Innovatief ondernemerschap en de rol van
brancheorganisaties : Een exploratieve toets
publicatiedatum: wo 11 aug 2004
Nederland verkeert in een economisch dal. De weg uit het dal lijkt nog
lang, maar één ding staat vast: zonder vernieuwend ondernemerschap kan
het doel niet bereikt worden. Voor deze vernieuwing is kennis van
trends, mogelijkheden, kansen en bedreigingen onontbeerlijk. Van
oudsher spelen de brancheorganisaties een centrale rol in de
overdracht van kennis aan het MKB. Nochtans hoeft dit niet te
betekenen dat de brancheorganisaties ook daadwerkelijk die kennis
overdragen die kan leiden tot bedrijfsinnovatie, dit ter versterking
van de productie- en dienstenprocessen in het MKB en ook de
marktpositionering van het MKB. Zo stelt het bureau Berenschot in het
rapport 'Ondernemende brancheorganisaties': 'Brancheorganisaties zijn
vaak te terughoudend om wat te betekenen voor de wijze waarop hun
leden hun productie- en dienstenproces inrichten en op de markt
opereren (Berenschot, 2004)'. Deze harde conclusie roept de volgende
vraag op: Zijn brancheorganisaties wellicht te conservatief (om
vooruitstrevend te zijn)? Om deze vraag te beantwoorden heeft EIM een
onderzoek gedaan onder 51 brancheorganisaties. Op basis van dit
onderzoek concludeert EIM:' Veel brancheorganisaties vervullen wel
degelijk een sterke rol in het informatieproces aangaande productie-,
diensten- en marktvernieuwingen van het Midden- en Kleinbedrijf door
steeds meer directe vormen van kennisoverdracht en
bedrijfsondersteuning te bieden. Nochtans is menige organisatie nog
zoekende naar de juiste invulling van deze informatieoverdracht en van
de eigen positionering, met betrekking tot de marktstrategische
opstelling en de vernieuwing door het bedrijfsleven.'
EIM komt tot deze conclusie op basis van een beoordeling van de
huidige kernactiviteiten van brancheorganisaties, hun oordeel over de
wenselijkheid om zelf bedrijfsvernieuwingen met kennis te
ondersteunen, de wijze waarop zij daar nu invulling aan geven, en de
wijze waarop zij daar in de komende jaren invulling aan willen geven.
Inlichtingen: 079 343 06 04
Onderzoeksberichten
Publieksrapportages: Innovatief ondernemerschap en de rol van de
brancheorganisaties : Een exploratieve toets
publicatiedatum: wo 11 aug 2004 downloaden ( 183 Kb )
Korte inhoud:
Nederland verkeert in een economisch dal. De weg uit het dal lijkt nog
lang, maar één ding staat vast: zonder vernieuwend ondernemerschap kan
het doel niet bereikt worden. Voor deze vernieuwing is kennis van
trends, mogelijkheden, kansen en bedreigingen onontbeerlijk. Van
oudsher spelen de brancheorganisaties een centrale rol in de
overdracht van kennis aan het MKB. Nochtans hoeft dit niet te
betekenen dat de brancheorganisaties ook daadwerkelijk die kennis
overdragen die kan leiden tot bedrijfsinnovatie, dit ter versterking
van de productie- en dienstenprocessen in het MKB en ook de
marktpositionering van het MKB. Zo stelt het bureau Berenschot in het
rapport 'Ondernemende brancheorganisaties': 'Brancheorganisaties zijn
vaak te terughoudend om wat te betekenen voor de wijze waarop hun
leden hun productie- en dienstenproces inrichten en op de markt
opereren (Berenschot, 2004)'. Deze harde conclusie roept de volgende
vraag op: Zijn brancheorganisaties wellicht te conservatief (om
vooruitstrevend te zijn)? Om deze vraag te beantwoorden heeft EIM een
onderzoek gedaan onder 51 brancheorganisaties. Op basis van dit
onderzoek concludeert EIM: 'Veel brancheorganisaties vervullen wel
degelijk een sterke rol in het informatieproces aangaande productie-,
diensten- en marktvernieuwingen van het Midden- en Kleinbedrijf door
steeds meer directe vormen van kennisoverdracht en
bedrijfsondersteuning te bieden. Nochtans is menige organisatie nog
zoekende naar de juiste invulling van deze informatieoverdracht en van
de eigen positionering, met betrekking tot de marktstrategische
opstelling en de vernieuwing door het bedrijfsleven.'
EIM komt tot deze conclusie op basis van een beoordeling van de
huidige kernactiviteiten van brancheorganisaties, hun oordeel over de
wenselijkheid om zelf bedrijfsvernieuwingen met kennis te
ondersteunen, de wijze waarop zij daar nu invulling aan geven, en de
wijze waarop zij daar in de komende jaren invulling aan willen geven.
Auteur: drs. F. Pleijster
Prijs gedrukte versie: 25,00 euro
Thema: Ondernemerschap
Innovatie, kennis en samenwerking
Bestelnummer: A200404
ISBN: 9037109284 Aantal pagina's: 26
EIM