Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

20-8-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Tsjechië, circuit Brno

kuba (15e): "top 10 zat er in als ik ook op slicks had gestaan"

"brno is een moeilijk circuit om te leren", meldt schouten (33e)

Op zijn thuiscircuit voelt de Tsjech Jakub Smrz zich als een vis in het water. Op de 5,4 km lange piste van Brno, waar hij bekender is dan op welk ander GP-circuit, liet hij in de natte vrije training een 14e plaats noteren, zonder daar al te 'diep' voor te hoeven gaan. "We werkten aan een goede afstelling en die vonden we. Het was nat en ik nam geen risico's en benutte het volle uur voor het uitzoeken van versnellingsbak en veringsetting onder deze omstandigheden", opende "Kuba"Smrz. Aan het begin van de tijdtraining op vrijdagmiddag was de baan nog nat. "Die natte set-up was goed en ik stuurde de hele tijd bij de top 10 en er zelfs enige tijd onder. Pas in de laatste minuten verloor ik wat terrein qua plaats, want toen begon de zon te schijnen. Er restte me nog te kort tijd om banden te wisselen en mijn regenbanden voor slicks te verruilen. Daardoor moest ik er voor kiezen om door te blijven rijden op de regenbanden. Veel fabriekscoureurs die voor me staan hebben twee machines ter beschikk9ing en kunnen in die laatste minuten zo overstappen op de tweede machine die op slicks stond, maar bij ons vergt een pitstop dus veel meer tijd. Dat zat er net niet in, waardoor ik in die laatste paar minuten van de 10e naar de 15e plaats terugzakte. Maar ik weet zeker dat ik op slicks bij de eerste tien gestaan had", stelt Smrz, die evengoed een hele vloot nationale media achter zich aan kreeg vanwege de lange tijd dat hij in de top 10 vertoefde. "Het gaat goed. Ik heb vertrouwen en het rijden hier doet me goed. Ik kan hier méér winst behalen dan waar dan ook. Morgen zal ik de 2e trainingsdag verder goed opbouwen om een hele goede uitgangspositie voor de race van zondag te bewerkstelligen", meldde hij aan een groep van zo'n 15 Tsjechische journalisten en de nationale TV-zender aldaar, die de Hospitality Unit van het Powerfuse Molenaar Honda team als 2e perscentrum hadden verkozen. Henk van de Lagemaat, die met zijn wildcard in de vrije training tot een 29e plaats kwam, kon zich door de sterk wisselende omstandigheden in de tijdtraining niet binnen de 107% kwalificatielimiet rijden. Maar de Nederlandse ex-Molenaar GP team coureur (nu uitkomend voor het De Arend-Filart team) hield nog wel een achttal andere GP-rijders achter zich.

Voor Raymond Schouten, die donderdag nog zijn handtekening mocht zetten op een straaljager, was het zijn eerste kennismaking met de snelle en heuvelachtige piste in Tsjechië. "Het is een moeilijke baan en heel erg technisch. Veel snelheid en dan krappe bochten, chicanes en hairpins. Je moet hier echt goed de weg weten om hard te gaan. In de droge vrije training ging dat echt niet lekker. Ik zelf 'haperde' daarin en ook de motor gaf wat probleempjes. Vanmiddag was de training kletsnat. De grip op het asfalt was nog wel goed, op sommige bochten na waar het asfalt slechter is, maar het ging niet fout. Lekker zelfs. Iedere ronde draaide ik snellere tijden en ook mijn laatste ronde was de snelste, ondanks dat ik daar nog een paar kleine foutjes maakte, waardoor die tijd eigenlijk iets beter had kunnen zijn. Maar ik weet zeker dat ik er nog af kan rijden. Zowel in het natte als op het droge. Maar wat het weer zal doen is een grote vraag. Iedereen heeft een andere voorspelling, maar 'Kuba' zegt dat als het hier regent, dat het nooit na 1 dag ophoudt. Dus we kunnen nog wel wat buien verwachten. Dat is voor iedereen gelijk, dus dat is afwachten, hoewel ik nu vandaag juist op een nat circuit wat lekkerder rond kwam dan tijdens de eerste droge training", meldt Schouten. Volgens chef monteur Hans Spaan is dat logisch. Zijn eerste meters waren weliswaar droog, maar die zijn ook het moeilijkst. Het is hier zeker een kwestie van veel rondes maken om de baan te leren kennen. Daar hebben we nog een lange vrije en een kortere tijdtraining voor. We moeten Raymond echt de tijd gunnen, en die heb je op de ene baan langer nodig dan op een eenvoudiger circuit", aldus Spaan.

De High Res foto van bijgaande afbeelding is downloadbaar van de website www.tt-assen.com onder de button Perszone.

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en merk

Rondetijd

Topsnelheid


1

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Rauch Bravo


2'26.157

202.8

2

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'26.805

205.2


3

Casey STONER

AUS

KTM Red Bull KTM

2'27.042

208.7


4

Julian SIMON

SPA

HONDA Angaia Racing

2'27.479

200.1


5

Lukas PESEK

CZE

HONDA Ajo Motorsport

2'27.700

203.1


6

Simone CORSI

ITA

HONDA Kopron Team Scot

2'28.045

203.9


7

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI Semprucci Malaguti

2'28.127

207.2


8

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Kopron Team Scot

2'28.635

205.3


9

Robbin HARMS

DAN

HONDA Ajo Motorsport

2'28.749

201.5


10

Hector BARBERA

SPA

APRILIA Seedorf Racing

2'29.333

205.7


11

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

2'29.562

203.7


12

Gino BORSOI

ITA

APRILIA Globet.com Racing

2'29.574

209.3


13

Steve JENKNER

GER

APRILIA Rauch Bravo

2'29.576

203.6


14

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc

2'29.753

204.6


15

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

2'29.786

203.5


16

Jorge LORENZO

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing

2'29.838

209.4


17

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'30.072

196.9


18

Mike DI MEGLIO

FRA

APRILIA Globet.com Racing

2'30.189

200.3


19

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

YAMAHA SP Tadao Racing Team

2'30.518

206.4


20

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM

2'30.562

203.2


21

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'30.898

204.3


22

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA Matteoni Racing

2'31.002

204.7


23

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Sterilgarda Racing

2'31.006

202.3


24

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA Seedorf Racing

2'31.018

202.9


25

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

2'31.217

204.0


26

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team

2'31.320

203.0


27

Fabrizio LAI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team

2'31.475

206.2


28

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc

2'31.681

204.6


29

Michael RANSEDER

AUT

KTM Red Bull KTM Junior Team

2'31.794

204.2


30

Dario GIUSEPPETTI

GER

HONDA Elit Grand Prix

2'33.158

206.4


31

Vaclav BITTMAN

CZE

HONDA Elit Grand Prix

2'33.195

197.9


32

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Hungary

2'33.535

206.4


33

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing

2'33.823

199.6


34

Georg FRÖHLICH

GER

HONDA ADAC Honda Team

2'34.644

202.1


35

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA Team Hungary

2'34.739

199.9


36

Manuel MANNA

ITA

MALAGUTI Semprucci Malaguti

2'35.022

195.3


37

Marketa JANAKOVA

CZE

HONDA Angaia Racing

2'35.126

203.9


38

Patrik VOSTAREK

CZE

HONDA OMV Team Hanusch

2'35.552

197.3

Not

qualified (Out 107%)

2'36.388

Angel RODRIGUEZ

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing

2'39.261

202.3

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en merk

Rondetijd

Topsnelheid


1

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc


2'14.261

247.2

2

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc

2'14.457

241.1


3

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA Aprilia Racing

2'14.528

245.8


4

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Campetella Racing

2'15.846

240.3


5

Roberto ROLFO

ITA

HONDA Fortuna Honda

2'15.952

236.3


6

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA Campetella Racing

2'16.216

241.7


7

Toni ELIAS

SPA

HONDA Fortuna Honda

2'16.257

243.0


8

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'16.639

245.9


9

Arnaud VINCENT

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'16.965

241.8


10

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA Team UGT Kurz

2'17.385

235.1


11

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

2'17.542

242.4


12

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR

2'18.149

242.0


13

Anthony WEST

AUS

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team

2'18.385

239.6


14

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'19.057

239.0


15

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing

2'19.477

239.1


16

Manuel POGGIALI

RSM

APRILIA MS ApriliaTeam

2'20.005

246.2


17

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA Aprilia Germany

2'20.175

235.4


18

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany

2'21.192

240.3


19

Eric BATAILLE

FRA

HONDA Wurth Honda BQR

2'21.244

239.5


20

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'21.803

244.0


21

Erwan NIGON

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'22.220

237.4


22

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team

2'22.305

232.3


23

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc

2'22.508

238.1

Not

qualified (Out 107%)

2'23.659

Henk vd LAGEMAAT

NED

APRILIA De Arend - Filart Racing

2'23.799

227.8

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc

2'24.015

241.2

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Campetella Racing

2'24.298

238.3

Gergo TALMACSI

HUN

YAMAHA NC World Trade

2'25.252

225.0

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Leblanc Racing Team

2'25.402

235.1

Radomil ROUS

CZE

YAMAHA Team UGT Kurz

2'25.531

226.6

Klaus NÖHLES

GER

HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing

2'26.187

239.9

Valerio ANGHETTI

ITA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team

2'36.226

230.6

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA NC World Trade

2'55.538

193.7

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en merk

Rondetijd

Topsnelheid


1

Carlos CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha


2'11.188

282.9

2

Troy BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team

2'11.969

277.3


3

Sete GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda

2'12.261

287.8


4

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

2'12.785

289.6


5

Alex BARROS

BRA

Repsol Honda Team

2'13.286

284.1


6

Kurtis ROBERTS

USA

Proton Team KR

2'13.345

279.9


7

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha

2'13.754

283.6


8

Kenny ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP

2'13.817

282.2


9

Ruben XAUS

SPA

D'Antin MotoGP

2'13.840

279.1


10

Neil HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP

2'13.870

284.7


11

Colin EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda

2'13.949

285.9


12

Marco MELANDRI

ITA

Fortuna Gauloises Tech

2'14.037

279.4


13

Michel FABRIZIO

ITA

WCM

2'14.223

275.9


14

Shane BYRNE

GBR

MS Aprilia Racing

2'14.304

284.9


15

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team

2'14.628

286.1


16

Max BIAGGI

ITA

Camel Honda

2'14.797

288.7


17

Andrew PITT

AUS

Moriwaki Racing

2'15.255

278.8


18

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP

2'15.394

284.0


19

Nobuatsu AOKI

JPN

Proton Team KR

2'15.682

276.2


20

Jeremy McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing

2'15.801

275.8


21

Norick ABE

JPN

Fortuna Gauloises Tech

2'16.424

278.9


22

Gregorio LAVILLA

SPA

Team Suzuki MotoGP

2'16.530

278.9


23

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

2'16.723

280.1


24

Makoto TAMADA

JPN

Camel Honda

2'16.926

291.7


25

James ELLISON

GBR

WCM

2'18.765

271.6


26

Alex HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team

2'19.531

262.0

************

Ingezonden persbericht