Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Dordrecht, 11 augustus 2004

Waterbus b.v. voldoet aan toenemende vraag; bouw nieuwe Waterbus nadert eindfase __________________________________

Door de groeiende belangstelling voor de Waterbus, jaarlijks vervoert deze 1.250.000 openbaarvervoer- en toeristische reizigers, heeft Waterbus b.v. medio 2003 besloten om haar vloot uit te breiden met een vijfde schip. Op dit moment wordt dit schip gebouwd in Singapore onder deskundige leiding van Damen Shipyards en Waterbus b.v. Evenals de huidige vier schepen is het van het type catamaran, dat als zeer comfortabel te boek staat. Uit de ervaring, die met de vier bestaande waterbussen is opgedaan, zullen er circa honderdvijftig grote en kleine verbeteringen worden aangebracht. Deze optimaliseren zowel het comfort voor de reizigers, als de werkomstandigheden voor het varend personeel.

Enkele van de honderdvijftig verbeteringen.

- de uitwatering, de hoogte tussen het dek en het wateroppervlak, neemt met twintig centimeter toe. Dit betekent, dat er gemakkelijker door bepaalde golfhoogten kan worden gevaren, zonder dat dit effect heeft op het comfort.
- het achterdek wordt met ruim een meter verlengd waardoor er meer ruimte ontstaat om fietsen te plaatsen.

- extra ramen in het dak van de passagiersruimte zorgen voor meer licht in het interieur waardoor het een prettige uitstraling krijgt. Bovendien geven de extra ramen aan de voorzijde een andere dimensie aan het schip.
- een aangepast toilet voor gehandicapten.

- de kunststof delen zoals dak en bonnet worden vervangen door aluminium.
- geheel beklede stoelen met armleuningen.

- achterkleppen, die snel automatisch op en neer gaan. Dit maakt de boot sneller toegankelijk, wat gemakkelijker is voor het personeel. Bij de bestaande boten worden de kleppen handmatig bediend.

- een ruimere machinekamer, die het onderhoud vergemakkelijkt.
- aangepaste schroefas, stuwdruklager en fundatie waardoor het schip minder trilt. (en lagere geluidsemissie)

- het stuurhuis wordt in vele opzichten verbeterd; onder andere een ergonomische inrichting met de modernste apparatuur
- een compleet dichte onderzijde van het waardoor de boot comfortabel door de golven glijdt.

De bouw van het schip nadert inmiddels de eindfase.

Na enkele proefvaarten in september zal de vijfde Waterbus per zeeschip naar Nederland worden vervoerd. Na een testprogramma wordt de nieuwe Waterbus dan medio december in de vaart genomen.

Historie
Op 1 november 1999 ging het project Waterbus van start met een proeftijd van drie jaar. Er werden vier snelle schepen van het type catamaran gebouwd. Elke Waterbus biedt plaats van honderddertig passagiers en zestig fietsen en beschikt over tachtig comfortabele zitplaatsen. Op grond van het succes is besloten om verder te gaan met snel openbaar vervoer over water. Waterbus b.v. tekende met de provincie Zuid-Holland een contract voor acht jaar. Dit contract gaf Waterbus b.v. de mogelijkheid om aan haar toekomst te bouwen. Intussen kwamen er twee halteplaatsen bij en werden de vaarten in de zomermaanden uitgebreid met drie toeristische vaarten. In de weekenden vaart de Waterbus extra naar Gorinchem, op dinsdag en donderdag naar Schoonhoven en Kinderdijk en op woensdag naar Oud Beijerland. Verdere uitbreiding van de dienstregeling is op dit moment in bewerking.