Beers Bedrijfsauto

IAA 2004 - Nieuwe distributievoertuigen van Scania

20/08/2004

Scania P230 distributievoertuig (klik voor grotere foto) Tijdens de IAA tentoonstelling in september 2004 lanceert Scania haar nieuwe serie distributievoertuigen. Een uitgebreide keuze van twee-, drie- en vierassers zijn beschikbaar met diverse gestuurde sleepassen voor maximale manoeuvreerbaarheid en flexibiliteit. De belangrijkste voordelen zijn de sterke uitstraling voor de chauffeur en de lange levensduur, gecombineerd met uitstekende inzetbaarheid en een laag brandstofverbruik, factoren die hoog scoren, speciaal bij regionale distributie. De twee nieuwe frontstuurmodellen - P- en R-serie - worden aangeboden in diverse versies die allemaal over de ergonomische eigenschappen van het nieuwe Scania cabine-interieur beschikken.

Scania's distributievoertuigen zijn ontworpen voor maximale inzetbaarheid en voor maximale levensduur. De componenten worden allemaal gedeeld met de voertuigen van Scania voor internationaal vervoer en voor de bouwwereld.
Het nieuwe cabineprogramma met z'n nieuwe interieur en vooruitstrevende ergonomie bezit een sterke uitstraling voor de chauffeur, een factor van betekenis die de beste chauffeurs oplevert. Met een prima brandstofverbruik en een enorm hoge restwaarde, hetgeen allemaal bijdraagt aan de uitermate lage operationele kosten.

Cabines met aantrekkingskracht voor de chauffeur De distributievoertuigen van Scania zijn leverbaar met P- en R-serie cabines. Nieuwe keuzemogelijkheden voor de cabine zijn de twee P- en R-dagcabines, die het midden houden tussen de korte cabine en de slaapcabine. De nieuwe lengte van de cabine biedt genoeg ruimte voor het opbergen van spullen en als het werk onderbroken wordt om te pauzeren. Een korte versie van de P-cabine is eveneens leverbaar. Hij is zéér compact om maximaal laadvolume mogelijk te maken. De cabines van de P-serie staan laag boven de grond (vloerhoogte ca. 1,2 meter) en zijn in het bijzonder geschikt voor distributiewerk waarbij vaak gelost moet worden en waarbij de chauffeur vaak in en uit de cabine moet. De R-serie cabines staan hoger op het chassis en hebben het voordeel van de praktisch vlakke vloer.
Het interieur van de nieuwe truckrange van Scania is zodanig ontworpen dat hij een maximale uitstraling heeft voor de chauffeur. De toegepaste ergonomie is gebaseerd op de resultaten van uitgebreide onderzoeken m.b.t. de interactie tussen mens en machine, waarbij bijeenkomsten met klanten werden gehouden om de resultaten te beoordelen en goed te laten keuren. Het instrumentenpaneel is beschikbaar in twee lengtes om maximale flexibiliteit te geven in termen van al of niet gewenste ruimte voor extra apparatuur of de toepassing van de uitgebreide keuze aan schakelaars en waarschuwingslampjes, die precies bij het interieur en de ergonomie passen.
Scania biedt diverse diensten aan op het gebied van fleetmanagement, waarvan er vele speciaal zijn afgestemd op het distributiesegment. Deze programma's draaien allemaal op de diverse beschikbare boordcomputers. Verder is de diverse apparatuur in de cabine en de opbergmogelijkheden helemaal afgestemd op de distributiemarkt.

Een sterke serie aandrijflijnen
Scania vijfcilinder 9 liter motor (klik voor grotere foto) Alle Scania motoren behoren nu tot dezelfde modulaire motorenfamilie, die allemaal dezelfde verbrandingstechnologie gemeen hebben, net zoals vele onderdelen en componten. Ook de typische Scania kenmerken, zoals de grote trekkracht bij lage toeren en het superieure brandstofverbruik, zijn gemeenschappelijk.
De splinternieuwe 9-liter motor levert naar keuze 230, 270 of 310 pk. Het beschikbare koppel is de beste in z'n klasse en de motor levert net zoals z'n grotere broers voortreffelijke rij-eigenschappen. De 11- en 12-liter motoren leveren 340, 380 en 420 pk. Voor de R-serie is een Euro 4 versie van de 420 pk motor leverbaar.
De keuze in versnellingsbakken omvat een 8-versnellingen stapelbak, met of zonder kruipversnelling of een 12-versnellingen stapel-/splitterbak. Ze kunnen allemaal voorzien worden van diverse PTO's en kunnen worden uitgerust met het Scania automatische schakelsysteem Opticruise en de meeste ervan ook met de Scania Retarder. Diverse beschikbare volautomatische transmissies kunnen worden toegepast. Drie soorten achterassen met een grote keuze aan overbrengingsverhoudingen maakt het mogelijk de aandrijflijn perfect af te stemmen op z'n taak.

Flexibel chassis
De nieuwe truckrange van Scania is leverbaar met diverse fabrieksopties die de carrosserieopbouw vergemakkelijken, inclusief steunen en aanpassingen aan het chassis. Het elektronische systeem, dat gebruik maakt van CAN-bus technologie, is voorbereid voor het gemakkelijk aanbrengen van externe apparatuur. De mogelijkheden voor een extra licht chassis om extra laadcapaciteit te genereren bestaan uit een dunner frame met een sterkere staalkwaliteit en vierbalgs luchtvering vóór, die een grotere veerweg toestaat evenals een grotere liftcapaciteit.
De voertuigen van Scania zijn uitstekend manoeuvreerbaar dankzij de grote wieluitslag en door de toepassing van gestuurde sleepassen op voertuigen met drie of vier assen:

4x2 2 assen, één aangedreven as
6x2 3 assen, één aangedreven as met een vaste sleepas erachter 6x2/4 3 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas ervóór 6x2*4 3 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas 8x2 4 assen, twee gestuurde voorassen en één aangedreven as met een vaste sleepas erachter
8x2/4 4 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas ervóór en een vaste sleepas erachter
8x2*6 4 assen, twee gestuurde vóórassen en één aangedreven as met een gestuurde sleepas erachter

Er zijn twee chassishoogtes beschikbaar: L voor laag en N voor normaal. Lage chassis zijn bedoeld voor toepassingen, waarbij maximale laadcapaciteit nodig is of een lage laadhoogte. Sterkte klasses omvatten M voor medium duty of H voor heavy duty.

© Copyright Scania 2004 All rights reserved.