AutoRai

17-8-2004

De Chrysler 300C SRT-8: HEMI® power en elegantie in de overtreffende trap

Chrysler presenteert met de 300C SRT-8, het sportieve topmodel van de 300C-reeks. De auto is ontwikkeld door de afdeling SRT (Street and Racing Technology) en beschikt over een 6,1-liter HEMI V8 met een topvermogen van 425 pk.

In Amerika wordt de 300C SRT-8 komend voorjaar in de showrooms verwacht. De 6,1liter V8 van de Chrysler 300C SRT-8 heeft een vermogen van 425 pk; het specifieke vermogen bedraagt 69,8 pk per liter en daarmee overklast deze krachtbron zelfs de legendarische Street-HEMI uit 1966. Het maximum koppel bedraagt een eveneens imposante 610 Nm. Dann Knott, directeur van Street and Racing Technologies: De prestaties van deze auto zijn zonder meer indrukwekkend: in afwachting van de definitieve cijfers, mag voor de 300C SRT-8 een sprint van 0-100 km/h in ruim 5 seconden worden verwacht en voor de quarter mile (0-400 meter met staande start) staat vooralsnog een tijd van ruim 13 seconden.

Legendarisch krachtig
De nieuwe 6,1-liter HEMI-motor neemt behalve de halfbolvormige verbrandingskamers nog meer kenmerken van zijn illustere voorgangers uit de jaren 50 en 60 over, zoals oranje geverfde cilinderkoppen en de zwarte kleppendeksels.

De vermogenstoename van 85 pk komt niet alleen op het conto van de grotere cilinderinhoud die is bereikt een 3,5 mm grotere boring, maar ook door een hogere compressieverhouding (10,3:1 in plaats van 9,6:1 bij de 5,7-liter variant). Daarnaast beschikt de SRT-8 ten behoeve van optimale efficiency en, daaraan gekoppeld, een hoog vermogen over high-flow cilinderkoppen, kleppen met een grotere diameter en een nieuw ontworpen inlaat- en uitlaatspruitstuk. De diameter van de uitlaatpijpen bedraagt 7 centimeter, tegen net geen 6,5 centimeter voor de 5,7-liter HEMI V8. Beide uiteinden van de uitlaat zijn voorzien van een verchroomd sierstuk.

Door de scherpere nokkenassen, is de 6,1-liter V8 in staat om een toerental van 6.200 tpm te realiseren tegen 5.400 voor de 5,7-liter-versie en ook daarin zit een deel van de vermogenstoename. Maar een hoog vermogen zit hem ook in aandacht voor details: de klepstelen van zowel in- als uitlaatkleppen zijn hol uitgevoerd. De uitlaatkleppen zijn bovendien gevuld met sodium en dat helpt bij de optimale afvoer van warmte.

Structureel versterkt
Ten behoeve van de hoge prestaties, is het motorblok net als de krukas van gegoten staal verder versterkt. Voor de drijfstangen is gebruik gemaakt van de hoogste kwaliteit staal en de zuigers zijn oliegekoeld. Ten slotte is het carter gemodificeerd om schuimvorming van olie tegen te gaan.

Vijftraps automaat met AutoStick®
De 6.1-liter HEMI-V8 van de 300C SRT-8 is gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie van het type A580. Deze versnellingsbak is voorzien van Autostick® waardoor de bestuurder de keus heeft uit handbediening of volledig automatisch schakelen. Het vliegwiel is speciaal ontworpen om het hoge koppel adequaat over te brengen op het eveneens aangepaste differentieel en uiteindelijk de assen.

Optimaal weggedrag
Het onderstel Chrysler 300C SRT-8 is niet alleen aangepast aan het hoge vermogen, maar ook aan de wensen die klanten in deze categorie aan een auto stellen. De technici van Chrysler hebben diverse wijzigingen doorgevoerd, maar die gaan niet ten koste van het gebruiksgemak onder dagelijkse omstandigheden. De Chrysler 300C SRT-8 beschikt over straffer afgestemde schokdempers, stuggere veren die de carrosserie in vergelijking met een normale 300C ruim een centimeter lager zetten en torsiestabilisatoren met een grotere diameter. Het stabiliteitssysteem ESP is speciaal afgestemd op de hoge prestaties en de specifieke rijeigenschappen van de SRT-8.

Rubber en remmen
Het wegcontact wordt verzorgd door een combinatie van 20-inch lichtmetalen wielen en speciaal op hoge prestaties afgestemde Goodyear F1-banden met een asymmetrisch profiel. De bandenmaten vóór en achter zijn verschillend met respectievelijke maten van 245/45-20 en 255/45-20. Het remvermogen van de Chrysler 300C SRT-8 is minstens zo indrukwekkend als zijn acceleratievermogen het remsysteem is ontworpen om de nieuwe maatstaf in zijn klasse te worden. Daartoe maakt de auto gebruik van een Brembo-remsysteem met geventileerde schijven rondom. De diameter van de schijven vóór bedraagt 360 mm en achter 350 mm. Zowel de remmen vóór als achter, beschikken over vier remzuigers.

Design
Om het sportieve karakter te onderstrepen en tegelijkertijd het premium-imago van de auto te benadrukken, heeft de Chrysler 300C SRT-8 ook enkele specifieke uiterlijke herkenningspunten. Vóór beschikt de auto over een grotere luchtinlaat. Deze zorgt niet alleen voor een betere ademhaling van de motor, maar voert ook extra (koel)lucht naar de remmen. De subtiel gevormde achterspoiler zorgt voor 39% extra downforce en verbetert daarmee het weggedrag. Andere specifieke SRT-8-punten zijn de in carrosseriekleur meegespoten bumper-inserts en de eveneens in carrosseriekleur gespoten grille met chromen omlijsting. Ook de buitenspiegels en de deurgrepen zijn gespoten in dezelfde kleur als de koets. En wat dat betreft zijn er twee mogelijkheden: de 300C SRT-8 is uitsluitend leverbaar in de kleuren Bright Silver and Brilliant Black. En voor het geval er dan nóg misverstanden mochten bestaan: uiteraard is de Chrysler 300C SRT-8 herkenbaar aan de speciale SRT-badges.

Safety first
Wat voor alle versies van de Chrysler 300C geldt, heeft ook de 300C STR-8 een groot aantal veiligheidsvoorzieningen: Multi-Stage Airbags: De kracht waarmee de airbags zich opblazen, is afhankelijk van de ernst van een botsing. OCS is hierin geïntegreerd. Occupant Classification System (OCS): Dit systeem zorgt ervoor dat de kracht waarmee de airbags zich ontplooien, afhankelijk is van het gewicht van de persoon in de desbetreffende stoel. ABS: Elektronische sensoren voorkomen het blokkeren van de wielen waardoor de auto ook bij extreme remmanoeuvres bestuurbaar blijft. Electronic Stability Program (ESP): Dit systeem waarborgt de stabiliteit van de auto. Onderstuur en overstuur worden beperkt zodat de auto onder alle omstandigheden zo goed mogelijk beheersbaar blijft. Energieabsorberende stuurkolom: Twee coaxiale buizen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, zorgen ervoor dat de stuurkolom voorwaarts kan bewegen waardoor hij meer energie kan opvangen in geval van een botsing.
High Intensity Discharge (HID) verlichting: Door het gebruik van Xenon- koplampen is de lichtopbrengst 70% groter waardoor het zicht voor de bestuurder sterk verbetert.
Parkeerhulp: Als de ultrasone sensors in de achterbumper een object achter de auto zien, klinkt in het interieur een waarschuwingsgeluid. Een overhead display maakt de afstand tot het object zichtbaar. Zo helpt dit systeem botsingen te voorkomen.

Street and Racing Technology
Street and Racing Technology is binnen de Chrysler Group verantwoordelijk voor autos die zich onderscheiden door hun uitgesproken sportieve karakter. Het SRT-programma bestaat op dit moment uit zes autos waaronder de Dodge Viper SRT-10 en de SRT-6 uitvoeringen van de Chrysler Crossfire (coupé en roadster). Of en zo ja, wanneer de Chrysler 300C SRT-8 naar Nederland komt, is op dit moment nog niet duidelijk.