MENZIS

Amicon eerste zorgverzekeraar met landelijk kwaliteitskeurmerk

Op woensdag 11 augustus heeft Amicon als eerste zorgverzekeraar het kwaliteitscertificaat ITO 2004 ontvangen. Het certificaat is afgegeven voor het snel en klantvriendelijk te woord staan van klanten via het centrale servicenummer. Wim Wickering, directeur van Amicon Zorgverzekeraar, ontving het document uit handen van ITO-projectmanager Edwin van Wijk en Hein Albeda, secretaris van het ITO.

Het centrale servicenummer (053 485 31 00) is het nummer van de klantenservice van Amicon. Standaard let de stichting ITO (Insitituut voor Telecom Organisatie) op Betrouwbaarheid, Resultaat, Respect, Bereikbaarheid en Dienstverlening. Juist de zaken die consumenten vaak als negatief ervaren bij diverse servicenummers. Het ITO testte de dienstverlening van Amicon bovendien op punten als het terugbellen van de klant, het nakomen van beloftes en de wijze van benadering.

Belangrijk keurmerk
Wim Wickering: 'Het behalen van het keurmerk is voor ons heel belangrijk. We kunnen zelf wel roepen dat we goed zijn, maar het is natuurlijk veel beter als een onafhankelijke partij dit doet. We moesten eerst een uitvoerige vragenlijst beantwoorden: over de organisatie, het opleidings- en kwaliteitsbeleid van onze klantenservice, onze klanttevredenheidsonderzoeken enzovoort. Daarna vond een audit plaats door het ITO en hebben ITO-medewerkers incognito met Amicon gebeld. Ieder telefoontje moest perfect gaan: een korte wachttijd van maximaal een minuut, goede uitleg en toezeggingen nakomen.

Edwin van Wijk van het ITO geeft aan: Breed gedragen certificering is per definitie goed voor het wasdom van een branche, in dit geval de verzekeringsbranche. Certificering van de afwikkeling van een klantcontact zal er zeker aan bijdragen dat verzekerden eerder bellen. Bij een gecertificeerd bedrijf weet de consument immers precies wat hij kan verwachten en kan hij ervan uitgaan dat de kwaliteit van de afwikkeling van het klantcontact goed en betrouwbaar is.

ITO
ITO is een initiatief van de Consumentenbond, de Stichting Telecomgebruikers Nederland (STN) en de Call Center Managers Association (CCMA). Het doel van het keurmerk is het bevorderen van de telefonische bereikbaarheid en klantgerichte beantwoording bij telefonische loketten. Het keurmerk wordt aanbevolen door het Ministerie van Economische Zaken, de Consumentenbond en het VNO/NCW en diverse beroeps- en belangenorganisaties. Behalve verzekeraars hebben ook thuiswinkelorganisaties, ziekenhuizen en energiebedrijven belangstelling voor het ITO 2004 keurmerk.

Amicon Zorgverzekeraar
Amicon Zorgverzekeraar is een ziektekostenverzekeraar met ruim 1,1 miljoen verzekerden, voornamelijk in Midden- en Oost-Nederland. Amicon is onderdeel van Menzis.Menzis is een all care verzekeraar die diensten en verzekeringen biedt voor zorg, gezondheidsbevordering, verzuimreductie en reïntegratie.