AutoRai

23-8-2004

Vierdeurs V10, 507 pk: BMW introduceert de nieuwe M5

Met een splinternieuwe M5 geeft BMW weer acte de presence in een zeer ambitieuze klasse: sportscars in sedanvorm wolven in schaapskleren.

In 1985 werd deze categorie door BMW geïntroduceerd met de eerste generatie M5 als origineel: een ingetogen 5 Serie met onder de motorkap dezelfde motor als de roemruchte sportscar M1, powered bij BMW Motorsport. En dat het fenomeen M5 in al die jaren zeer succesvol was, blijkt wel uit meer dan 20.000 verkochte exemplaren. De nieuwe M5 zet de traditie voort en is daarmee meteen de krachtigste 5 Serie aller tijden: 5.0 liter V10-motor, 507 pk, een koppel van 520 Nm en een toerental ver boven de 8.000/min. Zònder (turbo) compressor! De hoogtoerige V10 zet zijn topvermogen via een geavanceerde sequentiële 7-traps transmissie op de weg.

Aan de specificaties is al te zien dat BMWs Formule 1 technologie zijn intrede heeft gedaan bij BMW M GmbH, de delicatessenwinkel van BMW waar de nieuwe M5 in kleine oplage nog grotendeels met de hand wordt vervaardigd.

En het uitvoeringsniveau hield gelijke tred met het motorvermogen. Zo werd de rijke standaarduitvoering van de voorganger, de M5 (E39), nog verder uitgebreid met onder meer Adaptieve bochtverlichting, een Head-Up Display inclusief speciaal
M Display, dat net als in de Formule 1 met shift lights het ideale schakelmoment aangeeft. Daarnaast beschikt de nieuwe M5 standaard onder meer over een TV-functie, een navigatiesysteem, CD-wisselaar en Logic7.

Steeds meer technische gegevens raken bekend: de nieuwe M5 heeft een V10 met 4 kleppen per cilinder. Uit een cilinderinhoud van 4.999 cc wordt een vermogen van maar liefst 507 pk bij 7.750 toeren per minuut gehaald. Dat is met afstand het hoogste vermogen in deze categorie. Zeer tot de verbeelding sprekend detail is dat BMW ? anders dan alle concurrenten dit topvermogen realiseert met een atmosferische motor, dus zònder (turbo)compressor. Inherent aan het hoogtoeren concept wordt het koppel van ruim 520 Nm bereikt bij 6.100 toeren per minuut. De acceleratie van 0 100 km/h verloopt in 4,7 seconden, op weg naar de elektronisch afgeregelde top van 250 km/h. Verder is de M5 met een ledig gewicht van 1.730 kg de lichtste bolide met de langste wielbasis in zijn klasse.

Tenslotte: productie, introductie en prijs. De productie van de nieuwe BMW M5 start in december dit jaar. Just in time voor de landelijke introductie in januari 2005. De consumentenprijs van de nieuwe BMW M5 bedraagt 128.900,-

· Individualiteit. De nieuwe M5 is tot in de details op de rijder af te stemmen. Van de M multifunctionele comfortzetels met actieve leuningbreedteverstelling, de vermogensontwikkeling tot de schakelkarakteristiek.
· Actieve en passieve veiligheid zijn van uitzonderlijk hoog niveau. Vanaf het stuur bepaalt de rijder welke geavanceerde regelsystemen hem assisteren.
· Hoog uitrustingsniveau uitgebreid met onder meer M SMG 7-bak met Divelogic, Head-Up / M Display met shift lights, cd-wisselaar en tv-functie, navigatiesysteem, Logic7, Adaptieve bochtverlichting en veel leder ...