Vereniging Milieudefensie


Uitnodiging voor de pers

Milieudefensie onderzoekt biologisch aanbod supermarkten Zevende landelijke EKO-telling start in Gouda

Amsterdam, 19 augustus 2004 --- Maandag 23 augustus start in een filiaal van Albert Heijn in Gouda de zevende EKO-telling, het jaarlijkse onderzoek naar het biologische aanbod in de supermarkt. Enkele weken lang tellen vrijwilligers van Milieudefensie in honderden supermarkten door het hele land het aanbod van het biologische assortiment. De supermarkt met het grootste aanbod aan biologische producten wordt op dinsdag 2 november bekroond met de EKO-award 2004. Met de EKO-tellingen brengt Milieudefensie in kaart welke supermarkt goed presteert en welke achterloopt. Dit jaar wordt er speciaal gelet op koffie.

Voor het zevende achtereenvolgende jaar onderzoekt Milieudefensie in supermarkten het biologische aanbod. Nieuw is dit jaar de samenwerking met de Koffiecoalitie, een samenwerkingsverband van onder meer Novib, Pax Christi en Solidaridad. Er wordt daarbij gekeken of de koffie in supermarktschappen op een verantwoorde manier is geproduceerd. Koffie waarbij de zorg voor mens en milieu wordt gewaarborgd, is eenvoudig te herkennen aan het keurmerk van Max Havelaar of Utz Kapeh.

In Gouda bezoeken de tellers van Milieudefensie de Albert Heijn aan de Markt 50. Aansluitend wordt de eerste lokale uitslag bekend gemaakt.

Wat: Start Milieudefensie EKO-tellingen Waar: Albert Heijn, Markt 50, Gouda Wanneer: Maandag 23 augustus, 11.00 uur

In 2003 won Coöp Dunnink in De Wijk (Drenthe) met 375 biologische producten. In de meeste supermarkten vormt het aanbod van biologische producten minder dan één procent van het totale aanbod. Nederland loopt dan ook ver achter bij andere Europese landen zoals Duitsland en Engeland waar het aanbod vele malen groter is. Milieudefensie streeft naar een forse stijging in het aanbod van biologische producten in de supermarkt.

Biologische landbouw produceert goed voedsel, zonder gebruik van gif, kunstmest, gentech of dierenleed. Om meer boeren te stimuleren schoon te produceren is het belangrijk dat de afzet groeit. Hierbij spelen supermarkten een cruciale rol. Door vergroting van het aantal biologische producten in de schappen krijgen consumenten de kans om de milieuvriendelijke spullen ook daadwerkelijk aan te schaffen.