VVD



16 aug 2004 - Veenendaal neemt NS-sponsoring NOC*NSF onder de loep

VVD-Tweede-Kamerlid Jelleke Veenendaal gaat de sponsoring van NS aan sportkoepel NOC*NSF onder de loep nemen. De spoorwegen steken in vier jaar bijna vijf miljoen euro in de sportkoepel. "Aan die sponsoring betalen we allemaal mee via de prijsverhoging van de treinkaartjes", zegt Jelleke Veenendaal. "Sponsoren doe je om je imago te verbeteren en klanten te winnen. Nou is dat bij de NS wel nodig, maar ik geloof niet dat dit lukt door een sportkoepel te sponsoren. Het bedrijf moet eerst zijn zaakjes op orde brengen. Het kan beter NOC*NSF laten betalen voor advertenties op de trein." Veenendaal heeft Kamervragen gesteld over dit onderwerp.

Schriftelijke vragen van het lid Veenendaal (VVD) aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over afstoting van onrendabele lijnen en de sponsoring van het NOC*NSF door de Nederlandse Spoorwegen.

1. Bent u op de hoogte van het feit dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) het NOC*NSF vanaf 2005 met 1 miljoen euro per jaar gaat sponsoren?

2. Wat vindt u van deze afspraken in relatie tot de aangekondigde afstoting van onrendabele lijnen door NS, met de Staat als grootaandeelhouder van NS? Is het wel opportuun voor een noodlijdend bedrijf als NS om aan sponsoring doen? En zo ja, hoe hoog mag dit bedrag volgens u zijn? Kunt u aangeven hoe hoog het totale budget voor sponsoring van NS is en wat er verandert met de sponsoring van NOC*NSF?

3. Moet een noodlijdend bedrijf als de NS haar vermogen niet gebruiken voor haar kerntaak, te weten het vervoeren van reizigers? Zo ja, wat gaat u hier aan doen? Zo nee, waarom niet?

4. Bent u op de hoogte van de grote drukte die is ontstaan in spitstreinen op onrendabele trajecten, zoals bijvoorbeeld op het traject Den Helder- Alkmaar? Zo ja, vindt u dat een lijn onrendabel is als er met name in de spits enorm gebruik van wordt gemaakt?

5. Kunt u aangeven welke gevolgen het afstoten van deze onrendabele lijnen voor de reizigers volgens u heeft en wat de gevolgen voor het wegverkeer zullen zijn?

6. Bent u van plan over deze onderwerpen met de NS in overleg te treden? Zo ja, wilt u de Kamer informeren over de uitkomsten van dit overleg? Zo nee, waarom niet?

12 augustus 2004