Ingezonden persbericht


GEZAMENLIJK PERSBERICHT

FUJITSU SERVICES BOUWT MULTI-SERVICE DATANETWERK VOOR REFAJA ZIEKENHUIS

Stadskanaal/Maarssen, 18 augustus 2004

Het Refaja ziekenhuis in Stadskanaal heeft op 17 augustus een nieuw multi-service datanetwerk in gebruik genomen. Met dit netwerk is het ziekenhuis adequaat voorbereid op ontwikkelingen in de toekomst. De infrastructuur, een mix van 3Com-netwerkcomponenten en Brand-Rex' glasvezelconcept Blolite, is gebouwd door Fujitsu Services. De IT-dienstverlener uit Maarssen onderhoudt de komende vijf jaar ook de hardware, op 24x7-basis. Dit stelt het ziekenhuis in staat cliënten 24 uur per dag en 7 dagen per week zorg op maat te bieden.

Eind 2003 constateerde het Refaja ziekenhuis dat de hele communicatie-infrastructuur moest worden vernieuwd om aan de toekomstige eisen te kunnen voldoen. Met de introductie van steeds geavanceerdere medische applicaties en de opkomst van gedigitaliseerde informatie, zoals röntgenfoto's en CTI/MRI-scans, groeide de behoefte aan extra bandbreedte. De noodzaak om draadloos gegevens te distribueren, bijvoorbeeld om aan het bed van een patiënt of in de polikliniek zijn Elektronisch Patiënten Dossier te kunnen raadplegen, nam eveneens toe. Tevens onderzocht men welke mogelijkheden draadloze telefonie bood als alternatief voor de verouderde personenzoekinstallatie (PZI).

Het ziekenhuis besloot de complete bekabeling en alle actieve apparatuur in het bestaande datanetwerk te vervangen en een geheel nieuwe totaaloplossing te laten implementeren. Deze oplossing moest als basis dienen voor toekomstige uitbreidingen en zowel data als spraak- en video-informatie kunnen verwerken. Na een zorgvuldige selectie ging de opdracht naar Fujitsu Services.

Fujitsu Services verving de bestaande bekabeling door een Blolite-glasvezelnet, met twee sterpunten ten behoeve van een optimale beschikbaarheid. Vervolgens migreerde de 3Com Gold Partner het oude LAN naar een supersnel, breedbandig Switched Voice-over-IP (VoIP) Ready-netwerk, bestaande uit 3Com-componenten. Dit netwerk biedt een ongeëvenaarde redundantie en fouttolerantie, een extreem hoge capaciteit en een ultramoderne functionaliteit, waaronder 3Com's unieke XRN (eXpandable Resilient Networking)-software. De hardwareonderdelen worden vijf jaar lang door Fujitsu Services onderhouden op basis van een 24x7 4-uurs fix-contract. Daarmee is het ziekenhuis verzekerd van continuïteit in zijn bedrijfsvoering. In het najaar start Fujitsu Services een pilot ter voorbereiding op de aanleg van een Wireless LAN (WLAN). Dit WLAN moet vóór het einde van 2004 operationeel zijn.

Frans ter Schure, Hoofd Informatisering van het Refaja ziekenhuis, is bijzonder te spreken over de dienstverlening van Fujitsu Services: "De IT-specialisten uit Maarssen waren niet alleen zeer deskundig, maar werkten ook zeer correct. Afspraken kwamen ze na, deadlines haalden ze, problemen losten ze snel en soepel op. Bovendien gaven ze altijd van tevoren inzicht in wat ons te wachten stond. We kwamen dus nooit voor verrassingen te staan. Het resultaat van hun inspanningen mag er zijn: het netwerk voldoet volledig aan onze verwachtingen."

"Met de opdracht van het Refaja ziekenhuis versterken we onze positie in de zorgsector opnieuw," zegt Wijnand Engelen, Sales Director bij Fujitsu Services. "Ziekenhuizen en zorginstellingen zijn met een gigantische omslag bezig, van aanbod- naar vraagsturing. Ook werken ze steeds intensiever samen. Dat heeft grote implicaties voor hun automatisering. Daarom besteden ze meer en meer IT-taken uit, in toenemende mate aan Fujitsu Services. Zij waarderen zowel ons uitgebreide portfolio van outsourcing-diensten als onze grote kennis en ervaring op zorggebied."

Corporate informatie Refaja ziekenhuis

Het Refaja ziekenhuis in Stadskanaal is een modern geoutilleerd regionaal ziekenhuis dat 24 uur per dag, 7 dagen per week professionele zorg verleent. Het verzorgingsgebied strekt zich uit van Zuidoost-Groningen tot Noordoost-Drenthe en omvat circa 90.000 inwoners.

Het Refaja ziekenhuis streeft ernaar cliënten een goed toegankelijk en kwalitatief hoogwaardig pakket voorzieningen aan te bieden in een patiëntvriendelijke omgeving. Om dit te waarborgen werkt het onder meer intensief samen met huisartsen, thuiszorg, verpleeghuizen, verloskundigen en omliggende ziekenhuizen.

Het Refaja ziekenhuis heeft 200 bedden en telt circa 800 medewerkers. De medische staf bestaat uit zo'n vijftig specialisten in twintig disciplines: alle basisspecialismen en een groot aantal deelspecialismen. Op het gebied van pijnbestrijding heeft het ziekenhuis een bovenregionale functie.

Meer informatie: www.refaja.nl

Corporate informatie Fujitsu Services

Fujitsu Services is het Europese IT-services-onderdeel van Fujitsu Limited, een van 's werelds grootste IT-concerns. Op het gebied van IT-services neemt Fujitsu wereldwijd de derde plaats in.

Fujitsu Services ontwerpt, bouwt en beheert IT-infrastructuren voor organisaties uit diverse sectoren en levert specifieke business solutions voor de logistieke en retailmarkt. Hierbij heeft Fujitsu Services als doel de prestaties van organisaties te verbeteren, zodat zij hun klanten innovatiever, sneller, slagvaardiger en efficiënter kunnen bedienen.

Bij Fujitsu Services in Nederland (Maarssen) zijn ruim 730 IT-specialisten werkzaam. Daarvan zijn er 130 actief bij de internationale Helpdesk en het Infracentre, van waaruit op afstand IT-systemen en -infrastructuren worden beheerd. Fujitsu Services heeft samenwerkingsverbanden met onder andere Fujitsu Siemens Computers, HP, Sun, Cisco, Microsoft en Oracle.

Meer informatie: http://nl.fujitsu.com

Voor meer informatie/fotomateriaal:

Frans ter Schure, Hoofd Informatisering Refaja ziekenhuis. Tel: +31 599 654623 Fax: +31 599 654 102 E-mail: mailto:terschure@refaja.nl

Chantal Mens, Persvoorlichter Fujitsu Services B.V. Tel: +31 346 598 511 Fax: +31 346 568 613 Email:
mailto:chantal.mens@nl.fujitsu.com

> >