AutoRai

23-8-2004

Mitsubishi ziet verkopen met 22% stijgen

Met de komst van nieuwe modellen zoals de Outlander, de Grandis en de Colt ziet Mitsubishi haar autoverkopen ten opzichte van 2003 sterk stijgen.

Nog geen 10 weken na de officiële introductie van de nieuwe Colt hebben al 750 Nederlanders hun hart aan het model verpand. De Grandis, die eind April zijn debuut beleefde, is goed voor ruim 600 getekende offertes terwijl de Outlander sinds zijn debuut al meer dan 1.500 verkopen laat noteren.

Over de eerste 7 maanden van 2004 zag Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V. haar verkopen met maar liefst 22% stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel over deze periode bedraagt 1,55%. Vorig jaar noteerde de fabrikant in Nederland nog een marktaandeel van 1,25%. De stijging komt vrijwel volledig voor rekening van modellen met geel-kenteken. Daarbij is vooral de maand juli goed voor een fikse stijging. Zo noteert het merk met de drie diamanten in deze periode op geel kenteken een marktaandeel van 2,35% tegenover 1,55% in juli 2003.

Volgens Martin van Vugt, Managing Director van Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V., is de stijging deels toe te schrijven aan de nieuwe modellen maar zorgen ook de bestaande modellen voor goede resultaten: Natuurlijk is de stijging goeddeels toe te schrijven aan de nieuwe modellen. De Outlander, Grandis en Colt nemen een fors deel van de verkopen voor hun rekening. Het valt echter op dat ook modellen die al langer op de markt zijn, zoals bijvoorbeeld de Space Star, goede verkoopcijfers laten zien. Los van het feit dat dit een attractief model is met een zeer concurrerende prijs/waarde-verhouding, blijkt ook dat ons merk gewoon weer actueel is.

Ruim een jaar geleden, bij het aantreden van de Outlander, startte Mitsubishi haar campagne met als overkoepelende boodschap: Het Nieuwe Mitsubishi. Korte tijd daarvoor lanceerde Mitsubishi voor heel Europa het Turn Around Plan. Van Vugt: Dit betekende een ingrijpende koerswijziging in beleid waarbij geen onderdeel werd overgeslagen. Sales, marketing, productie, distributie; elk aspect van een hedendaagse autofabrikant werd onder de loep genomen en waar nodig aangepast aan de nieuwe koers. De kracht van het nieuwe Mitsubishi schuilt in het aanbieden van niet alledaagse modellen in, en net tussen, de bekende volume segmenten. Design speelt daarbij een belangrijke rol en met modellen als Outlander, Grandis en Colt levert de fabrikant het onomstotelijke bewijs dat er daadwerkelijk sprake is van een Nieuw Mitsubishi.