AutoRai

18-8-2004

GTC, de meest opwindende Astra tot nu toe

De nieuwe Opel Astra GTC maakt zijn werelddebuut op de internationale Autosalon van Parijs (25 september 10 oktober 2004). Met zijn expressieve en dynamische design lost de Astra GTC (Gran Turismo Compact) de belofte van zijn naam in.

Dit derde unieke model na de vijfdeurs en de stationwagon van de nieuwe Astra-generatie is tegelijk de spectaculairste interpretatie van de Astra-designtaal. De looks van de GTC worden geaccentueerd door de panoramische voorruit, die op de driedeurs haar werelddebuut maakt. De panoramische voorruit reikt tot tegen de
B-stijl en creëert een volkomen nieuw gevoel van ruimte en rijplezier.

Bij de lancering is de Astra GTC beschikbaar met vijf benzinemotoren en drie CDTi-commonrail dieselmotoren, goed voor vermogens van 90 tot 200 pk. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 4-emissienorm. Beide 2.0 turbobenzinemotoren en de 1.9 CDTis van 120 en 150 pk staan borg voor opwindend rijplezier. Een ultramoderne en onderhoudsvrije diesel partikel filter (DPF) is optioneel voor beide 1.9 CDTis. De dynamiek van de Astra wordt nog versterkt door technologieën van Opel die exclusief zijn in de compactklasse, zoals het adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing Continuous Damping Control (CDC) en de op de stuurbewegingen reagerende AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting).

Een hoogstaande actieve en passieve veiligheid wordt verzekerd door SAFETEC, het veiligheidssysteem dat een essentiële rol speelde bij de toekenning van de maximumscore van vijf EuroNCAP-sterren aan de Astra-vijfdeurs, waarmee de wagen de veiligste compacte hatchback in zijn klasse is (de Astra vijfdeurs scoorde 34 punten in de categorie frontale en zijdelingse crashtests en 39 punten in de categorie kinderbescherming). De Astra-driedeurs werd ontworpen als een uniek model op basis van de technologie en de uitrusting van de overige Astra-varianten.

Hans Demant, Chairman en Managing Director bij Adam Opel AG en Vice President Engineering bij GM Europe: Wij hebben de Astra GTC een unieke look gegeven zonder Opels dagelijkse bruikbaarheid in het gedrang te brengen. De driedeurs mikt op klanten die zoeken naar een expressief design en een auto die veel rijplezier biedt. Friedhelm Engler, Chief Designer van de Astra en Director Design Integration bij GM Europe, vervolgt: Vergeleken met de overige Astra-modellen straalt het GTC-design een hogere mate van emotionaliteit uit. De GTC heeft een gestroomlijnd design en is de meest dynamische uitdrukking van de Astra-designtaal. Dat wordt uiteraard niet verwezenlijkt door simpelweg een aantal deuren weg te laten op een bestaand model.

De Astra GTC (lengte/breedte (incl. buitenspiegels)/hoogte: 4288/2033/1438 millimeter) pakt uit met opvallende stijlkenmerken, zoals sportieve proporties met korte overhangen, opvallende achterlichten en, in vergelijking met de vijfdeurs, een nog spitser toelopende voor- en achterkant. De typisch aflopende daklijn en de hoekige zijruiten achter creëren een bijzonder strak profiel. De brede, gesculpteerde schouders accentueren de krachtige vorm van de carrosserie, die ongeveer 15 millimeter lager ligt dan die van de vijfdeurs.

De Astra GTC beschikt over nagenoeg dezelfde ruimte en hetzelfde dagelijkse gebruiksgemak als de vijfdeurs. Met de compacte achterkant die de lange wielbasis van 2,61 meter accentueert, beschikt de GTC over dezelfde bagageruimte (380 liter) als de Astra-vijfdeurs. De rugleuningen achter kunnen worden neergeklapt (standaard 60:40, optioneel 40:20:40) voor een flexibeler gebruik van de binnenruimte. Hoewel de designers de zijruiten naar binnen hebben getrokken voor een strakkere schouderlijn, is er achterin voldoende plaats om twee volwassenen comfortabel te vervoeren.

De dynamiek achter het uiterlijk van de nieuwe Astra GTC komt op de weg tot leven dankzij het IDS-chassis (Interactive Driving System), het optionele adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing (CDC) en de onderlinge verbinding van alle elektronische chassissystemen. Bovendien kan de bestuurder van de GTC met één druk op de knop (SportSwitch) een sportafstelling activeren die de demping en de gevoeligheid van het gaspedaal en de stuurbekrachtiging regelt. In combinatie met de automatische en de Easytronic-transmissie worden de schakelpunten aangepast voor een sportievere rijstijl.

De Astra GTC wordt gebouwd in Antwerpen (België), waar ook de vijfdeurs en de stationwagon worden geproduceerd. De geplande jaarcapaciteit voor de driedeurs bedraagt ongeveer 70.000 stuks. Opel verwacht dat de GTC 15 tot 20% van de totale Astra-verkopen in Europa voor zijn rekening zal nemen. De Astra GTC zal te koop zijn vanaf het voorjaar van 2005.