Ingezonden persbericht
GEZAMENLIJK PERSBERICHT
FUJITSU SERVICES BOUWT MULTI-SERVICE DATANETWERK VOOR REFAJA ZIEKENHUIS
Stadskanaal/Maarssen, 18 augustus 2004
Het Refaja ziekenhuis in Stadskanaal heeft op 17 augustus een nieuw
multi-service datanetwerk in gebruik genomen. Met dit netwerk is het
ziekenhuis adequaat voorbereid op ontwikkelingen in de toekomst. De
infrastructuur, een mix van 3Com-netwerkcomponenten en Brand-Rex'
glasvezelconcept Blolite, is gebouwd door Fujitsu Services. De
IT-dienstverlener uit Maarssen onderhoudt de komende vijf jaar ook de
hardware, op 24x7-basis. Dit stelt het ziekenhuis in staat cliënten 24 uur
per dag en 7 dagen per week zorg op maat te bieden.
Eind 2003 constateerde het Refaja ziekenhuis dat de hele
communicatie-infrastructuur moest worden vernieuwd om aan de toekomstige
eisen te kunnen voldoen. Met de introductie van steeds geavanceerdere
medische applicaties en de opkomst van gedigitaliseerde informatie, zoals
röntgenfoto's en CTI/MRI-scans, groeide de behoefte aan extra bandbreedte.
De noodzaak om draadloos gegevens te distribueren, bijvoorbeeld om aan het
bed van een patiënt of in de polikliniek zijn Elektronisch Patiënten Dossier
te kunnen raadplegen, nam eveneens toe. Tevens onderzocht men welke
mogelijkheden draadloze telefonie bood als alternatief voor de verouderde
personenzoekinstallatie (PZI).
Het ziekenhuis besloot de complete bekabeling en alle actieve apparatuur in
het bestaande datanetwerk te vervangen en een geheel nieuwe totaaloplossing
te laten implementeren. Deze oplossing moest als basis dienen voor
toekomstige uitbreidingen en zowel data als spraak- en video-informatie
kunnen verwerken. Na een zorgvuldige selectie ging de opdracht naar Fujitsu
Services.
Fujitsu Services verving de bestaande bekabeling door een
Blolite-glasvezelnet, met twee sterpunten ten behoeve van een optimale
beschikbaarheid. Vervolgens migreerde de 3Com Gold Partner het oude LAN naar
een supersnel, breedbandig Switched Voice-over-IP (VoIP) Ready-netwerk,
bestaande uit 3Com-componenten. Dit netwerk biedt een ongeëvenaarde
redundantie en fouttolerantie, een extreem hoge capaciteit en een
ultramoderne functionaliteit, waaronder 3Com's unieke XRN (eXpandable
Resilient Networking)-software. De hardwareonderdelen worden vijf jaar lang
door Fujitsu Services onderhouden op basis van een 24x7 4-uurs fix-contract.
Daarmee is het ziekenhuis verzekerd van continuïteit in zijn
bedrijfsvoering. In het najaar start Fujitsu Services een pilot ter
voorbereiding op de aanleg van een Wireless LAN (WLAN). Dit WLAN moet vóór
het einde van 2004 operationeel zijn.
Frans ter Schure, Hoofd Informatisering van het Refaja ziekenhuis, is
bijzonder te spreken over de dienstverlening van Fujitsu Services: "De
IT-specialisten uit Maarssen waren niet alleen zeer deskundig, maar werkten
ook zeer correct. Afspraken kwamen ze na, deadlines haalden ze, problemen
losten ze snel en soepel op. Bovendien gaven ze altijd van tevoren inzicht
in wat ons te wachten stond. We kwamen dus nooit voor verrassingen te staan.
Het resultaat van hun inspanningen mag er zijn: het netwerk voldoet volledig
aan onze verwachtingen."
"Met de opdracht van het Refaja ziekenhuis versterken we onze positie in de
zorgsector opnieuw," zegt Wijnand Engelen, Sales Director bij Fujitsu
Services. "Ziekenhuizen en zorginstellingen zijn met een gigantische omslag
bezig, van aanbod- naar vraagsturing. Ook werken ze steeds intensiever
samen. Dat heeft grote implicaties voor hun automatisering. Daarom besteden
ze meer en meer IT-taken uit, in toenemende mate aan Fujitsu Services. Zij
waarderen zowel ons uitgebreide portfolio van outsourcing-diensten als onze
grote kennis en ervaring op zorggebied."
Corporate informatie Refaja ziekenhuis
Het Refaja ziekenhuis in Stadskanaal is een modern geoutilleerd regionaal
ziekenhuis dat 24 uur per dag, 7 dagen per week professionele zorg verleent.
Het verzorgingsgebied strekt zich uit van Zuidoost-Groningen tot
Noordoost-Drenthe en omvat circa 90.000 inwoners.
Het Refaja ziekenhuis streeft ernaar cliënten een goed toegankelijk en
kwalitatief hoogwaardig pakket voorzieningen aan te bieden in een
patiëntvriendelijke omgeving. Om dit te waarborgen werkt het onder meer
intensief samen met huisartsen, thuiszorg, verpleeghuizen, verloskundigen en
omliggende ziekenhuizen.
Het Refaja ziekenhuis heeft 200 bedden en telt circa 800 medewerkers. De
medische staf bestaat uit zo'n vijftig specialisten in twintig disciplines:
alle basisspecialismen en een groot aantal deelspecialismen. Op het gebied
van pijnbestrijding heeft het ziekenhuis een bovenregionale functie.
Meer informatie: www.refaja.nl
Corporate informatie Fujitsu Services
Fujitsu Services is het Europese IT-services-onderdeel van Fujitsu Limited,
een van 's werelds grootste IT-concerns. Op het gebied van IT-services neemt
Fujitsu wereldwijd de derde plaats in.
Fujitsu Services ontwerpt, bouwt en beheert IT-infrastructuren voor
organisaties uit diverse sectoren en levert specifieke business solutions
voor de logistieke en retailmarkt. Hierbij heeft Fujitsu Services als doel
de prestaties van organisaties te verbeteren, zodat zij hun klanten
innovatiever, sneller, slagvaardiger en efficiënter kunnen bedienen.
Bij Fujitsu Services in Nederland (Maarssen) zijn ruim 730 IT-specialisten
werkzaam. Daarvan zijn er 130 actief bij de internationale Helpdesk en het
Infracentre, van waaruit op afstand IT-systemen en -infrastructuren worden
beheerd. Fujitsu Services heeft samenwerkingsverbanden met onder andere
Fujitsu Siemens Computers, HP, Sun, Cisco, Microsoft en Oracle.
Meer informatie: http://nl.fujitsu.com
Voor meer informatie/fotomateriaal:
Frans ter Schure, Hoofd Informatisering Refaja ziekenhuis.
Tel: +31 599 654623 Fax: +31 599 654 102 E-mail: mailto:terschure@refaja.nl
Chantal Mens, Persvoorlichter Fujitsu Services B.V.
Tel: +31 346 598 511 Fax: +31 346 568 613 Email:
mailto:chantal.mens@nl.fujitsu.com
> >