Ingezonden persbericht


Amsterdam, 12 August 2004

Lufthansa boekt winst in eerste halfjaar

Kwaliteitsbelofte gehonoreerd - kostendiscipline werpt vrucht af

Lufthansa volgt de juiste koers: na de eerste zes maanden van 2004 schrijft de luchtvaartmaatschappij weer zwarte cijfers met een bedrijfsresultaat van 33 miljoen euro. Na een verlies van 116 miljoen euro in het eerste kwartaal, heeft Lufthansa Group in het tweede kwartaal een exploitatiewinst van 149 miljoen euro geboekt. De totale inkomsten hebben halverwege het jaar een recordniveau van 8,3 miljard euro bereikt. "We grijpen systematisch de kansen in de markt en weten onze uitgebreide capaciteit goed te verkopen. Onze klanten waarderen onze hoge kwaliteit," zei Wolfgang Mayrhuber, Lufthansa's bestuursvoorzitter en CEO, tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Na het crisisjaar 2003 heeft Lufthansa in de eerste zes maanden van dit jaar weer groei gerealiseerd. De selectieve uitbreiding van de capaciteit heeft tot groei van het aantal passagiers geleid.

In zijn toelichting benoemde Mayrhuber de vier pijlers van de gunstige ontwikkeling in het eerste halfjaar: "De uitbreiding van het netwerk dankzij nieuwe bestemmingen en nieuwe partners in de Star Alliance. De waardering voor Lufthansa's kwaliteitsbelofte. Het sterke innovatievermogen. En tot slot de absolute kostendiscipline." De Star Alliance heeft vanaf 2003 zeven partners op vier continenten aangetrokken. De nieuwe business-classconcepten zijn juichend ontvangen in klantonderzoeken, terwijl Lufthansa ook de eerste luchtvaartorganisatie in de wereld is, die aan boord breedband internet aanbiedt. "We nemen in de groeimarkten uitstekende posities in," voegt Mayrhuber toe, "de nieuwe code-sharing met Air India houdt een verdere versterking in op de routes naar India en onze samenwerkingsverbanden in China werpen vrucht af." In beide regio's is Lufthansa de Europese marktleider.

Kostendiscipline blijft een aandachtspunt voor zowel het topmanagement als de werkvloer. Met de herstructurering van de bedrijfsonderdelen LSG en Thomas Cook is vooruitgang geboekt in het eerste halfjaar van 2004. De recente collectieve arbeidsovereenkomsten bij Thomas Cook bewijzen dat de groep op het juiste spoor zit. "De verlenging van de joint venture tussen Lufthansa Technik en Air China in de vorm van Ameco Beijing is strategisch enorm belangrijk in de Chinese groeimarkt." Toch waarschuwt Mayrhuber tegen te hoog gespannen verwachtingen: "Onze route is duidelijk, maar we hebben ons doel nog niet bereikt. De onderliggende structuren van de luchtvaartsector blijven ingewikkeld en de concurrentie is fel. Alleen met een strikt kostenregiem en een rigoureuze voortzetting van het actieplan kan onze organisatie ook in de toekomst winstgevend zijn. Voor dit doel moet ons bedrijf nòg flexibeler en doelmatiger worden. Daar richten we onze inspanningen dus op."

Als zich geen nieuwe crises voordoen en de brandstofprijzen niet verder escaleren, verwacht Lufthansa aan het eind van het jaar een exploitatieresultaat van ongeveer 300 miljoen euro te bereiken en een duidelijk positief netto jaarresultaat.

Lufthansa heeft met de kapitaalvermeerdering in een ongunstig marktklimaat bewezen dat het bedrijf ook het vertrouwen van de aandeelhouders geniet. De huidige ontwikkeling van Lufthansa's aandelenkoers doet echter geen recht aan de waarde en vooruitzichten van het bedrijf. "Eigenlijk is sprake van een sectorbrede onderwaardering," benadrukt Mayrhuber. Hij wijst erop dat dit zich vaker voordoet als de marktprijs voor kerosine in de publieke belangstelling staat. Lufthansa volgt een strategie van actief risicomanagement en heeft zich voor circa negentig procent ingedekt tegen het prijsrisico van haar brandstofbehoefte in 2004 en voor circa vijftig procent in 2005. Lufthansa staat er dus duidelijk beter voor dan menige andere luchtvaartmaatschappij.

De eerste zes maanden in cijfers

In het eerste halfjaar van 2004 heeft Lufthansa Group 8,3 miljard euro aan inkomsten gegenereerd, een toename van negen procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen de groep heeft de luchtvaartmaatschappij in lijn met de grotere vraag van reizigers haar capaciteit uitgebreid, terwijl het luchtvaartbedrijf ook een hogere bezettingsgraad heeft gerealiseerd. Dankzij de optimalisering van het netwerk en de stabiele gemiddelde opbrengst van het passagiersbedrijf is de omzet met 14,3 procent gestegen naar 6,2 miljard euro. Het overig bedrijfsresultaat is met 10,3 procent gedaald naar 804 miljoen euro. Dit is inclusief de boekwinst van de verkoop van Amadeus Global Travel Distribution S.A.

De voortdurende kostenbesparende maatregelen in alle bedrijfsonderdelen zijn wederom effectief gebleken in de eerste zes maanden van 2004. Met een bedrag van 8,7 miljard euro zijn de operationele uitgaven vrijwel stabiel gebleven, terwijl de inkomsten flink zijn gegroeid.

De personeelskosten zijn opgelopen naar 2,4 miljard euro, ten opzichte van 2,3 miljard euro in de eerste helft van 2003. De brandstofkosten zijn uitgekomen op 782 miljoen euro, 18,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Echter, veertien procent is volume gerelateerd en voortgevloeid uit het programma van selectieve capaciteitsuitbreiding. Zonder de hedging voor brandstofprijzen zou de rekening voor kerosine negentig miljoen euro hoger zijn uitgevallen.

De eerste twee kwartalen van 2004 hebben in een bedrijfsresultaat van 33 miljoen euro geresulteerd. Dit bedrag staat in schril contrast met het verlies van 354 miljoen euro in de eerste helft van 2003. Het netto resultaat in de eerste zes maanden van 2004 heeft zich vergelijkbaar positief ontwikkeld: het is met 431 miljoen euro gestegen naar 39 miljoen euro. De cash flow uit operationele activiteiten is met 5,3 procent gestegen naar 652 miljoen euro. Aansluitend op de kapitaalvermeerdering hebben de liquide middelen de schulden op 30 juni met 123 miljoen euro overtroffen. Aan het eind van 2003 heeft de balans een schuldenlast van 590 miljoen euro laten zien. De kapitaalvermeerdering in de eerste helft van dit jaar is in totaal uitgekomen op 1,1 miljard euro. Hiervan is 871 miljoen euro bestemd aan modernisering en uitbreiding van de vloot.

|                    |    |januari -    |veranderi|april - juni  |
|                    |    |juni         |ng in %  |2004     2003 |
|                    |    |2004         |         |              |
|                    |    |2003         |         |              |
|Inkomsten           |Em  |8.254 |7.572 |+9,0     |4.360 |3.869 |
|waarvan inkomsten   |Em  |6.210 |5.434 |+14,3    |3.324 |2.823 |
|uit vervoer         |    |      |      |         |      |      |
|Resultaat uit       |Em  |416   |-119  |-        |185   |184   |
|operationele        |    |      |      |         |      |      |
|activiteiten        |    |      |      |         |      |      |
|Netto resultaat     |Em  |39    |-392  |-        |-23   |-36   |
|Bedrijfsresultaat   |Em  |33    |-354  |-        |149   |65    |
|Kapitaaluitgaven    |Em  |1.114 |515   |+116,3   |464   |306   |
|Cash flow           |Em  |652   |619   |+5,3     |393   |297   |
|Personeelsbestand op|    |92.177|94.417|-2,4     |-     |-     |
|                    |    |      |      |         |      |      |
|30 juni 2004        |    |      |      |         |      |      |
Zie ook: http://media.lufthansa.com

Prognoses van toekomstige ontwikkelingen
Dit persbericht en het tussentijdse verslag bevatten cijfers en prognoses over de toekomstige ontwikkeling van de Lufthansa Group en de aan haar gelieerde bedrijven. Deze vooruitzichten zijn ramingen op basis van alle voor ons beschikbare informatie op dit moment. Als de aannames die ten grondslag liggen aan de prognoses onjuist blijken te zijn, of als potentiële risico's - zoals genoemd in het risicoverslag van het jaarverslag 2003 - werkelijkheid worden, kunnen de echte resultaten afwijken van de huidige verwachtingen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Monique Haras, Van Luyken Communicatie Adviseurs
Telefoon (023) 540 04 24, Fax (023) 535 48 06
e-mail: haras@vanluyken.nl

---- --