Gemeente Haarlem


11 augustus 2004
sector Maatschappelijke Ontwikkeling

208/2004
Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht


GOA-budgetten over 2 jaar op

TWEE JAAR BLIJVEN WERKEN AAN WEGWERKEN VAN ONDERWIJSACHTERSTANDEN

In overleg met de schoolbesturen van primair en voortgezet onderwijs is er intensief overleg over de uitvoering van het Gemeentelijke Onderwijs Achterstanden beleid (GOA-beleid). Door een goede budgettering over de gehele periode 2002-2006 is het gelukt om de negatieve gevolgen van de enorme bezuinigingen door het rijk op dit gebied te beperken: de scholen hebben 2 jaar de tijd hebben om de bezuinigingen te verwerken zonder dat nu ineens allerlei regelingen stoppen. Tegelijkertijd wordt bekeken in hoeverre sommige activiteiten daarna op een andere manier al dan niet kunnen worden voortgezet. Het College van Haarlem heeft het uitvoeringsplan voor de periode 2004-2006 goedgekeurd.

Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden (GOA)
GOA staat voor Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden beleid. Scholen krijgen geld voor het wegwerken van achterstanden en de gemeente krijgt hiervoor nu ook nog geld. Het geld van de scholen kan worden ingezet worden voor extra taalondersteuning, speciale methodes etc.
Elke gemeente krijgt naar verhouding van het aantal leerlingen met een achterstand een budget om - na overleg met de schoolbesturen - dit in te zetten voor een aantal schooloverstijgende activiteiten Hiervoor zijn 6 beleidsthema's vastgesteld die van toepassing zijn voor de gehele GOA-periode (2002-2006).
De thema's zijn:

1 Voor- en Vroegschoolse educatie

doel: 50% van de kinderen die kans hebben op een achterstand maakt gebruik van 'leervoorzieningen' voordat ze naar de basisschool gaan

2 Ondersteuning schoolloopbaan

doel: meer allochtone leerlingen van havo/vwo moeten gebruik maken van ondersteuning bij hun schoolloopbaan (4% meer dan in 2002); het gaat hierbij ook om sociale weerbaarheid, opvoedingsondersteuning en deelname aan maatschappelijke activiteiten.

3 Aanpak voortijdig schoolverlaten

doel: vermindering van het voortijdig schoolverlaten met 30 procent t.o.v. 1-8-1999

4 Beheersing Nederlandse Taal

doel: scholen presteren op het taalgebied gelijk of beter dan vergelijkbare scholen in Nederland t.o.v. 1-8-2002

5 Aanpak Onderwijskansenbeleid

doel: Verbetering van de onderwijskwaliteit op de 6 scholen voor basisonderwijs en de ene school voor voortgezet onderwijs die vallen onder het onderwijskansenbeleid.

6 Monitoring

doel: realisatie van de onderwijsmonitor 'Haarlem' vooruitlopend op een jeugdmonitor 0-24 jaar. Door deze monitor moeten de resultaten goed worden bijgehouden.

Enorme bezuinigingen
Voor het GOA-uitvoeringsplan 2004-2006 hebben alle schoolbesturen op deze thema's aanvragen ingediend. Landelijk zijn voor alle gemeenten gezamenlijk de bezuinigingen per 1-8-2004 E 100 miljoen: een aanzienlijk bedrag. De gevolgen voor Haarlem zijn nog niet exact bekend. Daarnaast stopt per 1-8-2004 de rijksbijdrage OALT (Onderwijs in Allochtone Levende Talen). 65% van deze bijdrage werd toegevoegd aan het GOA-budget. Verder stopt per 1-8-2005 het OnderwijsKansenPlan (OKP), dat betekent opnieuw een fikse bezuiniging.

Gevolgen
Door de goede budgettering in Haarlem kan een aantal activiteiten de komende twee jaar nog worden uitgevoerd zoals onder meer:
. Uitvoering VVE en OKP
. Onderwijsmonitor
. Opvangklas
. Brede Schoolactiviteiten
. Time-Outvoorzieningen voor het Voortgezet Onderwijs.
. Voor primair Onderwijs:
o.a. inzet van taalcoördinatoren/ materiaalkosten, computersoftware en ontwikkelingsmaterialen
. Voor voortgezet Onderwijs:
o.a. inzet taalcoördinatoren, uitvoering taalbeleid.
Na 2006 worden deze activiteiten niet meer door het Rijk ondersteund en moeten dan betaald worden uit reguliere budgetten of anders worden gestopt. De gevolgen ervan voor leerlingen en personeel zijn geheel voor rekening van de scholen. Zij hebben de twee jaar dan ook nodig om voor deze bezuiniging een oplossing te vinden.

Rutger van Oppenraaij, communicatieadviseur
oppenrrw@haarlem.nl
023-511 5594

---- --