Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2513 AA 's-Gravenhage
Uw brief Ons kenmerk
AI /IND/04/55733
Onderwerp Datum
Geluidsproblematiek bij DAF 13 augustus 2004
Mijn voorganger heeft op 14 juni 2004 de FNV-Nota "Arbo werkt" in ontvangst genomen.
Tijdens de presentatie is gebleken dat enkele leden van de vaste commissie voor Sociale
Zaken en Werkgelegenheid van de Tweede Kamer geïnteresseerd waren in de
handhavingsmogelijkheden van de Arbeidsinspectie met betrekking tot de
geluidsproblematiek bij DAF Trucks te Eindhoven. Met het oog daarop doe ik u
onderstaand toekomen de stand van zaken van het desbetreffende, lopende
handhavingstraject.
Op 8 augustus 2003 ontving de AI van FNV Bondgenoten een schriftelijke klacht over de
geluidsproblematiek bij DAF Trucks te Eindhoven.
Op 13 augustus 2003 is er overleg met de klager die hierover al veel had gecorrespondeerd
met het bedrijf. Vervolgens wordt die dag DAF bezocht door de Arbeidsinspectie. Tijdens
deze inspectie bleek dat DAF geen informatie over daadwerkelijke geluidsniveaus in de
fabriek kon overleggen. Indicatieve metingen van de AI ter plaatse gaven een schadelijk
geluidsniveau aan. Als resultaat van dit bezoek is op 22 augustus 2003 naar het bedrijf een
zgn. waarschuwingsbrief verstuurd waarin de afspraken bij de inspectie werden bevestigd
n.l. dat het bedrijf een nadere beoordeling van de geluidsniveau's diende uit te voeren in de
truckassemblage (in het bijzonder op de arbeidsplaatsen die genoemd zijn door klager). Bij
een geluidsniveau boven 85dB(A) diende deze inventarisatie gevolgd te worden door een
lawaaibestrijdingplan dat maatregelen en termijnen moest bevatten voor aanpak van de
geluidsproblematiek. Selectie van te beoordelen arbeidsplaatsen zou in overleg met de OR
gebeuren waarbij naar de `worst case'-situatie werd gekeken. Voor het maken van de
blootstellingbeoordeling kreeg het bedrijf de gebruikelijke 3 maanden de tijd, waarna een
vervolgtraject zal worden ingezet.
Het resultaat van de inspectie werd op 19 augustus naar de klager (FNV Bondgenoten)
telefonisch teruggekoppeld waarbij tevens de wijze van handhaving is toegelicht. De brief
aan de DAF Directie is conform de procedure eveneens aan de OR en de klager gezonden.
Op 13 oktober 2003 wordt door de AI een brief van de klager ontvangen, waarin hij
aangeeft dat FNV Bondgenoten overweegt om DAF voor de rechter te slepen om óók
bronaanpak toe te passen bij geluidsniveaus tussen 80 en 85 dB(A). Over dit voornemen in
2
relatie tot de interventie van de AI is met de klager zowel telefonisch als persoonlijk
gesproken. In deze informatieve gesprekken zijn de mogelijkheden en beperkingen van het
handhavingsbeleid van de AI met betrekking van de geluidsproblematiek aan de orde
geweest.
Op 26 november 2003 heeft een hercontrole bij DAF plaatsgevonden.
Er bleken oude metingen van de geluidssituatie beschikbaar, op basis waarvan een
rapportage was gemaakt met te treffen maatregelen. Ofschoon het bedrijf hiermee formeel
voldaan heeft aan het gestelde in de waarschuwingsbrief van de AI, wordt er toch
afgesproken dat in het 1ste kwartaal van 2004 de gehele assemblagefabriek opnieuw wordt
doorgemeten waarna een Plan van Aanpak voor de komende jaren wordt opgesteld. Dit
omdat in de huidige inventarisatie niet alle metingen meer actueel zijn en de inventarisatie
niet helemaal compleet is. Toch kon DAF met de bestaande gegevens alvast aan de gang
zodat tevens werd afgesproken om half januari 2004 een globaal Plan van Aanpak op basis
van de huidige inventarisatie gereed te hebben en een concreet meetplan voor het opnieuw
doormeten van de truckassemblage (de `geluidsatlas'). Dit is schriftelijk bevestigd op 10
december 2003 met afschrift aan de Ondernemingsraad.
In januari 2004 is het Algemeen Plan van Aanpak 2004 door de AI ontvangen evenals het
meetplan voor het doormeten van de truckassemblage. Daarop wordt telefonisch de afspraak
gemaakt om eerst te zijner tijd met de Arbodienst een overleg te hebben over de
meetgegevens en vervolgens op 17 juni 2004 weer met alle betrokken partijen samen te
spreken over stand van zaken met betrekking tot de daadwerkelijke uitvoering van te treffen
maatregelen naar aanleiding van de `geluidsatlas'.
Op 29 april 2004 heeft het gesprek tussen AI en de Arbodienst DAF plaatsgevonden waarbij
de resultaten van de metingen zijn doorgenomen. Door DAF zijn alle arbeidsmiddelen en
werkplekken gemeten, bijna 200 in getal. Ook is het Algemeen Plan van Aanpak 2004 aan
de orde geweest waaruit bleek dat enkele zaken al zijn aangepakt en andere maatregelen
intern bij DAF zijn goedgekeurd voor 2004.
Op 11 juni 2004 ontvangt de AI het definitieve Meerjaren Plan van Aanpak van DAF,
inclusief prioritering en planning.
Daarop is conform afspraak DAF op 17 juni 2004 weer door de AI bezocht. Allereerst is een
afzonderlijk gesprek met de OR geweest waaruit als visie van de OR naar voren kwam dat
het door DAF opgestelde Algemeen Plan van Aanpak 2004 en het Meerjaren Plan van
Aanpak qua inhoud volledig en betrouwbaar zijn, de prioriteiten zijn juist aangegeven (eerst
hoogste geluidsniveaus, daarna lagere, doorgaand tot 80 dB(A)). Echter de OR heeft
bezwaar tegen de genoemde termijnen, maar het is voor hen onduidelijk welke bedragen
met de investeringen gemoeid zijn.
Na het gesprek met OR is gesproken met de bedrijfsleider in aanwezigheid van een
vertegenwoordiger van de Arbodienst en een lid van de OR. Er is toen ook gevraagd naar de
investeringsbedragen m.b.t. geluid. Deze zijn:
a. aanpassingen in 2004 (Algemeen plan 2004): 300.000
b. planning 2005 (Meerjarenplan): 700.000
c. planning 2006 (Meerjarenplan): 500.000-700.000
d. planning 2007 (Meerjarenplan): 300.000, tevens opnieuw geluid in kaart brengen.
Hoewel de AI is van mening is dat deze termijnen in beginsel acceptabel kunnen zijn, wordt
er op aangedrongen om de maatregelen voor 2006 en 2005 te combineren en deze in 2005
3
uit te voeren. Dit vanwege de inhaalslag die gemaakt moet worden, want de
geluidsproblematiek speelt kennelijk al sinds 2000. Het geheel is vastgelegd in een brief aan
DAF gedateerd 23 juni 2004 met afschrift aan de OR.
Na afloop van de gesprekken op 17 juni sprak ook het lid van de Ondernemingsraad de hoop
en de verwachting uit dat er nu eindelijk schot in de zaak komt.
Er is tevens een nieuwe afspraak gemaakt voor 28 oktober 2004 om te bezien in hoeverre
het Algemeen Plan 2004 verder is uitgevoerd en of de aangevraagde budgetten voor 2005
zijn goedgekeurd. De AI blijft het traject dus volgen.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid