RDW
http://www.rdw.nl

Operatie kentekening aanhangwagens afgerond

ZOETERMEER - Met de verzending van het 778.539ste kentekenbewijs, heeft de RDW officieel een punt gezet achter de operatie kentekening aanhangwagens, opleggers en caravans. Vanaf 1 september 2002 tot en met 1 mei 2004 hebben 778.539 aanhangwagens, caravans en opleggers met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg een eigen kentekenbewijs gekregen. Samen met de aanhangwagens die vanaf de start nieuw verkocht zijn, telt Nederland per 1 mei 2004 831.822 aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg.

De RDW kan terugkijken op een geslaagde kentekenoperatie. Tot 1 september 2003 heeft de RDW 740.000 van de 820.000 aanvragen voor een kentekenbewijs kunnen honoreren. In de maanden tot en met april 2004 zijn daar nog 38.000 verstrekte kentekenbewijzen bijgekomen. De afwikkeling van de 'lastige dossiers' heeft nog tot en met juli 2004 geduurd. Hierbij ging het om aanvragen waarbij gegevens uitgezocht en gecontroleerd moesten worden en waarbij de aanhangwagens een identiteitsonderzoek in een RDW-keuringsstation moesten ondergaan. Inmiddels zijn ook vrijwel al deze gevallen met succes afgehandeld.

Opvallend is dat nog 18.400 mensen na 1 september 2003 via een zogeheten conversiekeuring bij een RDW keuringsstation een kenteken voor hun aanhangwagen hebben gekregen. Deze keuring is speciaal in het leven geroepen om mensen die zich om uiteenlopende redenen pas na 1 september 2003 meldden, toch de gelegenheid te geven om op een eenvoudige wijze een kenteken voor hun voertuig te krijgen. Het grote aantal conversiekeuringen heeft er wel toe geleid dat de wachttijden bij de keuringsstations zijn opgelopen.

De conversiekeuring zou tot 1 september 2004 uitgevoerd worden, maar besloten is om die termijn tot onbepaalde tijd te verlengen. Tijdens een conversiekeuring stelt de RDW zorgvuldig de identiteit van het voertuig vast en controleert de RDW de technische gegevens aan de hand van het kentekenregister. De prijs is afhankelijk van het type aanhangwagen en kost, inclusief kentekendocumenten, minimaal 55,20 euro.

Alle cijfers van de 'operatie kentekening aanhangwagens'

In totaal heeft de RDW vanaf 1 september 2002 tot 1 september 2003 820.000 aanvragen ontvangen. Daarvan is voor 53.000 aanhangwagens niet direct een kenteken verstrekt. 2.673 aanhangwagens bleken als gestolen geregistreerd te staan en 3.850 aanhangwagens kwamen in verband met hun maximum toegestane massa van minder dan 750 kg niet in aanmerking voor een kentekenbewijs. 40.724 aanhangwagens werden niet gevonden in het register en de eigenaren zijn doorverwezen naar een keuringsstation voor een eerste toelatingskeuring. In totaal hebben 11.300 na een eerste toelatingskeuring alsnog een kenteken gekregen.

De lastigste groep aanvragen was het aantal van 6100 aanvragen waarvoor al eerder een kentekenbewijs afgegeven was. Daarbij gaat het om verschillende aanhangwagens met hetzelfde chassisnummer. Deze aanvragen zijn allemaal specifiek nagezocht. In deze gevallen is immers nagenoeg altijd sprake van vervalste documenten, omgekatte voertuigen of van diefstal afkomstige voertuigen. De afwikkeling van deze aanvragen bleek de meest tijdrovende. Op enkele aanvragen na zijn deze nu allemaal afgehandeld. 3500 gevallen konden administratief afgehandeld worden, 2600 aanhangwagens zijn in een keuringsstation onderzocht. Daar bleek dat bijna 900 voertuigen een chassisnummer hadden dat niet in de haak was. Uiteindelijk zijn om uiteenlopende redenen bijna 2000 voertuigen van deze groep niet gekentekend en 600 aanhangwagens wel voorzien van een kentekenbewijs.

Ten gevolge van de conversie zijn in totaal bijna 36.000 keuringen uitgevoerd op een keuringsstation van de RDW. Naast de genoemde 11.300 eerste toelatingskeuringen ging het om 6.000 identiteitsonderzoeken, waarbij een technische onderzoek moet bepalen welk chassisnummer een voertuig precies heeft. Ook zijn er na 1 september 2003 liefst 18.400 conversiekeuringen uitgevoerd. De aanvragers van deze keuring konden voor 1 september voor een kenteken terecht op het postkantoor, maar zijn hier om uiteenlopende redenen niet aan toegekomen.

Totale aanhangwagenpark per 1 mei 2004

Voor het eerst is nu ook een nauwkeurige telling van het totale aanhangwagenpark te maken. Het totale aanhangwagenpark omvat op 1 mei 2004 exact 831.822 aanhangwagens. Die groep is verder uit te splitsen in 406.573 caravans, 107.070 opleggers en 318.179 andersoortige aanhangwagens.

De RDW heeft ook een opsplitsing gemaakt naar inrichtingscode. Uit deze telling komt de volgende top 6 van verschillende inrichtingen naar voren:
406.573 caravans
194.694 open wagens
56.558 veewagens
40.398 gesloten wagens
19.441 voor verwisselbare opbouw
17.480 kippers
11.687 voor het vervoer van voertuigen
Maar ook kunnen op de Nederlandse weg bijvoorbeeld 221 aanhangwagens verschijnen die als betonmolen ingericht zijn en 748 aanhangwagens die als ladderwagen zijn ingericht.

Informatie voor de redactie

Met vragen kunt u terecht bij Koen Peeters, afdeling Communicatie van de RDW, tel 079-3458099 of e-mail kpeeters@rdw.nl

RDW
De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren/houders en de afgegeven documenten zoals het kenteken- en rijbewijzen. Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij. Daarnaast bewaakt RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming en bestrijding van fraude en criminaliteit. Vanuit deze achtergrond adviseert de RDW belanghebbenden, voert zij overleg in EG- en ECE-verband en speelt zij een centrale rol in de internationale informatie-uitwisseling.

van bovenstaand bericht.

12 aug 04 15:36