Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Bergingsbranche op weg terug naar eenheid

In de sterk verdeelde wereld van Nederlandse autobergers is een serieuze stap gezet de eenheid weer te herstellen. Een initiatiefgroep van ongeruste en ontevreden autobergers (samengesteld uit leden van de VBS, BBN en BVB) heeft de krachten gebundeld in een nieuwe branchevereniging waarbij transparantie en kwaliteit voorop staan.

Op 5 augustus 2004 is Vereniging Autoberging Nederland opgericht waarbij nu al 40 % van alle bergingsbedrijven is aan- gesloten. ABNed wil dit jaar groeien naar minimaal 100 leden. De bergingsmarkt was tot 1999 een homogeen gebeuren. Nederlandse autoverzekeraars hebben allemaal "afsleepvergoeding bij ongeval", opgenomen in de polisdekking (1979). Per jaar worden 170.000-200.000 personenauto's bij een ongeval weggesleept. Een vast gegeven voor de verzekeringsindustrie.

Ongeveer 220-230 bergingsbedrijven werkten voornamelijk rondom hun vestigingsplaats met een zogenaamd "eigen rayon", een met alarmcentrales en overheid afgestemd werkgebied. Vrijwel alle bedrijven waren aangesloten bij de VBS, toen de enige branchevereniging van Nederland. Vanwege "redelijk" vast werk en slechts 2 of 3 marktpartijen (alarmcentrales, overheid en bergers) was het een rustige markt met weinig nieuwe toetreders of concurrentie.

De uitleg van de nieuwe Mededingingswet (1998) veranderde de markt. Autoverzekeraars verenigden 9 alarmcentrales (1999) in de Stichting IMN, die van de NMA tot 1 juli 2003 het gehele wegennet mocht aanbesteden. Sleepbedrijven die buiten de boot vielen konden vrijwel direct hun deuren sluiten na 10 soms 20 jaar. Een eigenlijk niet bedoeld effect. Hier ontstond de verdeeldheid tussen autobergers en opdrachtgevers en ook tussen bergers onderling. Onder druk van de betalende partijen ( wie betaalt, bepaalt), trokken de politie, brandweer en tussenpersonen zich als belanghebbende terug. Er bleef slechts 1 aanbiedende partij over: Stichting Incident Management Nederland, samenwerkingsverband van de verzekeringsbranche.

Bij de 2e aanbesteding in 2002 begon het IMN systeem echter al scheuren te vertonen. De NMA trok de ontheffing voor samenwerking in, behalve voor de A-wegen, de autosnelwegen van ons land. De alarmcentrales/ verzekeraars konden voor gemeentelijke en provinciale wegen weer gewoon zelf contracten gaan sluiten (zgn. gunningen). Van deze vrijheid hebben zij (1 juli 2003) gebruik gemaakt met als motto: schaalvergroting, reputatie en lagere prijzen. Maar de verhoudingen in de markt zijn dan al zo verstoord dat bijna 100 leden van de VBS hun lidmaatschap opzeggen en zich verenigen in 3 nieuwe groepen. De verdeeldheid is bereikt. De 4 verenigingen die zo zijn ontstaan werken weinig samen en zijn in omvang te klein.

Belangrijke uitspraken van de Hoge Raad geven ook voeding voor verdere verwarring van de verschillende posities. De samenwerking is geheel zoek. De gewenste marktwerking is in dit onderwerp nooit van de grond gekomen. De nieuwe regelgeving heeft ernstig gefaald.

Ten eerste zijn de files sterk toegenomen, de aanrijdtijden gestegen en de onduidelijkheid eveneens. Een politieagent of brandweerman mag in principe op de plek ongeval niet zelf de dichtsbijzijnde autoberger inschakelen. Gebrekkige en trage hulpverlening is hiervan het gevolg.

De verzekeringspremies zijn uiteindelijk nog nooit gedaald. Integendeel. In 6 jaar tijd zijn er slechts 4 of 5 nieuwe bedrijven op de markt gekomen. De investeringen in gekwalificeerd personeel en materiaal zijn voor nieuwe en bestaande bedrijven veel te hoog.

Uit de diverse verenigingen hebben zich nu bijna 80 autobergers aangesloten bij ABNed, Vereniging Autoberging Nederland.
Autoberging Nederland stelt met name kwaliteit en transparantie voorop. Ten behoeve van de automobilist (het slachtoffer), en de politie en andere weggebruikers wordt gesteld dat binnen de huidige rayonering de dichtsbijzijnde en gekwalificeerde berger altijd de beste keus is. Oftewel moeten de goede elementen uit het systeem tot 1999, ten behoeve van veiligheid en doorstroming, worden heroverwogen door een multidisciplinair team van belanghebbenden. Autoberging Nederland zoekt oplossingen in communicatie met alle directe en indirecte betrokkenen. Autoberging Nederland wil voor haar leden een krachtige belangenbehartiger worden door een actieve en positieve verhouding met alle partijen op te bouwen.

In het 9-koppig bestuur nemen 6 (ex-) bestuursleden deel van de bestaande verenigingen. Een mooi draagvlak.

Vereniging Autoberging Nederland wordt gevestigd in Amsterdam. Vereniging Autoberging Nederland, ABNed
(vereniging van autobergers)
Marjo Reijs (Oss), Voorzitter
Alexander Bogers (Breda), Penningmeester
Mart van Marwijk (Zoeterwoude), Secretaris

Voor meer informatie en interviews: Secretariaat 06 - 5141 2598


---- --