Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

VOORWAARDEN VOOR HET PUNTENRIJBEWIJS VOOR BEROEPSVERVOERDERS

Den Haag, 23 augustus 2004, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt dat bij de invoering van het puntenrijbewijs rekening gehouden moet worden met de speciale positie van het beroepsvervoer. In een brief aan de wetvoorbereiders bij het Ministerie van Justitie, wijst KNV op de consequenties die het puntenrijbewijs voor beroepschauffeurs en hun werkgevers kan hebben.

In deze brief noemt KNV enkele punten die bij de wetvoorbereiding extra aandacht behoeven, zoals:

- De lijst met overtredingen die kunnen leiden tot strafpunten moet volledig en voor iedereen kenbaar zijn. Het mag niet zo zijn dat de lijst onuitputtelijk is. Dat leidt alleen maar tot grote onzekerheid;
- Overtredingen die te maken hebben met de specifieke werkzaamheden als beroepschauffeur moeten buiten het systeem van het puntenrijbewijs blijven. Het gaat hier bijvoorbeeld om overtredingen van de rij- en rusttijden of overbelading;

- Een beroepschauffeur kan als privé-rijder natuurlijk zware overtredingen begaan. Daarom moet er een onderscheid gemaakt worden tussen beroepsmatige en in de privé-sfeer begane zware overtredingen;

- Buitenlandse chauffeurs moeten ook in dit strafpuntensysteem worden betrokken. Nederlandse chauffeurs vallen bijvoorbeeld ook onder het Duitse, Franse en Italiaanse strafpuntenstelsel;

- Als een chauffeur door eigen toedoen zoveel strafpunten heeft verzameld waardoor hij zijn rijbewijs kwijtraakt, kan hij niet meer het werk doen waarvoor hij is aangenomen en moet de verplichting voor de werkgever om loon door te betalen komen te vervallen. Pas als de chauffeur zijn rijbewijs weer terug heeft en kan werken ontvangt hij weer salaris;
- De invoering van het puntenrijbewijs mag niet leiden tot administratieve verplichtingen voor het vervoerend bedrijfsleven;

KNV meent dat het mogelijk is om een puntenrijbewijs in te voeren waarbij degenen die op de weg hun brood verdienen niet onnodig en onterecht in grotere problemen komen dan andere weggebruikers.

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversvereniging in het beroepsgoederenvervoer en het collectief personenvervoer: taxi, touringcar en openbaar vervoer.

---

Noot voor de redactie (