PERSBERICHT - 2004-08-10

Op tal van onderdelen marktaandeel gewonnen of heroverd

TUI optimistisch over zomerboekingen en winter

Marktleider TUI Nederland is positief gestemd over het uiteindelijke verloop van de zomerboekingen, en verwachtingsvol voor komende winter. Op diverse onderdelen in het organiseren en verkopen van reizen en vakanties wordt door de merken van TUI Nederland marktaandeel gewonnen of heroverd.

De verre charters met HollandExel op Brazilië, Mexico, Dominicaanse Republiek, India en Sri Lanka voorzien in de stijgende vraag naar populaire, authentieke verre (winter) zonbestemmingen. Het eerder gelanceerde all inclusive aanbod wordt bij vele merken van TUI Nederland verder uitgebreid.

En de steeds nieuwe acties op de World of TUI Reisbureaus - de grootste reiswinkelketen van Nederland - staan garant voor diversiteit en prijsbewust kwaliteitsaanbod. Het bijkomende succes van Lastminute.nl is de basis voor de groei van marktaandeel van de Retailgroep van TUI Nederland.

Directeur Ruud de Meer (foto) van Touroperating TUI Nederland verklaart de sterk toegenomen belangstelling voor all-inclusive reizen uit de behoefte van de consument om in deze wat slechtere tijden van tevoren precies te weten wat hij gaat uitgeven. En verder is het prijsverschil tussen 'self catering' en 'alles inclusief' intussen zo gering geworden, dat de stap gemakkelijke wordt gemaakt. "All inclusive biedt heel veel waar voor het geld en daar is de consument gevoeliger voor dan ooit", zei hij.

Over de sterke uitbreiding van verre bestemmingen zei De Meer, dat met name de verwachtingen voor Recife in Brazilië hoog gespannen zijn. Vanwege de Nederlandse roots, maar daarnast vanzelfsprekend ook de prachtige stranden, het klimaat, de vriendelijke bevolking en het al even vriendelijke prijsniveau.

Arke, Holland International en KRAS
De touroperator-hoofdmerken Arke en Holland International bieden komende winter uitbreiding van hun succesvolle verre charters met HollandExel naar Jamaica, Cuba en naar Recife in Brazilië. Dit alles naast het overige aanbod op diverse verre bestemmingen, die zeer gewild zijn. De populariteit van 'all inclusive' vakanties blijft sterk stijgen. Dat is niet alleen verklaarbaar uit de onzekere economische tijden, maar ook uit de groeiende gemak- en comfortbehoefte van vakantiegangers.

Naast Arke profiteert ook het kwalitatieve clubvakantiemerk ROBINSON volop van de 'all inclusive' groeimarkt. En Egypte wordt gezien als nieuwe hotspot voor winterzon, concurrerend met de Spaanse Canarische eilanden.

Holland International komt komende winter voor het eerst met een aparte hotelbrochure met 71 RIU Hotels & Resorts over de hele wereld. Enkele daarvan worden overigens ook door Arke aangeboden.

Beide merken kunnen op de Nederlandse markt exclusief over dit aanbod beschikken, waartoe ook enkele all inclusive accommodaties behoren. Stedenreizen laten een grote zomergroei zien bij Arke en Holland International. Beide merken hebben een stabiele verwachting voor komende winter. De zogenaamde 'overland' vakanties maken een moeilijke periode door.

Direct Seller KRAS introduceert voor komende winter een aparte Thailand-brochure, de bestemming 'met de eeuwige lach', die sterk groeit in populariteit. Met negen winterbrochures brengt KRAS een breed winteraanbod op de markt, zowel voor winterzon- als wintersport vakanties. Nieuw zijn de wintersportbestemmingen Turkije, Bulgarije en Spanje. En op Frankrijk biedt KRAS de 'allerlaagste prijsgarantie'. Speciaal voor de feestdagen komt KRAS met kerst- en nieuwjaars reizen. Ook kan met KRAS worden overwinterd, nu onder meer ook op Tenerife.

Specialistische merken
De specialisten van TUI Nederland laten in zomer 2004 een forse omzetstijging zien tegenover de zelfde periode in 2003, dat een moeilijk jaar was voor de hele reisindustrie. Opvallend is dat klanten van de specialistische touroperators het reisbureau als belangrijkste distributiekanaal kiezen en internet vooral gebruiken als informatiebron. Dit is verklaarbaar, omdat juist bij de kwalitatieve, specialistische reizen de informatiewens van de klant navenant is en de reisexpert wordt ingeschakeld.

Midden-Oosten specialist Isropa Reizen heeft na de eerdere succesvolle lancering deze zomer, de bestemming Marokko ook nieuw in het winteraanbod.

Cruises genieten nog steeds een sterk stijgende belangstelling, en de klantenkring blijft zich verder verjongen. Voor cruisespecialist Zeetours Cruises zijn komende winter nieuw in het aanbod de Galapagos eilanden en Antarctica per cruiseschip, in navolging van het grote succes van Alaska als trendy zomerse cruisebestemming.

De kwalitatieve groepsrondreizen naar verre oorden zijn extra in trek dankzij een groeiende vraag naar 'alles inclusief bij De Boer & Wendel. En klanten van kwaliteitsspecialist in stedentrips, Panta Reizen, kunnen komende winter op verre steden profiteren van de scherpe Dollar-koers. Incentive reizen van bedrijven en organisaties zitten weer in de lift nu de economische situatie enigszins lijkt te verbeteren.

Organisator Group & Incentive Travel profiteert hier meer en meer van. Wel is de verblijfsduur van incentives dit jaar korter. Holland International rondvaarten scoren als belangrijkste attractie van Nederland weer hoger dan vorig jaar, dat een moeilijker jaar was.

Retailactiviteiten door World of TUI Reisbureaus De Retailgroep van TUI Nederland presteert beter dan de markt en heeft in het afgelopen jaar -dankzij een nieuwe strategie en klantgefocuste aanpak - marktaandeel weten terug te winnen. Eén van de middelen hierbij is de 'aanbiedingenbank', waarmee reisadviseurs op de 217 World of TUI Reisbureaus via één systeem direct toegang hebben tot alle aanbiedingen van ANVR-touroperators. Dit systeem is in april dit jaar geïntroduceerd, en daarvan worden nu de vruchten geplukt.

Verder kunnen klanten van World of TUI Reisbureaus profiteren van voorselecties in de TUI Tip 10, waarbij vakanties en reizen op thema, op soort of op andere vormen kunnen worden geselecteerd. De retailactiviteiten profiteren ook volop van de inzet van internet als communicatiekanaal, aanvullend op de kwalitatieve dienstverlening in de World of TUI Reisbureaus. Zo lanceerde Lastminute.nl recentelijk de mogelijkheid om zelfs één dag vóór vertrek te kunnen boeken.

Overigens is dit daarmee ook mogelijk geworden via de World of TUI Reisbureaus, speciaal voor klanten die snel weg willen, maar tóch een persoonlijk advies wensen. De vraag naar speciale leisure-producten, zoals theater- en musicalarrangementen en voetbal-arrangementen blijft toenemen. De reisadviseurs van de World of TUI Reisbureaus worden sinds april dit jaar continu getraind door middel van E-learning, waarmee hun productkennis optimaal en kwalitatief kan worden gehouden. De commerciële thema's van de World of TUI Reisbureaus zijn een succes. Deze themaweken - zoals de 'Zotte Zomer Weken' en de nieuwe '1001-nacht'-campagne die woensdag 11 augustus 2004 start - zijn een succes en worden uitgebouwd.

NB: Klik op 'gelinkte' merken voor gedetailleerde persinformatie