Ingezonden persbericht
SURFnet wil u attenderen op een gezamenlijk persbericht
- PERSBERICHT
Cultuur in de Buurt levert cultuur op locatie
Utrecht, 23 augustus 2004 - De mobiele telefoon krijgt een nieuwe
cultuurgerichte dimensie. Onder de naam 'Cultuur in de Buurt' is een
pilotproject gestart, dat via mobiel, handcomputer of laptop een museum,
monument of ander cultureel hoogtepunt in de onmiddellijke nabijheid
traceert. Indien dit initiatief positief wordt ontvangen zal het in
januari 2005 zijn vaste vorm krijgen. "Meer cultuur in de virtuele
cosmos" zo definieert Lejo Schenk, directeur KIT Tropenmuseum, de
essentie van deze nieuwe ontwikkeling.
De Rijksdienst voor de Monumentenzorg en de Nederlandse Museumvereniging
zorgen voor de monumentale en museale gegevens, die in eerste instantie
uit basisinformatie bestaan, maar die op termijn uitgebreid zullen
worden. Monumentenzorg stelt gegevens beschikbaar van zo'n tienduizend
rijksmonumenten uit de periode 1850-1940 en de Nederlandse
Museumvereniging levert de gegevens van meer dan 1200 musea in
Nederland. Het Amsterdams Uitburo en de Rijksdienst voor het
Oudheidkundig Bodemonderzoek leveren respectievelijk gegevens over
theaters en locaties van archeologische vindplaatsen.
Het Telematica-instituut, SURFnet en ZaPPWeRK dragen zorg voor het
automatisch detecteren van de locatie van schoot- en handcomputers.
Mobiele aanbieder Vodafone levert in samenwerking met de bedrijven AND
en The Glitz de coördinaten van de mobiele telefoons, en Golden Bytes
zorgt voor de SMS-afhandelingen. Geodan zorgt voor de geo-codering en
levert de eventueel grafische weergave van de locatie. ZaPPWeRK en
SURFnet zijn initiatiefnemers van het project.
Gebruikers kunnen op elke willekeurige plek in Nederland via één SMS
achterhalen waar zich dichtbij een museum, monument, archeologische
vindplaats of theater bevindt. SMS bijvoorbeeld het woord 'museum' of
'monument' naar 2020 (eenmalig moet met de code *120# de plaatsbepaling
worden geactiveerd, waarmee de gebruiker toestemming geeft voor het
gebruik van zijn locatie) en direct volgt een bericht terug met de
gevraagde gegevens. De locatie wordt automatisch met behulp van de
mobiele telefoon bepaald.
Cultuur in de Buurt hoopt meer bewustzijn te creëren voor ons nationaal
erfgoed en cultuur in de omgeving. Lejo Schenk, directeur KIT
Tropenmuseum zegt hierover: "Cultuur past bij iedereen en je hebt vaak
niet in de gaten hoe dicht het bij je in de buurt zit. In dit project
kunnen mensen het laatste noodzakelijke zetje krijgen."
Het project is opgezet om de randen op te zoeken van wat op dit moment
technisch mogelijk is en om te achterhalen waar gebruikers behoefte aan
hebben. Ten eerste zal gewerkt worden aan de uitbreiding van het aantal
locaties door samenwerking met meer content leveranciers. Ten tweede
wordt gewerkt aan het technisch mogelijk maken van alle vormen van
locatiebepaling en gebruik van de dienst via alle aanbieders van mobiele
telefonie. Nu is de SMS dienst alleen beschikbaar voor klanten van
Vodafone. Via schootcomputer met WiFi verbinding en handcomputer heeft
iedereen toegang tot de uitgebreide Cultuur in de Buurt database.
Professor dr. Ir. Nico H.G. Baken van de Technische Universiteit Delft,
Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica, afdeling
Telecommunicatie zegt over locatie diensten: "Binnen enkele jaren zijn
Location Based Services in alle sectoren in de samenleving
vertegenwoordigd. Cultuur in de Buurt loopt hierop vooruit. Een mooi
initiatief dat techniek en cultuur combineert."
De uitbreiding van het aantal locaties zal resulteren in één
publiekelijk toegankelijke website en database met alle culturele
locaties in Nederland. Naast particuliere gebruikers zijn gemeenten en
reisorganisaties erg geïnteresseerd in deze landelijke database. De
nieuwe toepassing kan functioneren als een virtuele gids voor het
uitzetten van een kunstroute. Op www.cultuurindebuurt.nl kunt u zich
aanmelden om aan de proef deel te nemen.
Ingezonden persbericht