HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL
Mannen geven meer geld uit aan verzorgingsproducten
In Nederland is in 2003 ruim 2,4 miljard euro (incl. BTW) aan
lichaamsverzorgende producten besteed. Dit houdt in dat per hoofd van
de Nederlandse bevolking gemiddeld 148 euro wordt uitgegeven aan haar-
en huidverzorgingsproducten, geurtjes en cosmetica. Hiervan werd ruim
de helft (53%) besteed bij drogisterijen en parfumerieën. Aan genees-
en verbandmiddelen werd nog eens ruim 2,1 miljard euro (incl. BTW)
besteed, waarvan 700 miljoen euro in drogisterijen. Dit blijkt uit de
rapporten 'Branches in Detail Drogisterijen' en 'Branches in Detail
Parfumerieën' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
De belangrijkste lichaamsverzorgende producten zijn: haarverzorging
(22%), huidverzorging (19%), geuren (14%) en decoratieve cosmetica
(11%). De sterkste groeier was de zonnecosmetica, waar in 2003 9,6%
meer werd verkocht dan in 2002. De huidverzorging is met een toename
van 5,7% een goede tweede, gevolgd door de decoratieve cosmetica
(+4,2%) en geuren (+3,5%). Opmerkelijk is de daling van de
zeepverkopen met 5%.
Een opvallende trend die in het rapport genoemd wordt, is de groeiende
belangstelling van mannen voor verzorgingsproducten. De moderne man
wil zijn lichaam goed verzorgen. Waren verzorgingsproducten voor de
man enkele jaren geleden nog geen hot issue, tegenwoordig wordt de
markt overspoeld met producten voor mannen. Veel merken hebben
varianten van bestaande producten speciaal op de man en zijn behoeften
afgestemd. Dit varieert van een gezichtscrème tot haarkleurmiddelen en
herencosmetica. Scheren blijft een van de meest voorkomende
verzorgingsmomenten van mannen.
In 2003 telde de parfumeriebranche 258 ondernemingen met in totaal 405
winkels. De parfumerieën realiseerden een gezamenlijke omzet van 382
miljoen euro (excl. BTW). Een toename van 0,5% ten opzichte van 2002.
Daarnaast zijn er ruim 100 ambulante handelaren actief in deze
branche.
Ook de drogisterijbranche deed het goed. De 1.300 ondernemingen die
samen 2.900 winkels exploiteren, realiseerden een omzet van 2,7
miljard euro (excl. BTW). Dat is 5,4% meer dan in 2002. Een ruime
meerderheid van de winkels in de drogisterijbranche maakt deel uit van
een samenwerkingsverband. Het merendeel (77%) is als franchise- of
filiaalbedrijf aangesloten bij een keten (minimaal 7 vestigingen). De
grootste organisaties in de branche zijn DA, Etos en Kruidvat.
Daarnaast werkt 6% samen via een inkooporganisatie. Slechts 17%
behoort tot de zogenaamde ongebonden zelfstandigen.
De rapporten 'Branches in Detail Drogisterijen' en 'Branches in Detail
Parfumerieën' zijn gratis beschikbaar als download op www.hbd.nl. Een
printversie is verkrijgbaar via de Infodesk van het HBD, telefoon
(070) 338 56 66, e-mail: bestel@hbd.nl.
Noot voor de redactie/