GroenLinks Heerlen

Ten Esschen / Heerlen, 14 augustus 2004

Aan de voorzitter van het dagelijks bestuur van Parkstad Limburg

De heer A.M.G. Gresel

t.a.v. de secretaris - directeur, de heer R. Wever a.canisius@parkstad-limburg.nl
e.drijkoningen@Parkstad-Limburg.nl

Betreft: vragen conform artikel 31 reglement van orde

Onderwerp: functioneren retailcommissie

Geachte voorzitter,

de regionale dagbladen publiceren op zaterdag 14 augustus een bericht over het functioneren van de retailcommissie van Parkstad Limburg onder de titel "Kerkrade dwarsboomt adviesgroep". In dit artikel wordt forse kritiek geleverd door twee leden van de commissie, de heren Ger Hazelhof en Pierre Lindner. Kern van de kritiek is dat de commissie niet goed functioneert en dat de gemeente Kerkrade zich niet houdt aan de afspraken tussen de Parkstadgemeenten. In het artikel staat onder meer dat ook het dagelijks bestuur van Parkstad Limburg afwijzend heeft gereageerd op een schriftelijk verzoek om te kunnen vergaderen.

Zoals u bekend is, is de retailcommissie ingesteld om aan het algemeen en dagelijks bestuur van Parkstad Limburg gevraagd en ongevraagd advies te geven. De commissie is onder andere ingesteld om de uitvoering nader te beoordelen van het door het algemeen bestuur vastgestelde beleid in de nota Visie retailstructuur Beleidskader en perspectief.

Het artikel geeft mij aanleiding tot het stellen van de volgende vragen aan uw dagelijks bestuur. Daarbij neem ik aan dat u nog kennis kan nemen / al heeft genomen van het betreffende krantenartikel.


1. Is naar de mening van uw dagelijks bestuur de kritiek van de heren Hazelhof en Lindner terecht, zowel wat betreft het functioneren van de retailcommissie, als het zich niet houden van de gemeente Kerkrade aan de afspraken / beleidsuitgangspunten zoals deze zijn opgesteld in de Visie retailstructuur?


2. Heeft uw bestuur in dit verband al acties en/of activiteiten ondernomen ter verbetering van het functioneren van de retailcommissie?


3. Heeft de retailcommissie inmiddels een advies uitgebracht over het nieuwe ontwerp- bestemmingsplan voor het gebied Beitel Locht / Parkstad Limburgstadion?


4. Ik verzoek u om spoedig een algemene evaluatie van het functioneren van de retailcommissie, onder andere met een overzicht van de uitgebrachte adviezen en de bijbehorende notulen, ter beoordeling voor te leggen aan het algemeen bestuur.


5. In hoeverre is de positie van de retailcommissie ten opzichte van uw bestuur en dat van de gemeenten voldoende duidelijk? Is hier verdere verbetering nodig?


6. De retailcommissie is voor een deel bemenst met bestuurders vanuit Parkstad Limburg / de deelnemende gemeenten. Is het bij nader inzien ter bevordering van de kwaliteit en in het bijzonder de objectiviteit en onafhankelijkheid van de adviezen de adviescommissie, gewenst om de retailcommissie niet te bemensen met bestuurders aan wie feitelijk het advies ook gegeven wordt?


7. Is er wat betreft het beleid voor de retailstructuur strijdigheid te constateren met de afspraken die de gemeenten hebben gemaakt over taken en bevoegdheden van de gemeenschappelijke regeling Parkstad Limburg onder andere voor wat betreft het uitvoeren van de kernagenda en het functioneren van de huidige gemeenschappelijke regeling ten opzichte van de afzonderlijke gemeenten?


8. Naar mijn mening zijn er in de huidige gemeenschappelijke regeling goede en duidelijke werkafspraken gemaakt over hoe de gemeenschappelijke regeling dient te functioneren ten opzichte van de afzonderlijke gemeenten. Desalniettemin wordt er door uw bestuur momenteel gestreefd naar een WGR+ constructie. Op welke wijze kan naar uw mening de WGR+ garanties bieden dat voorkomen wordt dat de retailcommissie mogelijk disfunctioneert en dat Kerkrade zich wellicht niet houdt aan de bestuurlijke afspraken / aan het door het algemeen bestuur vastgestelde beleid?

Ik verzoek u omwille van de gewenste politieke duidelijkheid deze vragen zo transparant mogelijk te beantwoorden. Daarbij ontmoet het mijns inziens geen bezwaar als u ook minderheidsstandpunten verwoordt.

Voor de goede orde deel ik u nog mede dat ik een afschrift van deze vragen naar de Heerlense leden van het algemeen bestuur en de media heb gezonden. Ik dank u bij voorbaat voor uw aandacht en ik hoop dat u welwillend mijn suggesties tegemoet wil treden.

Met vriendelijke groeten,

Harrie Winteraeken
(lid algemeen bestuur)

Esschenweg 65
6412 PW Ten Esschen - Heerlen
tel.nr.: 045 522 87 20
e-mailadres: hwinteraeken@heerlen.nl


---- --