Ingezonden persbericht


transport en logistiek nederland verladersorganisatie evo

Zoetermeer, 18 augustus 2004

PERSBERICHT

Onderzoek Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO:

Files op A2 duurste vAN Nederland

Het bedrijfsleven lijdt in 2004, als gevolg van vertragingen voor het vrachtverkeer, de grootste schade op de snelweg A2 van Amsterdam naar Maastricht. Het gaat in totaal om 135 miljoen euro. Dat blijkt uit berekeningen van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO. De organisaties hebben een top-20 samengesteld van de duurste files voor het bedrijfsleven. Opvallend is dat plaats 1, 2, 3, en 18 worden ingenomen door knelpunten op de A2. Het is voor het eerst dat niet alleen lengte en duur, maar ook de economische schade per file in kaart zijn gebracht. De 10 duurste files zijn:

RANGORDE

NAAM WEGVAK

ECONOMISCHE SCHADE 2003 IN MLN EURO'S

ECONOMISCHE SCHADE 2004 IN MLN EURO'S (PROGNOSE)

GROEI


1

A2 Tangenten Eindhoven

28

54

98%


2

A2 Oudenrijn Everdingen

24

43

79%


3

A2 Holendrecht Oudenrijn

25

29

16%


4

A16 Rotterdam Antwerpen

23

25

7%


5

A12 Gouda Oudenrijn

15

21

39%


6

A27 Gorinchem - Breda

16

19

14%


7

A1 Diemen Eemnes

14

19

29%


8

A28 Knooppunt Hoevelaken

20

17

-14%


9

A13 Delft Kleinpolderplein

13

16

21%


10

A10 Coentunnel

15

16

9%

De top-20, ook wel Economische Wegwijzer genoemd, is een verbeterde versie van de Infrastructurele Wegwijzer, die in 2003 werd gepresenteerd. Nieuw is dat TLN en EVO voor het eerst per file de schade in euro s hebben berekend. Immers, het bedrijfsleven lijdt veel schade, omdat goederen te laat op hun afleveradres komen en chauffeurs nodeloos lang in de file staan. Met de Economische Wegwijzer willen de organisaties duidelijk maken waar het loont om te investeren in de aanpak van files. Daarmee is de wegwijzer een nuttige handreiking voor de politiek om de juiste prioriteiten te stellen.

Uit de Economische Wegwijzer blijkt verder dat files de nationale economie steeds meer geld kosten. De files in de top-20 namen in het eerste half jaar van 2004 met 10 procent toe ten opzichte van 2003. Maar de financiële schade groeide met bijna 30 procent. Als deze ontwikkeling doorzet, komt de totale schadepost van files op autosnelwegen in 2004 op 1,1 miljard euro uit. Voor het vrachtverkeer gaat het om 513 miljoen euro, maar de daadwerkelijke schade is waarschijnlijk nog hoger.

TLN en EVO verwachten kordaat optreden van de politiek. Voor alle files uit de top-20 moet een structurele oplossing komen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet hiervoor geld reserveren. Dat kan door een herprioritering van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) en door investeringen te versnellen. Bedoeling is dat TLN en EVO elk half jaar actuele cijfers publiceren. ________________________________________________________________________

De Economische Wegwijzer met top 20 is te downloaden van de websites van TLN en EVO.

TLN, Clarisse Buma, 079-3636115

EVO, Mark Jansen, 079-3467373 of 06-21642444.