden

Dames en heren! Ook ik heet u graag welkom op onze winterpersconferentie. Na de terugblik van Annemie Brackx op het afgelopen jaar en de korte vooruitblik van Steven van der Heijden op het komende jaar, wil ik u graag meer in detail vertellen over afgelopen zomer en de komende winter voor de hoofdmerken Arke en Holland International.

Graag bespreek ik kort enkele opvallende zaken. Dat is allereerst de doorgroei van 'all inclusive' vakanties. Bij eerdere gelegenheden voorspelden wij reeds dat dit type vakantie een enorme groei zou gaan doormaken. En dat is dus ook gebeurd. Door het onzekere economische tij wil de consument van tevoren weten hoeveel hij gaat uitgeven en daartoe is de 'all inclusive'-vakantie natuurlijk bijzonder geschikt. Verder zien wij dat het prijsverschil tussen de zogeheten 'self catering' accommodaties (appartementen, et cetera) en 'all inclusive' accommodaties intussen zo klein is geworden, dat de klant relatief weinig méér hoeft te betalen om eten en drinken inclusief te boeken. All Inclusive biedt een grote value-for-money en daar is de consument gevoeliger voor dan ooit tevoren. Hij blijkt goed op de hoogte van de mogelijkheden en is door zijn eigen reiservaring, maar ook door alle informatie op het internet, uitstekend op de hoogte. Hij kan zich dan ook een goed afgewogen oordeel vormen en blijkt uitstekend in staat om 'de koopjes' te vissen uit het totale aanbod van de reisindustrie.

Ook ons clubvakantiemerk ROBINSON heeft deze zomer volop van de groei van 'all inclusive' kunnen profiteren. Wij verwachten dat deze stijging zich komende winter en ook zomer 2005 zal voortzetten. Luxe en 'all inclusive' blijken zeker bij ROBINSON uitstekend samen te gaan.

Dames en heren! Graag richt ik mijn blik nu op het winterseizoen. Vooruitkijkend op komende winter, voorzien wij ook voor de hoofdmerken in beginsel een nog verdere groei van het 'all inclusive'-segment. Arke en Holland International, maar zoals gezegd ook ROBINSON, spelen hier elk op hun eigen wijze op in. Zo komt Holland International komende winter voor de eerste keer met een aparte brochure voor het succesvolle hotelmerk RIU Hotels & Resorts, dat zeer veel van haar hotels als 'all inclusive'-hotel exploiteert. En RIU is komende winter exclusief te vinden in de brochures van Holland International en natuurlijk ook bij Arke. Geen enkele andere Nederlandse touroperator in het 'sun & beach-segment' zal de hotels en resorts van RIU meer in haar brochures opnemen.

Zoals u weet is de RIU-hotelketen voor de helft in handen van TUI-AG en heeft RIU Hotels & Resorts intussen 74 hotels, met name in het Middellandse Zeegebied en in het Caribisch gebied, waarvan er 71 in het exclusieve aanbod van Holland International en Arke zijn te vinden. Uniek op de Nederlandse markt! Doordat we met een aparte brochure met bijna alle RIU-hotels komen, hebben we beter kunnen inkopen en zullen de RIU-prijzen dan ook komende winter gaan. Met haar drie verschillende formules zijn er RIU-accommodaties op alle kwaliteitsniveaus beschikbaar. Doordat RIU een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding biedt, heeft deze hotelketen intussen een grote schare vaste klanten gekregen en is de naamsbekendheid bij de Nederlandse consument de afgelopen jaren fors gestegen.

Deze winter stimuleert Arke de verkoop van 'all inclusive' door haar 'all inclusive'-gids fors uit te breiden. Met een verdubbeling van het aanbod en het aantal pagina's, pakt prijsvakantiemerk Arke met name fors uit in Turkije, Egypte en Tunesië.

Geachte aanwezigen! Nu ik het toch over Egypte heb, kan ik u gelijktijdig vertellen dat zowel Arke als Holland International fors hebben uitgebreid in dit land. Doordat Egypte op slechts 4 uur vliegen van Nederland ligt; doordat het zeer aantrekkelijk geprijsd is; doordat het een relatief nieuwe infrastructuur heeft; en doordat het zonzeker is in de winter, wordt dit naar onze mening dé bestemming die komende winter fors zal gaan groeien. Met zijn aangename temperaturen van rond de 25 graden, zijn uitstekende duikmogelijkheden en zijn droge lucht, is Egypte een uitstekend alternatief voor de Canarische Eilanden in de winter. Nieuw komende winter is de bestemming Marsa Alam aan de Rode Zee, per auto circa 4 uren zuidelijk van Hurghada, dat Arke en Holland International één keer per week rechtstreeks gaan aanvliegen. Verder gaan we Egypte komende winter voor het eerst ook vanaf Maastricht aanvliegen.

Genoeg over 'sun & beach'! Laat ons nu kijken naar de verre vakanties. In dit segment zijn de ontwikkelingen natuurlijk buitengewoon stormachtig geweest. Met de lancering van onze eigen verre charters, vandaag bijna een jaar geleden, hebben Arke en Holland International de marktverhoudingen nogal op zijn kop gezet. En met succes! Wat velen zagen als een ééndagsvlieg, blijkt een zeer gezonde baby te zijn. En de baby groeit en lacht het leven tegemoet! Zoals straks reeds verteld, zullen wij deze charteroperatie dit jaar afsluiten met een gemiddelde bezettingsgraad van boven de 90 procent. Dit is een fantastisch resultaat, in lijn met charteroperaties binnen Europa. En dit succes geldt eigenlijk voor bijna alle bestemmingen. Met name de Dominicaanse Republiek, Mexico en Brazilië profiteren flink. Maar ook Midden-India en Sri Lanka hebben goed gedraaid. Eigenlijk zijn alleen Mombasa in Kenia en Trivandrum in Zuid-India ons tegengevallen.

En gelukkig bood en biedt de prijsstelling van de verre charter-vakanties van Arke en Holland International ook nog voldoende mogelijkheid om marge te maken. Door deze charters heeft onze verre-reizen-activiteit dan ook een onwaarschijnlijke groei doorgemaakt. We zullen het jaar afsluiten met +50%, hetgeen betekent dat we circa 70.000 verre reizigers tot onze klantenkring mogen rekenen.

In het licht van het bovenstaande, kan ik vandaag melden dat de verre charters komende winter worden voortgezet en zelfs worden uitgebreid. Met name naar de Dominicaanse Republiek wordt de capaciteit fors uitgebreid. En verder zijn de bestemmingen Montego Bay op Jamaica, Recife en Porto de Galinhas in Brazilië en Holguin en Varadero op Cuba nieuw aan het assortiment van Arke en Holland International toegevoegd. Met name Recife is een nieuwe bestemming waar we hooggespannen verwachtingen van hebben. Vanwege de Nederlandse roots van deze bestemming, hebben wij voor het Mauritshuis gekozen. Verder zullen de prachtige stranden, het prima klimaat, de zeer vriendelijke bevolking en het uiterst aantrekkelijke prijsniveau bijdragen aan het commerciële succes van Recife en het er vlakbij gelegen Porto de Galinhas.

In het rijtje van nieuwe bestemmingen dat ik zojuist heb genoemd, wordt Jamaica - waar RIU Hotels & Resorts op dit moment aan het bouwen is - een eigen operatie van Arke en Holland International. De overige bestemmingen doen we samen met concurrent-collega Thomas Cook. Daarnaast hebben Arke en Holland International stoelen op de charters van DutchCaribbeanExel (niet te verwarren met DCA, Dutch Caribbean Airlines) naar Curacao tegen bijzonder gunstige prijzen. Tenslotte is het misschien aardig om te vertellen dat onze rondreizen in Mexico en op Sri Lanka een gegarandeerde doorgang en Nederlandstalige begeleiding hebben bij een aantal van twee deelnemende klanten.

Dan ga ik verder met onze 'city trips'. Juist in dit segment hebben Arke en Holland International afgelopen winter en de lopende zomer de grootste procentuele groei binnen de totale markt weten te bereiken. Door met de merken Arke en Holland International ieder een andere weg in te slaan, zijn we erin geslaagd een heel diverse doelgroep binnen te halen. Aan de ene kant heeft Arke met een prijsgedreven aanbod alleen de grootste steden in haar assortiment opgenomen, met een beperkt aantal hotels. Prijsvakantiemerk Arke staat met haar stedenvakanties op dit moment op een groei ten opzichte van vorige zomer van 5 procent terwijl de markt een daling van -4 procent laat zien. Aan de andere kant heeft Holland International met haar meer specialistische benadering het productleiderschap geclaimd. Door voor maar liefst zes steden met een specialistisch programma uit te komen met een zeer uitgebreid aanbod, heeft Holland International de klant kunnen overtuigen van haar enorme know how op het gebied van stedenreizen. Kwaliteitsmerk Holland International groeit wat stedenreizen betreft maar liefst 34 procent ten opzichte van afgelopen zomer.

Voor komende winter zal dit beleid worden gecontinueerd. Nieuw zijn de vluchten vanaf Niederrhein die Arke en Holland International komende winter zullen aanbieden. Met maar liefst 9 steden in haar routenet, is luchtvaartmaatschappij V-Bird een welkome aanvulling op de vervoersmogelijkheden die onze merken reeds bieden vanaf Amsterdam, Rotterdam en Brussel.

En dan tenslotte Overland. In dit segment ondervinden Arke en Holland International de grootste problemen. Door de lage drempel voor de consument om dit soort vakanties en reizen zelf te regelen, en door de enorme concurrentie van het internet, maar ook doordat bestemmingen en leveranciers zelf contact zoeken met de potentiële klant, is het heel moeilijk om als reisorganisatie in dit segment tot bloei te komen. Met name op de dichtbij-bestemmingen is dit effect goed merkbaar.

Voor komende winter tracht Arke de klanten bij zich te houden door het aanbieden van een prijsgarantie. Wie bij de hotelier ter plaatse op hetzelfde moment minder betaalt dan bij Arke, krijgt het verschil gerestitueerd. Verder komt Holland International nieuw met een aparte wintersportbrochure voor Frankrijk. Uit onderzoek blijkt dat liefst 88% van de skiërs al weet naar welk land men wil reizen hetgeen één van de redenen is om tot een aparte brochure te komen.

Meer wintersportnieuws is dat Arke komt met een 3-tal aparte Arke-kidsclubs. In Seefeld en St. Ulrich am Pillersee in Oostenrijk en in Engelberg in Zwitserland introduceren we nu ook in de winter het zo succesvolle kids-concept uit de zomer. Met een aparte kinderclub en Nederlandstalig animatieteam, heb je komende winter geen kind aan je Arke-kids. Verder is opvallend het grote aantal variabele reisduren. Doordat steeds meer landgenoten een lang weekend willen gaan skiën, biedt Holland International komende winter een groot aantal accommodaties aan met aankomstmogelijkheden op andere dagen dan de zaterdag. Tenslotte gaat Holland International op de sportieve tour. Met bobslee, paragliding, monoskiën en 'off piste'-skiën in het pakket, kan elke sneeuwfanaat komende winter bij ons zijn hart ophalen.

Dames en heren! Ik ga mijn betoog afronden. Ik zal dat doen met een voorspelling. Als ik onze totale markt moet inschatten, dan denk ik dat met name het segment verre reizen komende winter opnieuw fors zal groeien. En deze groei zal enerzijds ten koste gaan van de Europese winterzon (met name naar de Canarische eilanden). En in mindere mate ten koste van de wintersport. Door het grote aanbod tegen zeer concurrerende prijzen, zal menig landgenoot zijn winterzonvakantie gaan doorbrengen in Mexico, de Dominicaanse Republiek of Brazilië. In het Middellandse Zeegebied zal met name Egypte een forse groei doormaken. Bij de Nederlandse reisconsument zit de smaak van de winterzon er goed in en smaakt naar meer. In het segment stedenreizen zal naar onze mening nauwelijks groei, maar juist stabiliteit zitten. En zoals gezegd zal de wintersport licht teruglopen. Ik dank u hartelijk voor uw aandacht. Graag geef ik nu het woord aan Claudia Schunk van RIU.