ANBO EN ANDEREN
Kaartjesautomaat NS kan gebruiksvriendelijker
's-Hertogenbosch, 10 augustus 2004
Senioren deinzen terug voor onbekendheid apparaat
Kaartjesautomaat NS kan gebruiksvriendelijker
De kaartautomaat met aanraakscherm kan gebruikersvriendelijker. Het
gaat dan niet alleen om het apparaat zelf, maar ook om de locatie waar
de kaartautomaat staat. Ook moet de NS meer aandacht besteden aan het
imago van de automaat. Uit onderzoek van KITTZ (KwaliteitsInstituut
voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing), in opdracht van de
ouderenorganisaties ANBO, PCOB en Unie KBO, blijkt dat veel mensen
denken dat de kaartautomaat heel ingewikkeld is om te gebruiken.
Wanneer ze dan, met hulp, een kaartje bij de automaat kopen, zijn ze
vaak verbaasd over het gemak waarmee dit gaat. Nog betere voorlichting
en ondersteuning kan helpen om de drempelvrees lager te maken.
Tien mensen die nog nooit eerder een kaartjesautomaat hadden gebruikt,
hebben deze samen met KITTZ getest. Naast de testgroep gaven ook nog
eens 80 senioren hun mening over de automaat. Een aantal mensen had
geen idee waar ze moesten beginnen. Ook viel bij een aantal gebruikers
het scherm weg omdat ze te lang wachtten met het maken van hun keuze.
In de testgroep zaten ook twee rolstoelgebruikers. Toen zij wilden
pinnen, bleek dat ze de display van de pin niet eens konden zien.
Sowieso vonden de testgebruikers het moeilijk om te bepalen waar en
hoe de pinpas in de automaat moest.
Wat locatie betreft, kwamen de gebruikers met aandachtspunten als:
plaats de automaten onder een goed afdak, zodat je droog staat, zorg
voor voldoende verlichting en plaats ook kaartautomaten buiten het
station, zodat het kopen van een kaartje makkelijker wordt.
Naar aanleiding van het onderzoek hebben de ouderenorganisaties een
gesprek gehad met de Nederlandse Spoorwegen (NS). NS is bereid de
aanbevelingen van het rapport te onderzoeken en te toetsen op
haalbaarheid en verenigbaarheid met andere belangen. Ook wil NS samen
met de ouderenbonden iets doen aan de voorlichting over de
automaten.