Time : 11:30:20 AM
Date : Tuesday, August 17, 2004
Sender Name: Korean Motor Company n.v.

Brits consumentenonderzoek wijst Hyundai, en de Getz in het bijzonder, aan als meest betrouwbaar merk / model

Het onafhankelijke consumentenmagazine "Which?", heeft aan de hand van een uitgebreid consumentenonderzoek vastgesteld dat Hyundai tot het selecte groepje van meest betrouwbare automerken behoort. De Getz bleek zelfs 100% betrouwbaar te zijn.

Het Britse consumentenblad Which? voert elk jaar een door automerken gevreesd onderzoek onder haar lezers, waarbij de betrouwbaarheid van het Britse wagenpark onder de loep wordt genomen. Which? schreef daarvoor 80.000 autobezitters aan, waarvan er maar liefst 34.277 de enquête invulden.

Het onderzoek wordt opgesplitst in twee categorieën: auto's van maximaal twee jaar oud, en auto's van maximum 8 jaar oud. De inhoud van de enquête is dezelfde voor de twee categorieën.

Aan de chauffeurs werd telkens gevraagd hun auto te beoordelen op basis van de laatste 12 maanden. In grote lijnen zijn er drie belangrijke aspecten bij deze beoordeling: is er sprake van pannes (rijdende pannes, niet starten, zonder rekening te houden met ongevallen of platte batterijen die het gevolg zijn van lichten die blijven branden)? Ten tweede: zijn er duidelijk fouten te melden (onderdelen die moesten vervangen worden, al dan niet onder garantie)? En ten derde, kreeg de eigenaar af te rekenen met kleine ergernissen zoals piepjes of rammeltjes, lekken, elektronische problemen,...?

Uit alle resultaten heeft Which? twee grote rangschikkingen gemaakt. Wat de betrouwbaarheid van de automerken in het algemeen betreft, zijn er vier gradaties mogelijk: slecht, gemiddeld, goed en uitstekend. Slechts 5 merken behaalden daarbij de beste score, waarvan niet één Duitse fabrikant. Hyundai is overigens het enige Koreaanse merk dat als "uitstekend" uit het onderzoek is gekomen.

Een tweede klassement werd opgesteld aan de hand van de resultaten van specifieke modellen, waarbij gevraagd werd of het model in kwestie pannes vertoonde tijdens de afgelopen 12 maanden. Het meest opvallende daarbij is dat de Hyundai Getz de maximale score van 100% behaalde. Geen enkele Getz-eigenaar kreeg met andere woorden te kampen met pannes of defecten. Een uitzonderlijke score!

Na eerdere onafhankelijke tevredenheidsenquêtes en betrouwbaarheidsonderzoeken (zoals JD Power in de VS), zijn de resultaten van dit Britse Which-report het zoveelste bewijs dat Hyundai Motor Company betrouwbaarheid en tevredenheid hoog in het vaandel voert. Hyundai Motor Company wil tegen 2010 tot de tot 5 van autoconstructeurs te behoren. Volgens Werner Frey, Vice President van Hyundai Motor Europe, is de onophoudelijke zorg voor de kwaliteit van het product dan ook essentieel om die doelstelling te bereiken.

Een uittreksel van het volledige artikel is ter beschikking bij william.meerschaut@hyundai-motors.be

bijlage: www.pressreleases.be