STICHTING HET JURIDISCH LOKET
Jan Albert Waal benoemd tot directeur van het Juridisch Loket
Met ingang van 1 november 2004 treedt Jan Albert Waal (47) in dienst
als directeur van de landelijke stichting het Juridisch Loket. Deze
stichting is de centrale nieuwe organisatie van het Juridisch Loket,
die medio 2005 in totaal dertig lokketen in Nederland in bedrijf zal
hebben.
De heer Waal is momenteel nog werkzaam als manager van de dienst
Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Zwolle. Daarvoor
heeft hij bij verschillende organisaties gewerkt, zoals in de sociale
zekerheid (BVG en Cadans) en bij PTT Telecom. Hij heeft
organisatiekunde gestudeerd in Leiden, is getrouwd en vader van drie
kinderen. De nieuwe directeur is geboren in Den Haag en woont thans in
Bilthoven.
Jan Albert Waal heeft bijzonder veel zin in zijn nieuwe functie en
spreekt enthousiast over het Juridisch Loket. Hij ziet deze nieuwe
vorm van eerste lijn voorziening als een belangrijke verbetering in de
publieke dienstverlening om voor meer mensen in Nederland, de toegang
tot de rechtshulp te vergroten.
Hij benadrukt daarbij dat de primaire dienstverlening aan de
rechtzoekende plaatsvindt via de dertig Juridische Loketten en de
centrale organisatie daarin vooral facilitair en ondersteunend zal
zijn.
De centrale organisatie van de stichting het Juridisch Loket wordt
gehuisvest in Utrecht. De kantoorlocatie voor de stichting is nog niet
definitief.
Jan Albert wil zich na 1 november snel inwerken, contacten opbouwen en
hoopt dat de verdere personele invulling van de centrale organisatie
binnen zes maanden rond is.
Einde persbericht
Achtergrondinformatie:
Het Juridisch Loket is een nieuwe landelijke publieksvoorziening in
het kader van de gesubsidieerde rechtsbijstand. Het loket neemt een
deel van de taken over van de huidige Bureaus Rechtshulp. Deze bureaus
verdwijnen of worden omgevormd tot sociale advocatenkantoren. In de
afgelopen maanden zijn de eerste loketten geopend in Breda en
Rotterdam. Het derde loket wordt op 1 oktober aanstaande geopend in
's-Hertogenbosch. Daarna volgen gefaseerd nog 27 loketten in de
periode 2004-2005. Landelijk komen er dus in totaal 30 loketten.
In november 2003 is op voorstel van de minister van Justitie door het
parlement besloten tot wijziging van het huidige stelsel van
gesubsidieerde rechtsbijstand. Het Juridisch Loket heeft primair de
taak om de rechtzoekende burger die in aanmerking komt voor
gesubsidieerde rechtsbijstand, snel en direct te informeren over
mogelijke oplossingen voor een juridisch probleem.
Informatie en advies
Mensen kunnen terecht met vragen op het gebied van arbeidsconflicten,
familiekwesties, sociale zekerheid (uitkeringen), huur- en woonrecht,
vreemdelingenzaken en problemen met producten of diensten die men
koopt. Ook voor andere juridische kwesties zoals strafzaken,
burenkwesties, vergunningen en rijbewijzen en huursubsidie is het
Juridisch Loket het juiste adres.
De nieuwe voorziening is een goed bereikbaar (fysiek, telefonisch of
via internet), laagdrempelig loket met een duidelijk takenpakket: het
geven van informatie en advies, of indien nodig het doorverwijzen naar
een advocaat of een andere (rechts)hulpverlener.
Bereikbaarheid
Het Juridisch Loket is op drie manieren te bereiken: telefonisch via
0900 - 8020 (10 eurocent per minuut), via de website www.hetjl.nl, of
door het loket op locatie te bezoeken.
Daar waar loketten opengaan, zal het Juridisch Loket via de lokale en
regionale media, publieksfolders en posters geĂŻntroduceerd worden bij
het publiek.
Einde bericht