Ingezonden persbericht


Butler Group: 'SAS overtreft concurrentie in corporate performance management-markt'

Huizen, 12 aug 2004 - Het Engelse IT analysebureau Butler Group heeft een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar leveranciers van corporate performance managementsoftware (CPM) met als titel: 'Corporate Performance Management, A New Approach to Business Control and Planning.' Leveranciers die in dit onderzoek zijn opgenomen zijn onder andere: Applix, Business Objects, Cognos, CorVu, Geac, Hyperion, Longview, Oracle, Outlooksoft en SAS. SAS kwam in vier van de zes testcategorieën als beste uit de bus. De categorieën in het onderzoek waren: planning, monitoring, rapportage, analyse, datatoegang en databeheer.

Belangrijkste conclusies uit het rapport van de Butler Group:
* Voor bedrijfsbudgetering- en planning wordt CPM gecombineerd met Business Intelligence (BI) om de onderneming een prestatiemodel te bieden;
* In de recente investeringsgolf in BI lag onvoldoende nadruk op informatiebeheer en informatiekwaliteit;
* Een significant percentage van ondernemingen heeft te kampen met inconsistente en foutieve informatie en is zich hier niet bewust van;
* Alleen informatie die accuraat en betrouwbaar is zou naar voren moeten komen via een CPM-oplossing. Dit kan een initieel datakwaliteitsproject betekenen vóórdat CPM wordt toegepast;
* Ondernemingen moeten beseffen dat bedrijfsprestaties meerdere dimensies hebben. Om een beeld te krijgen, zijn dan ook verschillende invalshoeken noodzakelijk;
* De data warehousing-markt zal groeien doordat organisaties stoppen met mislukte projecten en nu een informatieplatform willen implementeren met de visie dat het zowel flexibel als betrouwbaar moet zijn;
* Het kan zelfs met een solide informatiebasis, een uitdaging zijn echte trends en activiteiten uit de massa te filteren;
* Er zijn te veel oplossingen en toepassingen die als CPM aangeduid worden, maar die prestatiemetingen in feite maar matig ondersteunen. Tim Jennings, onderzoeksdirecteur bij de Butler Group: "SAS heeft laten zien dat het in staat is degelijke, gerichte oplossingen op de markt te brengen die zowel beschikken over functionaliteit in de breedte als in de diepte. In ons meest recente onderzoek naar leveranciers van corporate management software kwam SAS naar voren als de partij die in deze markt momenteel het beste presteert."

Jim Goodnight, president en CEO bij SAS: "Vaak ligt de focus bij performance management alleen op strategie, planning, en financiën. SAS gaat verder door een praktische, holistische kijk te bieden op hoe elk aspect van een organisatie bijdraagt aan zijn prestaties. Wij streven ernaar een dominante speler te worden op het gebied van corporate performance software met ons SAS9 platform en een serie strategische introducties, waaronder SAS Activity-Based Management en SAS IT Value Management."

---------------------

Over SAS
SAS levert een nieuwe generatie business-intelligence software en dienstverlening die werkelijke enterprise intelligence creëert. SAS-oplossingen worden gebruikt door meer dan 40.000 organisaties, waaronder 90 procent van de Fortune 500, om winstgevender relaties te ontwikkelen tussen klanten en leveranciers en om meer accurate en gefundeerde beslissingen mogelijk te maken waardoor bedrijven kunnen groeien. SAS is uniek in de volledige integratie van datawarehousing en analytische en traditionele BI-toepassingen zodat grote hoeveelheden gegevens worden getransformeerd tot werkelijke informatie. Al bijna drie decennia levert SAS zijn mondiaal opererende klanten The Power to Know. Bezoek ons op www.sas.com.

Meer informatie voor de redactie:

SAS Institute
Hussein Ibrahim
Tel. 035 699 6947
E-mail: hussein.ibrahim@snl.sas.com

Potters PR
Monique Potters
Tel. 0345 501 595
Mobiel: 06 28 88 96 32
E-mail: monique@potterspr.nl