PERSBERICHT - 2004-08-11
Nieuwe topman Steven van der Heijden: Koude sanering wacht de
reisbranche
TUI: Helft van de touroperators gaat verdwijnen
De reisbranche wacht de komende jaren een koude sanering. Dat denkt
bestuursvoorzitter Steven van der Heijden van TUI Nederland. De per 1
augustus aangetreden topman van Nederlands grootste reisconcern, met
merken als Holland International, Arke Reizen en Kras, voorspelde
dinsdag in Den Haag, dat binnen drie tot vijf jaar tijd ten minste de
helft van de huidige touroperators de deuren sluit.
Volgens Van der Heijden zullen alleen de
reisorganisaties overleven die groot genoeg zijn om klappen op te
vangen dankzij schaalvoordelen, goedkope internetorganisaties en
specialistische reisbureaus, die informatie geven waar consumenten nog
om vragen. "Als je niet groot en rijk of klein en slim bent, dan zal
de consument aan je deur voorbij gaan. Dan red je het niet in deze
markt."
Van der Heijden deed zijn voorspelling tijdens de
'winterpersconferentie' van TUI Nederland in het Mauritshuis in Den
Haag. Het was zijn eerste optreden voor de reisorganisatie, waar hij
maandag tijdens zijn eerste werkdag alleen maar toe kwam aan het
schudden van vele handen ter begroeting.
De nieuwe TUI-topman vreest dat het grotendeels een "koude sanering"
van de reisbranche zal worden, die dus ook met faillissementen onder
de huidige circa 200 touroperators in ons land gepaard zal gaan. "Er
zijn nauwelijks kopers op de markt en een touroperator is in de
huidige situatie met in veel segmenten van de reissector een nog
steeds toenemend aanbod bij een stagnerende vraag bovendien geen
interessante overnamekandidaat meer."
Van der Heijden benadrukt dat de consument geen nadeel zal
ondervinden. "Als hij schade lijdt dekt het Garantiefonds dat risico
af, en vaak zal een reis naadloos kunnen worden overgenomen door een
sterkere branchegenoot". Dus is het geen slechte ontwikkeling, want de
zwakke broeders verdwijnen en de sterke kwaliteitspartijen blijven.
"Daar is vooral de consument bij gebaat. Mede dankzij internet is hij
bovendien zijn eigen touroperator geworden. ".
Welke touroperators blijven er volgens de nieuwe TUI-chef over?
"Dat zullen op de eerste plaats de sterke, internationale verticaal
geïntegreerde bedrijven zijn, zoals onze onderneming. Zij zijn immers
kapitaalkrachtig genoeg om de veranderingen in het klantgedrag te
pareren. Misschien niet altijd als eerste, omdat ze daarvoor een
tikkeltje te groot en te weinig wendbaar zijn, maar uiteindelijk wel
vol overtuiging, krachtig en succesvol".
Daarnaast blijven de superspecialisten, die volgens Van der Heijden
zoveel weten van een bepaald type reizen of een bepaalde bestemming
dat de klant alleen al daarom voor hen zal blijven kiezen. En op de
derde plaats de slimme internetverkopers die met lage kosten en een
flexibel aanbod de consument blijvend aan zich zullen weten te binden.
"De rest zal onverbiddelijk verdwijnen", waarschuwt hij. "De tijd dat
iedereen moeiteloos kon meeliften op de groei in onze branche en de
schaarste in het aanbod is voorbij. Definitief. Als je niet groot en
rijk of klein en slim bent, zal de consument aan je deur voorbijgaan.
Sneller dan velen zich wellicht realiseren".
Van der Heijden heeft dus wel
groot vertrouwen in zijn eigen toko en verwacht óók niet, dat TUI
Nederland haar positie als marktleider in de nabije toekomst zal
moeten prijsgeven. Zijn voorganger, Louis Frankenhuis, achtte dat ruim
een week geleden niet onmogelijk, zo suggereerde hij kort na de
bekendmaking van zijn benoeming als directievoorzitter bij OAD in
Holten.
"Als het TUI al zou kúnnen overkomen het marktleiderschap te
verliezen, dan moet dat toch vooral te wijten zijn aan het beleid dat
mijn voorganger hier heeft gevoerd", zei Van der Heijden. "Maar ik zal
er persoonlijk voor zorgen dat het niet gebeurt. De kwaliteit van onze
organisatie en haar slagkracht zijn trouwens zodanig goed, dat er geen
schijn van kans is dat wij van onze eerste plaats worden verdrongen".
Annemie Brackx, die TUI Nederland sinds het vertrek van Louis
Frankenhuis op 1 januari van dit jaar als bestuursvoorzitter leidde,
nam tijdens de persconferentie afscheid uit deze functie. Ook zij
benadrukte, dat TUI er 'bijzonder goed' voorstaat en het in tal van
sectoren tot nu toe aanzienlijk beter heeft gedaan dan de markt als
geheel.
Hoewel het merk Fit uit de markt is genomen en er in een aantal
sectoren flink is gesneden verwacht TUI Nederland voor 2004 toch een
evenaring van omzet en aantal vervoerde passagiers, namelijk ruim 1,2
miljoen. Het resultaat is bovendien "op budget", en hoewel TUI
Nederland in dit stadium van het jaar geen cijfers mag bekend maken,
gaf Brackx wel aan, dat die zeker niet slecht zijn.
Foto boven: Annemie Brackx in genoeglijk gesprek met haar opvolger
Steven van der Heijden net vóór het begin van de persconferentie van
TUI Nederland in Den Haag.
Foto onder: Met het aantreden van Steven van der Heijden is ook de
Raad van Bestuur van TUI Nederland weer op sterkte. Op de voorgrond
Chief Executive Officer, Steven van der Heijden; achter hem, van links
naar rechts: Chief Operating Officer Gerrit Slot, Chief Distribution
Officer Walter van de Griendt en Chief Financial Officer Reinhard
Will.