AutoRai

17-8-2004

Citroën C2 VTS: Vitaal, Temperamentvol, Sexy

Citroën breidt de modelreeks van de C2 uit met een zeer sportieve versie, de Citroën C2 VTS. Deze uitbreiding is niet alleen een temperamentvolle uitbreiding van het C2 gamma, maar ook een logisch vervolg op het succes van de Citroën Saxo VTS.

Citroën C2 VTS: vanwege het rijplezier

Uiterst krachtige 1.6i 16v met 125 pk
De nieuwe 1.6i 16v motor levert een vermogen van 90 kW/125 pk bij 6.500 tpm en een maximaal koppel van 143 Nm bij 3.750 tpm. Deze motor verschaft de sportieve Citroën C2 VTS prestaties en rijplezier op hoog niveau.

De prestaties zijn te danken aan verbeteringen op de reeds bekende
1.6i 16v met 110 pk:
gewijzigde timing van in- en uitlaatkleppen en nieuwe nokkenassen; speciaal inlaatspruitstuk;
nieuw injectiesysteem;
nieuw uitlaatsysteem met andere achterdemper.

De Citroën C2 VTS biedt grote souplesse over een breed toerenbereik. Het toerental is begrensd op 7.200 tpm.

De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Door de kortere overbrengingsverhoudingen van de bak kunnen de kracht en het vermogen optimaal worden benut, geheel in lijn met het sportieve karakter van de Citroën C2 VTS. Zo vergt de acceleratie van 80 tot 120 km/h slechts 8,3 sec in de vierde en 11,3 sec in de vijfde versnelling.

Uitgebalanceerd chassis
De Citroën C2 heeft een uitstekend en uitgebalanceerd weggedrag. Ter verbetering van de rijprestaties en het weggedrag is het onderstel van de VTS-versie op specifieke punten aangepast. Met het oog op zijn sportieve karakter zijn vering en schokdemping straffer dan bij de VTR.

De aanpassingen zijn: verstevigde stabilisatorstang met grotere diameter (21 mm in plaats van 20 mm bij de VTR); nieuwe voor- en achterveren met grotere stijfheid (de veerweg vóór bedraagt 45% en achter 55%, beide ten opzichte van de standaardversie; bij de VTR is dit respectievelijk 55% en 70%).

De elektrische stuurbekrachtiging werkt directer; het maximale aantal omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts bedraagt 2,6 tegen 3,0 bij de andere versies van de Citroën C2. De elektrische, variabele bekrachtiging maakt het mogelijk licht en exact bochten in te sturen. Bij lage snelheden is de besturing uiterst licht en de mate van bekrachtiging neemt af als de snelheid hoger wordt.

De Citroën C2 VTS is voorzien van nieuwe, grotere 16 velgen met nieuwe Michelin Exalto 2 banden in de maat 195/45R16.

Vertrouwenwekkend veilig
De Citroën C2 VTS verschaft rijplezier, uiterst sportieve prestaties en profiteert bovendien van alle passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen van de C2. Het uitgebalanceerde, stabiele onderstel van de Citroën C2 VTS schenkt de bestuurder onmiddellijk vertrouwen. Dit hoge niveau van actieve veiligheid wordt gecompleteerd door het standaard aanwezige ESP dat zorgt voor optimaal wegcontact, ook bij stuurfouten of als de wegomstandigheden weinig grip bieden. ESP kan naar wens van de bestuurder worden uitgeschakeld.

Op het gebied van de passieve veiligheid behaalde de Citroën C2 een goede score met vier sterren en 29 punten. De auto dankt deze goede score aan zijn solide basis van platform 1 en biedt standaard veiligheidsvoorzieningen zoals twee front-, twee zijairbags en twee hoofdairbags.

Citroën C2 VTS: vanwege het uiterlijk

Exterieur
De Citroën C2 is een karakteristiek model met zijn scherpe lijnen en kenmerkende laag uitgesneden achterzijruiten. Zijn unieke persoonlijkheid en dynamische uitstraling vormen de ideale basis voor een sportieve uitvoering.

De Citroën C2 VTS profiteert van de uiterlijke kenmerken van de VTR: gedeeltelijk in carrosseriekleur gespoten voorbumper en zijskirts, en een achterspoiler. Deze versterken het sportieve karakter.

De Citroën C2 VTS is mede herkenbaar aan 16 velgen, deze grotere wielen verlenen de Citroën C2 VTS een nog sportiever silhouet dan de VTR. Het sportieve model wordt bovendien verfraaid met een verchroomd uitlaatsierstuk en het VTS-logo, met een rode S.

Ter gelegenheid van de introductie van de Citroën C2 VTS maakt de kleur Rouge Aden de officiële kleur van Citroën Sport zijn opwachting.

Interieur: sportief raffinement
In het interieur van de Citroën C2 VTS heerst een harmonieuze ambiance met zwarte stoelen en transparante grijze deurgrepen.

In het interieur onderstrepen vele details het sportieve karakter van de VTS:
met leder bekleed stuurwiel;
aluminium versnellingspookknop;
lichtgrijze omlijsting aan de onderzijde van de versnellingspook; aluminium pedalen.

Citroën C2 VTS: vanwege het gebruiksgemak

Optimale zitpositie voor elk postuur
De uitstekende handelbaarheid dankt de Citroën C2 VTS aan de ergonomische bedieningselementen en de optimaal instelbare zitpositie. Het stuurwiel is in diepte en in hoogte over een afstand van 40 mm verstelbaar, de bestuurdersstoel in hoogte over een afstand van 50 mm. De voorstoelen zijn bovendien in lengte verstelbaar over een afstand van 230 mm. Deze uitgebreide verstelmogelijkheden staan garant voor een uitstekende zitpositie voor elk postuur.

Interieur met comfortabele voorzieningen
Het dagelijks gebruik wordt extra aangenaam dankzij het comfort in het interieur. Het is uitnodigend en biedt voorin meer ruimte dan de meeste andere autos in zijn segment. De stoelen zijn identiek aan die van de Citroën C2 VTR; zij zorgen voor een goed zitcomfort en optimale ondersteuning van het lichaam in bochten. De twee stoelen achterin zijn optioneel onafhankelijk van elkaar in lengte verstelbaar en opklapbaar, zodat de ruimte uitstekend is te gebruiken.

De Citroën C2 VTS is ook voorzien van een in twee delen te openen achterklep, waarmee de bagageruimte onder alle omstandigheden goed bereikbaar is.

De standaarduitrusting van dit model is zeer uitgebreid, met onder meer mistlampen, elektrisch bedienbare spiegels en airco.

Met zijn krachtige 1.6i 16v motor met 125 pk, zijn uitstekend weggedrag, uitgebreide uitrusting en zijn sportieve uiterlijk, zal de Citroën C2 VTS de meest veeleisende bestuurders, die op zoek zijn naar dynamische rijeigenschappen, aanspreken.

De Citroën C2 VTS is vanaf september bij de Nederlandse Citroën-dealers verkrijgbaar. Op dit moment hebben wij nog geen definitieve prijs, maar wij verwachten dat deze rond de 18.000 euro (incl. BPM en BTW) komt te liggen.