Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

22-8-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Tsjechië, circuit Brno

SCHOUTEN (26E): "HET VOELDE WEER LEKKER: KNOKKEN EN DRIE KWARTIER AFZIEN"

TEVREDEN SMRZ (14E) PAKT WÉÉR 2 WK-PUNTEN ONDANKS 'FOUT WEER'

Na twee keer niet aan de finish te zijn gekomen, was Powerfuse-Honda coureur Raymond Schouten best tevreden met zijn 26e plaats tijdens de Grand Prix van Brno. "Op de Sachsenring kwam ik ten val en blesseerde ik mijn hiel stevig en ook mijn hand weer en in Donington moest ik vroegtijdig naar de kant met remproblemen. De 4 weken rust hebben mijn blessures goed gedaan en het was jammer dat we hier in Tsjechië van die wisselende weersomstandigheden hadden, anders had ik beter kunnen presteren. Nu hadden we slechts twee droge trainingen gehad op een voor mij nieuw circuit, en was de race ook droog. Ik ging in die race maar liefst 2 volle seconden sneller rond dan tijdens de trainingen en dan blijkt dat je weer andere problemen tegen komt. De afstelling van mijn rijwielgedeelte was afgestemd op mijn trainingsresultaten en nu ik toch aanzienlijk harder ging kwam er nieuwe veringproblemen om de hoek kijken. Mijn machine dribbelde volop, waardoor ik niet de aansluiting kon krijgen bij de strijdende groep van 5 rijders die voor me reden. Nu reed ik een eenzame, maar wel leerzame race. Mar het voelde weer lekker: knokken en drie kwartier afzien", opent Schouten, die tot tevredenheid van zijn technische staf flinke vooruitgang boekte qua rondetijden. Zijn 250cc teammaat Jakub Smrz kende soortgelijke problemen. Ook hij reed voor pas de 2e keer op een droge baan, waardoor hij de machine afstelling niet helemaal optimaal heeft kunnen krijgen. "Jammer, want er had zeer méér ingezeten. Faubel is normaal gesproken mijn man, die werd nu 10e. Maar evenwel ben ik best tevreden met de 14e plaats en wéér 2 WK-punten, mijn 3e score achter elkaar binnen de top 15".

Raymond Schouten was het meest in zijn nopjes dat hij na enkele GP's weer eens lekker heeft kunnen rijden. "Ik heb een fijne race gereden, wilde dolgraag natuurlijk wat verder naar voren zitten, maar ondanks de probleempjes ging het goed en constant. Ik heb tijdens deze Grand Prix met weliswaar wisselende omstandigheden mijn vertrouwen in de motor en ook mezelf weer goed terug gekregen. Dat voelt lekker en geeft me goede moed voor de zes nog komende GP's, te beginnen op 5 sept. Op het voor mij ook weer nieuwe GP-circuit van Estoril in Portugal. Het was jammer dat vanmorgen ook de warm-up training op een nog vochtige baan werd verreden, want ook toen heb ik weinig extra kunnen afstellen voor de droge race van vanmiddag. Daardoor had ik zowel voor als achter iets te weinig grip om net nóg die ene seconde harder te gaan om bij de mannen voor me aansluiting te kunnen krijgen. En een zachter compound is er niet, dus moeten we aan de afstelling werken. Die ene seconde moet ik er zelf bij zien te rijden in de komende GP's. Misschien nog iets agressiever! Na dit weekeinde en vandaag zie ik dat eigenlijk wel weer zitten", besluit Schouten weer met een optimistische glimlach op zijn gezicht.

Met zijn 14e plaats, de vijfde keer dat hij binnen de top 15 scoorde van de 10 verreden GP's tot nu toe, was Jakub Smrz terecht blij. "Hoewel er hier voor eigen publiek toch wel iets méér ingezeten had. Ik had eigenlijk hetzelfde probleem als Raymond en alle collega's. Wij hadden maar één sessie op een droge baan om een optimale afstelling te kunnen vinden. Vanmorgen in de warm-up hebben we nog wat veranderingen aan de vering toegepast, maar dat was het niet helemaal. We moesten rigoureus om, maar in de race bleek dat niet voldoende te zijn geweest. De handeling van de machine was heel erg moeilijk. Ik 'dreef' steeds van mijn ideale lijn weg naar buiten, dat koste veel tijd en ook grip van mijn banden. Het was een combinatie van vering en daardoor te snel opgeraakte grip van mijn banden waardoor ik uiteindelijk niet bij mannen als Faubel (10e) kon aanpikken. Mar ik wilde niets riskeren en punten pakken. Dat lukte goed, ondanks dat er meer in zat. Als we in Estoril een droog weekeinde hebben dan zal ik ze eens laten zien hoe dicht ik bij de top 10 kan komen", besluit de 21-jarige Tsjech.

Henk van de Lagemaat stuurde zijn De Arend-Filart Aprilia naar de 19e plaats, op 1 ronde achter winnaar Porto.

Uitslag 125cc klasse:

Pl.

Naam

Land

Merk en Team

Tijd

Afstand


1

Jorge LORENZO

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing

41'19.475

149,0 kmu gem


2

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Kopron Team Scot

41'19.511

0.036


3

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

41'19.621

0.146


4

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Master - Repsol Team

41'19.661

0.186


5

Gino BORSOI

ITA

APRILIA Globet.com Racing

41'20.580


1.105


6

Steve JENKNER

GER

APRILIA Rauch Bravo

41'20.672


1.197


7

Hector BARBERA

SPA

APRILIA Seedorf Racing

41'21.054


1.579


8

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

41'21.062


1.587


9

Simone CORSI

ITA

HONDA Kopron Team Scot


41'31.963


12.488


10

Julian SIMON

SPA

HONDA Angaia Racing


41'31.998


12.523


11

Robbin HARMS

DAN

HONDA Ajo Motorsport


41'35.422


15.947


12

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


41'35.562


16.087


13

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA Seedorf Racing


41'35.661


16.186


14

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


41'44.559


25.084


15

Fabrizio LAI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team


41'47.746


28.271


16

Michael RANSEDER

AUT

KTM Red Bull KTM Junior Team


41'47.804


28.329


17

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team


41'53.370


33.895


18

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix


41'57.229


37.754


19

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Rauch Bravo


42'04.016


44.541


20

Dario GIUSEPPETTI

GER

HONDA Elit Grand Prix


42'06.302


46.827


21

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Sterilgarda Racing


42'14.880


55.405


22

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

YAMAHA SP Tadao Racing Team


42'14.920


55.445


23

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA Team Hungary


42'15.133


55.658


24

Mike DI MEGLIO

FRA

APRILIA Globet.com Racing


42'18.495


59.020


25

Georg FRÖHLICH

GER

HONDA ADAC Honda Team


42'43.559


1'24.084


26

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing


43'12.547


1'53.072


27

Patrik VOSTAREK

CZE

HONDA OMV Team Hanusch


43'33.689


2'14.214


28

Marketa JANAKOVA

CZE

HONDA Angaia Racing

41'44.627


1 lap


125cc WK-stand na 10 van de 16 GP's:


1. Dovizioso, 183; 2. Locatelli, 147; 3. Barbera, 138; 4. Lorenzo, 109; 5. Stoner, 104; 6. P. Nieto, 101; 7. Jenkner, 83; 8. Giansanti, 79;

Uitslag 250cc race:

Pl.

Naam

Land

Merk en Team

Tijd

Afstand


1

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc


42'03.061


154,2 kmu gem.


2

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


42'07.370


4.309


3

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


42'13.980


10.919


4

Anthony WEST

AUS

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team


42'16.853


13.792


5

Toni ELIAS

SPA

HONDA Fortuna Honda


42'17.193


14.132


6

Roberto ROLFO

ITA

HONDA Fortuna Honda


42'24.231


21.170


7

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


42'25.101


22.040


8

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany


42'36.487


33.426


9

Manuel POGGIALI

RSM

APRILIA MS ApriliaTeam


42'51.387


48.326


10

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc


43'06.522


1'03.461


11

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc


43'06.861


1'03.800


12

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team


43'07.193


1'04.132


13

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Leblanc Racing Team


43'07.691


1'04.630


14

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing


43'14.021


1'10.960


15

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Campetella Racing


43'14.493


1'11.432


16

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA Team UGT Kurz


43'26.229


1'23.168


17

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA Aprilia Germany


43'27.726


1'24.665


18

Radomil ROUS

CZE

YAMAHA Team UGT Kurz


43'36.091


1'33.030


19

Henk vd LAGEMAAT

NED

APRILIA De Arend - Filart Racing


42'56.383


1 lap


250cc WK-stand na 10 van de 16 GP's:


1. Pedrosa, 196; 2. De Puniet, 166; 3. Porto, 153; 4. Elias, 97; 5. F. Nieto, 94; 6. De Angelis, 93; 7. Aoyama, 80; 8. West, 78; 21. Jakub Smrz, CZ, Powerfuse-Akuna Molenaar Honda, 10 punten.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Pl.

Naam

Land

Merk en Team

Tijd

Afstand


1

Sete GIBERNAU

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda Mot


44'03.480


161,9 kmu gem.


2

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha


44'06.994


3.514


3

Max BIAGGI

ITA

HONDA Camel Honda


44'07.810


4.330


4

Makoto TAMADA

JPN

HONDA Camel Honda


44'19.737


16.257


5

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI Ducati Marlboro Team


44'21.410


17.930


6

Carlos CHECA

SPA

YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha


44'24.661


21.181


7

Colin EDWARDS

USA

HONDA Telefonica Movistar Honda Mot


44'25.951


22.471


8

Norick ABE

JPN

YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3


44'34.559


31.079


9

Marco MELANDRI

ITA

YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3


44'34.638


31.158


10

Kenny ROBERTS

USA

SUZUKI Team Suzuki MotoGP


44'35.105


31.625


11

Neil HODGSON

GBR

DUCATI D'Antin MotoGP


44'37.574


34.094


12

Shinya NAKANO

JPN

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


44'57.604


54.124


13

Alex HOFMANN

GER

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


44'57.768


54.288


14

Jeremy McWILLIAMS

GBR

APRILIA MS Aprilia Racing


45'00.951


57.471


15

Nobuatsu AOKI

JPN

PROTON KR Proton Team KR


45'21.995


1'18.515


16

Andrew PITT

AUS

MORIWAKI Moriwaki Racing


45'22.171


1'18.691


17

Michel FABRIZIO

ITA

HARRIS WCM WCM


45'56.618


1'53.138

MotoGP WK-stand na 10 van de 16 GP's:


1. Rossi, 184; 2. Gibernau, 167; 3. Biaggi, 158; 4. Edwards, 104; 5. Barros, 86; 6. Hayden, 83; 7. Checa, 82; 8. Capirossi, 75.

************

Ingezonden persbericht