Beers Bedrijfsauto

IAA 2004 - Nieuwe bouwvoertuigen van Scania

20/08/2004

P380 6x6 in vertrouwd terrein (klik voor grotere foto) Tijdens de IAA tentoonstelling in september 2004 lanceert Scania haar compleet nieuwe serie bouwvoertuigen. Een uitgebreide keuze uit twee-, drie- en vierassers is dan beschikbaar. De belangrijkste voordelen voor de bouwwereld zijn een hoog laadvermogen, robuust ontwerp, sterke componenten die hun kwaliteit dubbel en dwars bewezen hebben en een zéér laag brandstofverbruik. De bouwvoertuigen zijn leverbaar in de P-, R- en T-serie, die in diverse versies beschikbaar zijn en die allemaal over de ergonomische eigenschappen van het nieuwe Scania cabine-interieur beschikken.

De nieuwe serie bouwvoertuigen van Scania onderscheidt zich door een robuust ontwerp gecombineerd met een hoog laadvermogen en een brede inzetbaarheid. Hieraan toegevoegd een chassis waarop de gespecialiseerde carrosseriesector eenvoudig kan bouwen plus een brede keuze aan PTO's. De aandrijflijnen van Scania worden geroemd om hun kracht en sterkte en het lage brandstofverbruik. De nieuwe cabines, die verkrijgbaar zijn in diverse varianten en met uitstekende ergonomische eigenschappen, zullen de chauffeur zeker aanspreken.

Deze eigenschappen sluiten perfect aan bij de wensen van de bouwsector waarbij de kippers en de overige voertuigen, hoofdzakelijk uit betonmixers bestaand, de meerderheid vormen. Het modulaire componentensysteem van Scania maakt het mogelijk dat de voertuigen helemaal aangepast kunnen worden aan elk soort toepassing. Het 'geheim' is de enorm flexibele keuze aan interfaces waaromheen componenten kunnen worden samengesteld in een groot aantal combinaties.

Robuuste frames en chassiscomponenten
De frames en chassis zijn beschikbaar in drie sterkteklasses: M voor medium duty, H voor heavy duty en E voor extra heavy duty. De frame- en chassiscomponenten zijn allemaal aangepast aan de respectievelijke sterkte-eisen, extreme gewichten uitgezonderd. Een medium duty 6x4 kipper bijvoorbeeld, kan voorzien worden van 9,5 mm dikke langsdraagbalk, een enkel aangedreven tandemstel en lucht- of bladvering. Een extra heavy duty 6x4 kipper op z'n beurt, heeft het sterkste frame met twee-voudige langsdraagbalken, forse bladveren en het sterkste naafreductietandemstel.
Er zijn twee chassishoogtes beschikbaar: N voor normaal en H voor hoog. Bij de H-uitvoering zijn de componenten zo ver mogelijk van de grond gemonteerd om beschadigingen te voorkomen. Een vooruitstekende bumper is leverbaar voor bouwvoertuigen die extra bescherming nodig hebben aan de voorkant van het voertuig. Buiten het standaard aanwezige sleepoog achter het neerklapbare frontpaneel is deze bumper eveneens voorzien van een sleepoog, dat in het midden is aangebracht. Deze voorziening is bijzonder nuttig als het voertuig vast komt te zitten bijvoorbeeld op een bouwterrein.
Een speciale uitvoering van de onderrijbeveiliging aan de voorkant voldoet aan de voorschriften met name voor bouwvoertuigen met een hoog chassis. Draadroosters zijn leverbaar om de koplampen te beschermen en de inklapbare instaptreden zorgen ervoor dat de cabine betreden kan worden zonder vuil te worden.

Alle types motoren, versnellingsbakken en assen Alle versies van de Scania modulaire motorenfamilie zijn leverbaar van 270 tot 580 pk.
De nieuwe 9-liter vijfcilinder lijnmotor met 270 of 310 pk beschikt over ruim voldoende koppel bij lage toerentallen. De motor is geschikt voor toepassing bij bijvoorbeeld 4x2 kippers en twee- of drieassige betonmixers. Deze laatste profiteert van de ongewoon sterke, distributie PTO, die leverbaar is op alle Scania motoren. De 11- en 12-liter zescilinder lijnmotoren met 340 en 470 pk zijn geschikt voor elke toepassing in de bouw, inclusief aandrijving op alle wielen (340-420 pk). De 16-liter V8 met 500 en 580 pk is geschikt voor de meest veeleisende toepassingen evenals voor zwaar transport. Scania's aanbod van versnellingsbakken is gebaseerd op het bekende modulaire principe. De serie omvat een 8 en een 8+1 versnellingen splitterbak met of zonder kruipversnelling plus een 12 en een 12+2 versnellingen splitterbak, wel of niet voor-zien van twee kruipversnellingen. Alle versnellingsbakken zijn leverbaar met een brede keuze aan PTO's met verschillende vermogens en diverse aandrijfmogelijkheden. Voor sommige medium duty toepassingen van de P-serie zijn automatische versnellingsbakken leverbaar. Om het motorvermogen en de chassissterkte optimaal op elkaar af te stemmen is een brede keuze aan enkele en dubbele aangedreven achterassen beschikbaar. De assen zijn leverbaar in diverse sterktes met of zonder naafreductie. Op voertuigen met aandrijving op alle wielen wordt daarentegen een daarbij passende aangedreven vóóras met naafreductie toegepast.

Overdrive versnellingsbak - ingesteld op economy Een versie met overdrive van de 12+2 versnellingsbak is helemaal toegesneden op de behoeften van bouwvoertuigen met naafreductie op de wielen. De overdriveverhouding is 0,81 in de hoogste versnelling om ook comfortabel te kunnen rijden op de grote weg. Het geringe vermogensverlies door de overdrive (1,5%) wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat het toerental van de motor zich binnen het economische gebied bevindt. Afhankelijk van de toegepaste overbrengingsverhouding van de achteras, is het theoretisch mogelijk om bij een kruissnelheid van 85 km/uur tot 6% brandstof te besparen met een 40-tons trekker/oplegger combinatie (4x2, 315/80R22,5 banden, 4,21 achterasoverbrenging). Het motortoerental daalt van ongeveer 1.800 naar 1.500 omw/min.
Transportondernemers, die brandstofverbruik als hoogste prioriteit stellen, kunnen evengoed toch een hogere snelheid op de grote weg realiseren waarmee tijd wordt bespaard. Ondernemers die snelheid en een maximaal aantal ladingen per dag belangrijker vinden worden in staat gesteld behoorlijke brandstofbesparingen te realiseren, terwijl de uitstoot van schadelijke stoffen minder is.

Cabines voor alle doeleinden
Alle varianten van de P-, R- en T-serie kunnen worden gespecificeerd op de bouwvoertuigen van Scania. Er zijn twee nieuwe cabines beschikbaar, de P- en de R-dagcabine die het midden houden tussen een korte cabine en een slaapcabine. De nieuwe R-dagcabine biedt de unieke mogelijkheid om de krachtigste Scania motor - de 16-liter V8 met 500 of 580 pk - te combineren met een compacte cabine. De P-serie omvat een laag gemonteerde korte cabine, een dagcabine en twee slaapcabines (met laag dak en normaal dak). De R-serie heeft een hoog gemonteerde dagcabine en een keuze uit vier slaapcabines (laag dak, normaal dak, Highline en Topline). De T-serie biedt een korte en een slaapcabine, beide met een volledig vlakke vloer.

Vele opties die mogelijk zijn voor het cabine-interieur zijn speciaal afgestemd op de bouwmarkt, zoals vinyl bekleding, rubberen matten en diverse opbergmogelijkheden. Eenvoudige achteruitkijkspiegels zonder de aërodynamische kappen, die zeer geschikt zijn voor de moeilijke omstandigheden in de bouw, zijn eveneens als optie leverbaar. Het dashboard is leverbaar in een lange en een korte versie om te kunnen voldoen aan de behoefte aan eventuele extra schakelaars en extra apparatuur. Scania biedt diverse fleetmanagement producten met geschikte computerhardware, inclusief een groot ingebouwd touch-screen dat geheel is geïntegreerd in het lange dashboard.

Veel wielconfiguraties voor zware omstandigheden De chassis voor de bouw van Scania kunnen worden geleverd met de volgende wielconfiguraties:

4x2 2 assen, één aangedreven as
4x4 2 assen, beide assen aangedreven
6x2 3 assen, één aangedreven as en met een vaste sleepas erachter 6x4 3 assen, dubbel aangedreven tandemstel
6x6 3 assen, alle assen aangedreven
8x2 4 assen, twee gestuurde vóórassen, één aangedreven met een vaste sleepas erachter
8x2/4 4 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas ervóór en een vaste sleepas erachter (dubbel gestuurd)
8x2*6 4 assen, twee gestuurde vóórassen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas erachter
8x4 4 assen, twee gestuurde vóórassen, dubbel aangedreven tandemstel achter

Er zijn twee chassis hoogtes beschikbaar: N voor normaal en H voor hoog. Sterkte klasses omvatten M voor medium duty, H voor heavy duty en E voor extra heavy duty.

© Copyright Scania 2004 All rights reserved.