Ministerie van Financiën

De Voorzitter van de Tweede Kamer der

Staten-Generaal

t.a.v. de Vaste Commissie voor Financiën

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

11 augustus DGB 2004-003545 M 2004

Onderwerp

Kengetallen APA/ATR-praktijk 1e kwartaal 2004

Op uw verzoek zend ik u hierbij kengetallen van het APA/ATR-behandelteam van de Belastingdienst/Rijnmond over het eerste kwartaal 2004.

Het totale aantal afgewikkelde verzoeken in het eerste kwartaal 2004 bedraagt 82. Dit betreft 18 APA's, 58 ATR's en 6 overige/overgangsregeling-verzoeken. Van deze afgehandelde verzoeken zijn er 56 toegewezen, 2 afgewezen en 24 ingetrokken of buiten behandeling gesteld.

De APA/ATR-praktijk heeft zich ook in het eerste kwartaal 2004 verder ontwikkeld. In dat kwartaal zijn 91 verzoeken binnengekomen. De eindvoorraad bedraagt 164. Dit betreft 86 APA-verzoeken, 73 ATR-verzoeken en 5 overige/ overgangsregeling-verzoeken. Dit is een kleine oploop ten opzichte van de voorraad per 1 januari 2004 (155). Sinds de invoering van ''pre-filingmeetings '' hebben tot en met het eerste kwartaal 2004 in totaal 61 van dergelijke besprekingen plaatsgevonden, waarvan 39 hebben geleid tot een verzoek.

De gemiddelde doorlooptijd van de afgehandelde APA/ATR-verzoeken is in het eerste kwartaal 2004 teruggelopen tot 86 dagen (gehele jaar 2003: 113 dagen). De gemiddelde doorlooptijd van alle verzoeken (dus inclusief ''oude'' rulingverzoeken) bedraagt ook 86 dagen (gehele jaar 2003: 118 dagen).

De doorlooptijd van de ATR-verzoeken, waarvoor de gewenste streeftermijn van 8 weken nog wel van belang blijft in de toekomst , bedraagt 83 dagen in het eerste kwartaal 2004. De positieve ontwikkeling ten aanzien van de snelheid van afhandeling van nieuwe binnengekomen ATR-verzoeken heeft zich ook in het eerste kwartaal van 2004 voortgezet.

Gegeven het belang van de APA/ATR-praktijk voor het fiscale vestigingsklimaat, heeft de verdere ontwikkeling van de praktijk mijn continue aandacht. In dit verband kan ik u berichten dat ik heden heb gepubliceerd een vraag- en antwoordbesluit met betrekking tot het dienstverleningsbesluit en overgangsrecht rulingbeleid, alsmede een aantal herziene besluiten over de APA/ATR-praktijk.

Naar mijn verwachting zullen deze besluiten positief bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de APA/ATR-praktijk.

De Staatssecretaris van Financiën,

mr.drs. J.G. Wijn


---

Bespreking waarin belastingplichtigen voorafgaand aan het APA-verzoek met het APA/ATR-team kunnen overleggen. Hierdoor kan in de voorfase al duidelijk worden welke informatie nodig is en welke concrete elementen in een specifieke casus van belang zijn voor het APA-verzoek.

In mijn brief van 16 april 2003, IFZ 2003-326U, heb ik aangegeven dat met de invoering van het ''case-managementplan'' de streeftermijn van 8 weken voor APA-verzoeken is vervangen door de in onderling overleg afgesproken reële behandelingstermijn.