Provincie Gelderland

|                                        |Nr.     |2004-353        |
|                                        |Arnhem, |19 augustus 2004|
BESTUURLIJKE OVEREENSTEMMING TRACÉS VOOR MER-PROCEDURE RONDWEG VOORTHUIZEN

Startnotitie mer-Voorthuizen stap dichterbij

De bestuurders van Barneveld, Ermelo, Putten, Nijkerk en de provincie Gelderland hebben donderdag 19 augustus overeenstemming bereikt over de te onderzoeken tracés voor de mer-procedure rondweg Voorthuizen. Het gaat om een tracé ten oosten van Voorthuizen, met een nieuwe aansluiting op de A1 en een tracé ten westen van Voorthuizen, gebruikmakend van de bestaande aansluiting 18(Voorthuizen/Baron van Nagellstraat) op de A1. Een derde tracé, van de aansluiting A1/A30 Barneveld, Zelderseweg naar de Voorthuizerweg, wordt niet realistisch geacht. Dit bleek vandaag tijdens overleg met de verkeerswethouders van Barneveld, Ermelo, Putten en Nijkerk onder leiding van Marijke van Haaren, gedeputeerde voor infrastructuur en Openbaar Vervoer van de provincie Gelderland. De conceptstartnotitie Milieu Effect Rapportage (MER) kan nu worden afgerond. GS zullen de startnotitie op 24 augustus vaststellen, waardoor de inspraak half oktober van start kan.

Tracés
Voor de omleiding van de N303 bij Voorthuizen waren 3 mogelijke trajecten in beeld: - Tracé 1: een tracé ten westen van Voorthuizen, gebruikmakend van de bestaande aansluiting N303 Baron van Nagellstraat. Het tracé verbindt vanaf de Wesselseweg aan de zuidzijde en Rubenstraat aan de noordzijde via een nieuw aan te leggen randweg Harselaar, de Stationsstraat, de Baron van Nagellstraat tot en met de aansluiting met de A1 en de nieuw aan te leggen randweg aan de westkant van Voorthuizen. - Tracé 2: een tracé ten oosten van Voorthuizen. Dit tracé houdt in dat een nieuwe aansluiting wordt gemaakt op de A1 ten oosten van Voorthuizen. Het tracé verbindt de Wesselseweg aan de zuidkant met de Apeldoornsestraat en in het verlengde daarvan de Rubenstraat aan de noordzijde. - Tracé 3: een tracé ten westen van Voorthuizen. Dit tracé houdt in dat vanaf de aansluiting A1/A30 een nieuwe verbinding als autoweg (100 kilometer per uur) ten noordwesten van de plaats Voorthuizen naar de Voorthuizerweg wordt aangelegd. Dit laatste tracé wordt niet realistisch geacht, omdat het niet bijdraagt aan de bereikbaarheid van bedrijventerrein Harselaar, het een groot, ecologisch waardevol gebied doorsnijdt, de meerkosten voor rekening komen van de initiatiefnemer (extra viaducten in het knooppunt A1/A30) en de bestaande aansluiting van de A1 op de N301 komt te vervallen. Begin juni hebben de provincie Gelderland en de gemeente Barneveld al overeenstemming bereikt over de opzet van de mer-procedures om te komen tot een tracékeuze voor de omlegging Voorthuizen en de ontsluiting van het bedrijventerrein Harselaar. De provincie Gelderland is initiatiefnemer en bevoegd gezag voor de MER van de infrastructuur; de gemeente Barneveld is initiatiefnemer en bevoegd gezag voor de MER van Harselaar-zuid.

De provinciale weg N303 is zwaar belast door doorgaand verkeer. Dit doorgaande verkeer tast de leefbaarheid in de plaats Voorthuizen sterk aan. Het gaat daarbij vooral om de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en leefbaarheid (geluidshinder, oversteekbaarheid, barrièrewerking). De gemeente Barneveld is van plan om het bedrijventerrein Harselaar in zuidelijke en oostelijke richting uit te breiden.