Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
27 juli 2004 SV/A&L/04/54296 nr. 2030418550
Onderwerp Datum
Kamervragen van het lid Verburg 20 augustus 2004

./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Verburg (CDA) over het niet accepteren door verzekeraars van zelfstandige ondernemers die hun WAZ-verzekering willen omzetten in een private verzekering.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)


---

Nr. 2030418550


1. Vraag
Herinnert u zich uw toezegging in de Kamer dat verzekeraars zich in een convenant hebben verplicht elke zelfstandig ondernemer de mogelijkheid te geven zich te verzekeren voor arbeidsongeschiktheid na het intrekken van de wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ)?1


1. Antwoord
Bij de behandeling van het toenmalige wetsvoorstel tot beëindiging van de toegang tot de WAZ- verzekering, heb ik in de Kamer aangegeven dat de regering met het Verbond van Verzekeraars afspraken heeft gemaakt over het verzekeren van WAZ-verzekerden met een verhoogd arbeidsongeschiktheidsrisico. Voor de goede orde ga ik hieronder kort nader in op de gemaakte afspraken, die ­ hoewel niet in een convenant vastgelegd ­ voldoende helder zijn. De voorheen WAZ-verzekerden die vóór 1 november as. een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering aanvragen, maar voor een reguliere verzekering worden geweigerd, of slechts met premieopslagen en/of uitsluitingen kunnen worden geaccepteerd, zullen van verzekeraars het aanbod van de alternatieve verzekering krijgen. De dekking van de alternatieve verzekering zal dan ingaan op de datum van aanvraag van de particuliere verzekering. Voor degenen die vóór inwerkingtreding van de Wet einde toegang verzekering WAZ op 1 augustus WAZ-verzekerd waren, hoeft dus geen sprake te zijn van (tijdelijke) onverzekerbaarheid na de beëindiging van de toegang tot de WAZ- verzekering.
Tevens heeft onderdeel uitgemaakt van de met het Verbond van Verzekeraars gemaakte afspraken, dat wordt doorverwezen naar de alternatieve verzekering indien het acceptatiebeleid voor de reguliere verzekering daartoe aanleiding geeft. Als ingangsdatum van de alternatieve verzekering geldt de datum van aanvraag van de reguliere verzekering. Betrokkene kan ervoor kiezen de dekking met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus te laten ingaan.


2. Vraag
Is het u bekend dat diverse verzekeringsmaatschappijen een bovenbedoelde verzekering weigeren, bijvoorbeeld omdat de zelfstandige desgevraagd aangeeft dat in de familie sprake is van een erfelijke ziekte en de zelfstandige zelf bijvoorbeeld drager is van een erfelijke afwijking?


2. Antwoord
Voor reguliere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen bestaat een medische acceptatie, in welk kader vragen naar erfelijke ziekten en aandoeningen aan de orde kunnen komen. De procedure omtrent vragen naar gezondheid en eventuele medische keuring is afgestemd tussen het Verbond van Verzekeraars, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) en het Breed Platform Verzekerden & Werk en is vastgelegd in een protocol. Dit protocol staat als zodanig los van de Wet einde toegang verzekering WAZ, maar is ook van toepassing op reguliere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De medische acceptatieprocedure kan leiden tot weigering van betrokkene, dan wel acceptatie met premieopslagen en/of uitsluitingen. In dat geval zal de alternatieve verzekering worden aangeboden, waarvoor geen medische


1 Kamerstuk 29 497 en 29 498, nr. 14 (pagina 33-34, 39).


3

acceptatie geldt. Het komt mij dan ook voor dat bovenbedoelde weigeringen op reguliere verzekeringen zien en niet op de alternatieve verzekering.

3. Vraag
Houdt u het voor mogelijk dat verzekeraars, conform de verwachting van TNO dat in opdracht van het Breed Platform Verzekerden en Werk onderzoek deed, voor 60.000 ondernemers met een medisch verleden de `polisdeur' dichthouden?

3. Antwoord
Zoals in het antwoord op vraag 2 gesteld, zal in voorkomende gevallen alleen de toegang tot de reguliere verzekering worden geweigerd, niet de toegang tot de alternatieve verzekering.


4. Vraag
Past een dergelijke houding van verzekeraars in de convenantsafspraken?

4. Antwoord
Het acceptatiebeleid voor reguliere verzekeringen is aan individuele maatschappijen. Dit beleid heeft als zodanig geen onderdeel uitgemaakt van het overleg met het Verbond van Verzekeraars over verzekerbaarheid na beëindiging van de toegang tot de WAZ-verzekering.


5. Vraag
Zo neen, welke actie zult u ondernemen om verzekeraars aan de afspraken te houden?

5. Antwoord
Ik ga er vanuit dat de met het Verbond van Verzekeraars gemaakte afspraken zullen worden nagekomen. Mochten mij te zijner tijd berichten bereiken dat dat anders zou zijn, dan zal ik daarover in contact treden met het Verbond van Verzekeraars.


6. Vraag
Op welke wijze zult u voorkomen dat ondernemende mensen die in de toekomst zelfstandig ondernemer willen worden, daarvan worden weerhouden door het risico dat men zich niet fatsoenlijk kan verzekeren voor onverhoopte arbeidsongeschiktheid?

6. Antwoord
De alternatieve verzekering is ook toegankelijk voor degenen die in de toekomst als zelfstandige willen starten, maar voor een reguliere arbeidsongeschiktheidsverzekering worden geweigerd, of slechts met premieopslagen en/of uitsluitingen kunnen worden geaccepteerd. Om voor de alternatieve verzekering in aanmerking te komen, dienen zij binnen drie maanden na de start van hun bedrijf een verzekering aan te vragen.


7. Vraag
Bent u bereid de Kamer over uw inzet en resultaten te rapporteren?

7. Antwoord

4

Zoals in het antwoord op vraag 5 gesteld, zal ik mij ­ indien de praktijk daartoe aanleiding geeft ­ verstaan met het Verbond van Verzekeraars. Ik zal de Kamer in het voorkomende geval informeren.