Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Uitkomst Eurocamp onderzoek:

het internet en de brochure; de ideale combinatie bij vakantiereservering

Eurocamp, succesvol aanbieder van verzorgde campingvakanties in compleet ingerichte bungalowtenten en luxe stacaravans, heeft bureau Flycatcher (www.flycatcher.nl) uit Maastricht een uitgebreid onderzoek laten houden onder de klanten, die dit seizoen een vakantie bij Eurocamp boekten.

Het onderzoek
Eind juni vond dit onderzoek plaats onder ruim 5000 Nederlandse gasten van Eurocamp. Het spitste zich toe op beoordeling van de Eurocamp brochure en internet en waarom de keuze bij reservering op Eurocamp viel. Ruim 40% (± 2100) van de ondervraagden heeft het enquêteformulier digitaal geretourneerd.

Conclusies
De uitkomst van deze enquête geeft een goed antwoord op de vraag waarom men voor Eurocamp kiest. 55% gaf aan te boeken op grond van plezierige ervaringen uit het verleden. De keuze uit een ruim aanbod en de mooie campings spelen eveneens een belangrijke rol. De ondervraagden leggen hun vakantie veelal in een vroeg stadium vast; ruim 50% al zes maanden van tevoren en 21% vier tot zes maanden van tevoren. De respondenten, die dit jaar voor het eerst hun vakantie bij Eurocamp boekten, kiezen over het algemeen op de eerste plaats voor de vakantiebestemming en vervolgens zoeken zij naar een passende reisaanbieder. Hun boekingen werden meestal dichter tegen de geplande vakantie aan verricht.

Bij oriëntatie voor de vakantie, is het internet niet meer weg te denken; praktisch alle deelnemers blijken de site van Eurocamp te hebben bezocht. 80% van hen zegt dit te doen uit oriëntatieoverwegingen, 76% zoekt dan op beschikbaarheid en 57% reserveert al op de site. Overigens blijkt dat 70% van de ondervraagden voor een algemene oriëntatie het internet raadpleegt. 58% noemt Eurocamp als favoriet en zij steekt daarbij met kop en schouders boven de collegae uit.

Na beoordeling van de Eurocamp site was er sprake van de volgende kernwoorden overzichtelijk, duidelijk in woord en beeld, uitgebreide informatie en aantrekkelijk.

Ten slotte wordt duidelijk dat 75% van de deelnemers, naast oriëntatie op het internet, ook nog graag de brochure raadpleegt. Dit geldt vooral voor diegenen, die al eerder bij Eurocamp een vakantie boekten. Deze groep reserveert ook dikwijls telefonisch. De brochure werd eveneens goed beoordeeld; overzichtelijk, duidelijk en het taalgebruik wordt met name genoemd.

Op grond van de enquête mag worden aangenomen dat het aantal boekingen via het internet bij Eurocamp in 2005 op circa 60% zal uitkomen. Echter, de brochure blijft belangrijk, zoals ook door 60% van de ondervraagden werd gesteld.

Voor de heer Dick Poortinga, directeur van Eurocamp Benelux, is het enquêteresultaat van groot belang voor de uitbouw van de dienstverlening van Eurocamp Benelux. Hij staat niet alleen stil bij alle positieve resultaten, maar hij zal met zijn team zeker de punten van kritiek ter harte nemen.

Te weten

- meer informatie verstrekken over de omgeving waar de aangeboden campings liggen.
- onderzoek naar capaciteitsuitbreiding van de campings die snel zijn volgeboekt.

Amersfoort, 11 augustus 2004