Ingezonden persbericht


SURFnet wil u attenderen op een gezamenlijk persbericht


- PERSBERICHT ­

Cultuur in de Buurt levert cultuur op locatie

Utrecht, 23 augustus 2004 - De mobiele telefoon krijgt een nieuwe cultuurgerichte dimensie. Onder de naam 'Cultuur in de Buurt' is een pilotproject gestart, dat via mobiel, handcomputer of laptop een museum, monument of ander cultureel hoogtepunt in de onmiddellijke nabijheid traceert. Indien dit initiatief positief wordt ontvangen zal het in januari 2005 zijn vaste vorm krijgen. "Meer cultuur in de virtuele cosmos" zo definieert Lejo Schenk, directeur KIT Tropenmuseum, de essentie van deze nieuwe ontwikkeling.

De Rijksdienst voor de Monumentenzorg en de Nederlandse Museumvereniging zorgen voor de monumentale en museale gegevens, die in eerste instantie uit basisinformatie bestaan, maar die op termijn uitgebreid zullen worden. Monumentenzorg stelt gegevens beschikbaar van zo'n tienduizend rijksmonumenten uit de periode 1850-1940 en de Nederlandse Museumvereniging levert de gegevens van meer dan 1200 musea in Nederland. Het Amsterdams Uitburo en de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek leveren respectievelijk gegevens over theaters en locaties van archeologische vindplaatsen.

Het Telematica-instituut, SURFnet en ZaPPWeRK dragen zorg voor het automatisch detecteren van de locatie van schoot- en handcomputers. Mobiele aanbieder Vodafone levert in samenwerking met de bedrijven AND en The Glitz de coördinaten van de mobiele telefoons, en Golden Bytes zorgt voor de SMS-afhandelingen. Geodan zorgt voor de geo-codering en levert de eventueel grafische weergave van de locatie. ZaPPWeRK en SURFnet zijn initiatiefnemers van het project.

Gebruikers kunnen op elke willekeurige plek in Nederland via één SMS achterhalen waar zich dichtbij een museum, monument, archeologische vindplaats of theater bevindt. SMS bijvoorbeeld het woord 'museum' of 'monument' naar 2020 (eenmalig moet met de code *120# de plaatsbepaling worden geactiveerd, waarmee de gebruiker toestemming geeft voor het gebruik van zijn locatie) en direct volgt een bericht terug met de gevraagde gegevens. De locatie wordt automatisch met behulp van de mobiele telefoon bepaald.

Cultuur in de Buurt hoopt meer bewustzijn te creëren voor ons nationaal erfgoed en cultuur in de omgeving. Lejo Schenk, directeur KIT Tropenmuseum zegt hierover: "Cultuur past bij iedereen en je hebt vaak niet in de gaten hoe dicht het bij je in de buurt zit. In dit project kunnen mensen het laatste noodzakelijke zetje krijgen."

Het project is opgezet om de randen op te zoeken van wat op dit moment technisch mogelijk is en om te achterhalen waar gebruikers behoefte aan hebben. Ten eerste zal gewerkt worden aan de uitbreiding van het aantal locaties door samenwerking met meer content leveranciers. Ten tweede wordt gewerkt aan het technisch mogelijk maken van alle vormen van locatiebepaling en gebruik van de dienst via alle aanbieders van mobiele telefonie. Nu is de SMS dienst alleen beschikbaar voor klanten van Vodafone. Via schootcomputer met WiFi verbinding en handcomputer heeft iedereen toegang tot de uitgebreide Cultuur in de Buurt database.

Professor dr. Ir. Nico H.G. Baken van de Technische Universiteit Delft, Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica, afdeling Telecommunicatie zegt over locatie diensten: "Binnen enkele jaren zijn Location Based Services in alle sectoren in de samenleving vertegenwoordigd. Cultuur in de Buurt loopt hierop vooruit. Een mooi initiatief dat techniek en cultuur combineert."

De uitbreiding van het aantal locaties zal resulteren in één publiekelijk toegankelijke website en database met alle culturele locaties in Nederland. Naast particuliere gebruikers zijn gemeenten en reisorganisaties erg geïnteresseerd in deze landelijke database. De nieuwe toepassing kan functioneren als een virtuele gids voor het uitzetten van een kunstroute. Op www.cultuurindebuurt.nl kunt u zich aanmelden om aan de proef deel te nemen.



Ingezonden persbericht