Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Bergingsbranche op weg terug naar eenheid
In de sterk verdeelde wereld van Nederlandse autobergers is
een serieuze stap gezet de eenheid weer te herstellen.
Een initiatiefgroep van ongeruste en ontevreden autobergers
(samengesteld uit leden van de VBS, BBN en BVB) heeft
de krachten gebundeld in een nieuwe branchevereniging
waarbij transparantie en kwaliteit voorop staan.
Op 5 augustus 2004 is Vereniging Autoberging Nederland
opgericht waarbij nu al 40 % van alle bergingsbedrijven is aan-
gesloten. ABNed wil dit jaar groeien naar minimaal 100 leden.
De bergingsmarkt was tot 1999 een homogeen gebeuren. Nederlandse
autoverzekeraars hebben allemaal "afsleepvergoeding bij ongeval", opgenomen
in de polisdekking (1979). Per jaar worden 170.000-200.000 personenauto's
bij een ongeval weggesleept. Een vast gegeven voor de verzekeringsindustrie.
Ongeveer 220-230 bergingsbedrijven werkten voornamelijk rondom hun
vestigingsplaats met een zogenaamd "eigen rayon", een met alarmcentrales
en overheid afgestemd werkgebied. Vrijwel alle bedrijven waren aangesloten bij
de VBS, toen de enige branchevereniging van Nederland. Vanwege "redelijk" vast
werk en slechts 2 of 3 marktpartijen (alarmcentrales, overheid en bergers)
was het een rustige markt met weinig nieuwe toetreders of concurrentie.
De uitleg van de nieuwe Mededingingswet (1998) veranderde de markt.
Autoverzekeraars verenigden 9 alarmcentrales (1999) in de Stichting IMN,
die van de NMA tot 1 juli 2003 het gehele wegennet mocht aanbesteden.
Sleepbedrijven die buiten de boot vielen konden vrijwel direct hun deuren
sluiten na 10 soms 20 jaar. Een eigenlijk niet bedoeld effect. Hier ontstond de
verdeeldheid tussen autobergers en opdrachtgevers en ook tussen bergers
onderling. Onder druk van de betalende partijen ( wie betaalt, bepaalt), trokken
de politie, brandweer en tussenpersonen zich als belanghebbende terug.
Er bleef slechts 1 aanbiedende partij over: Stichting Incident Management
Nederland, samenwerkingsverband van de verzekeringsbranche.
Bij de 2e aanbesteding in 2002 begon het IMN systeem echter al scheuren
te vertonen. De NMA trok de ontheffing voor samenwerking in, behalve voor
de A-wegen, de autosnelwegen van ons land. De alarmcentrales/ verzekeraars
konden voor gemeentelijke en provinciale wegen weer gewoon zelf contracten
gaan sluiten (zgn. gunningen). Van deze vrijheid hebben zij (1 juli 2003) gebruik
gemaakt met als motto: schaalvergroting, reputatie en lagere prijzen.
Maar de verhoudingen in de markt zijn dan al zo verstoord dat bijna 100
leden van de VBS hun lidmaatschap opzeggen en zich verenigen in
3 nieuwe groepen. De verdeeldheid is bereikt. De 4 verenigingen die zo zijn
ontstaan werken weinig samen en zijn in omvang te klein.
Belangrijke uitspraken van de Hoge Raad geven ook voeding voor verdere
verwarring van de verschillende posities. De samenwerking is geheel zoek.
De gewenste marktwerking is in dit onderwerp nooit van de grond gekomen.
De nieuwe regelgeving heeft ernstig gefaald.
Ten eerste zijn de files sterk toegenomen, de aanrijdtijden gestegen en de
onduidelijkheid eveneens. Een politieagent of brandweerman mag in principe
op de plek ongeval niet zelf de dichtsbijzijnde autoberger inschakelen.
Gebrekkige en trage hulpverlening is hiervan het gevolg.
De verzekeringspremies zijn uiteindelijk nog nooit gedaald. Integendeel.
In 6 jaar tijd zijn er slechts 4 of 5 nieuwe bedrijven op de markt
gekomen. De investeringen in gekwalificeerd personeel en materiaal zijn
voor nieuwe en bestaande bedrijven veel te hoog.
Uit de diverse verenigingen hebben zich nu bijna 80 autobergers aangesloten
bij ABNed, Vereniging Autoberging Nederland.
Autoberging Nederland stelt met name kwaliteit en transparantie voorop.
Ten behoeve van de automobilist (het slachtoffer), en de politie en andere
weggebruikers wordt gesteld dat binnen de huidige rayonering de dichtsbijzijnde
en gekwalificeerde berger altijd de beste keus is. Oftewel moeten de goede
elementen uit het systeem tot 1999, ten behoeve van veiligheid en doorstroming,
worden heroverwogen door een multidisciplinair team van belanghebbenden.
Autoberging Nederland zoekt oplossingen in communicatie met alle directe
en indirecte betrokkenen. Autoberging Nederland wil voor haar leden een
krachtige belangenbehartiger worden door een actieve en positieve verhouding
met alle partijen op te bouwen.
In het 9-koppig bestuur nemen 6 (ex-) bestuursleden deel van de
bestaande verenigingen. Een mooi draagvlak.
Vereniging Autoberging Nederland wordt gevestigd in Amsterdam.
Vereniging Autoberging Nederland, ABNed
(vereniging van autobergers)
Marjo Reijs (Oss), Voorzitter
Alexander Bogers (Breda), Penningmeester
Mart van Marwijk (Zoeterwoude), Secretaris
Voor meer informatie en interviews: Secretariaat 06 - 5141 2598
---- --