Beers Bedrijfsauto

IAA 2004 - Nieuwe 9 liter motor

20/08/2004

Scania vijfcilinder 9 liter motor - twee balansassen egaliseren de verbrandingsimpulsen (klik voor grotere foto) De overgang naar een modulair motorplatform heeft Scania nu afgerond. De laatste toevoeging is de totaal nieuwe 9-liter motor met drie vermogens die allemaal beschikken over dezelfde typische Scania kenmerken. Gebaseerd op het ontwerp van z'n 11-, 12- en 16-liter soortgenoten is de nieuwe vijfcilinder 9-liter motor bijzonder robuust, hij heeft de beste rijeigenschappen in z'n klasse en een uitstekend brandstofverbruik. Veel van de componenten zijn dezelfde als in de andere motoren, hetgeen in positieve zin bijdraagt aan de beschikbaarheid van onderdelen als ook aan de snelheid van de serviceverlening en dientengevolge aan de inzetbaarheid van het voertuig.

De nieuwe vijfcilinder 9-liter motor, die gebaseerd is op de 11- en 12-liter zescilinder lijnmotoren van Scania en die ontworpen is voor internationaal- en bouwvervoer, is zeer robuust met een lange te verwachten levensduur bij elke toepassing. Net zoals bij de andere motoren met de modulaire verbrandingskamer is het brandstofverbruik van de nieuwe 9-liter zeer laag en bezit de motor eveneens de typische Scania kenmerken. Hij levert erg veel koppel over een breed toerengebied en trekt bij het lage toerental van 1.000 omw/min al uitstekend. De rijeigenschappen zijn uitstekend en de motor past voor vele doeleinden uitstekend bij de overbrengings-verhoudingen van Scania's 8-versnellingsbak. Veel bochten kunnen bijvoorbeeld in de hoge groep worden genomen.

De prestaties zijn ongewoon goed voor een 9-liter motor. Alle drie motorvermogens - 230, 270 en 310 pk - hebben ongewoon hoge koppels, respectievelijk 1.050, 1.250 en 1.550 Nm. De uitlaatrem produceert een respectabele 180 kW bij 2.400 omw/min. Bij een slagvolume van 8,9 liter is de boring en slag van 127x140 mm identiek aan de korteslag 11-liter motor. Voor de brandstofinspuiting wordt gebruik gemaakt van de Scania PDE elektronisch bediende pompverstuivers, dezelfde als die toegepast worden bij de 11-liter en de 16-liter motor. De motor is voorzien van het eigen motor-managementsysteem van Scania.

Twee tegengesteld draaiende balansassen gemonteerd onderin het carter egaliseren de verbrandingsimpulsen van de vijfcilinder motor. De assen roteren met een snelheid die dubbel zo groot is als die van de motor en worden aangedreven door een tandwiel op de krukas, vlakbij het vliegwiel. Het is een geheel op zichzelf staand systeem dat door de motorolie wordt gesmeerd terwijl het onderhoudsvrij is. Veel componenten worden gedeeld met andere Scania motoren, zoals bijvoorbeeld de cilinderkoppen, kleppendeksels, zuigers, zuigerveren, zuigerpennen, drijfstangen, cilindervoeringen, distributietandwielen, rolstoters, stoterstangen, kleptuimelaars, pompverstuivers, elektronische regeleenheid, vliegwielbehuizing, vliegwiellager, voorste motordeksel, luchtinlaat, dynamo, startmotor, airconditioning compressor, oliekoeler, oliefilter, brandstoffilter, vele pakkingen, etc.

© Copyright Scania 2004 All rights reserved.