Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Bijna driekwart beursgenoteerde bedrijven ziet kansen voor online stemmen

Rotterdam, 23 augustus 2004 -- De ministerraad heeft vrijdag besloten dat aandeelhouders via e-mail hun stem moeten kunnen uitbrengen. Uit recent onderzoek van het Rotterdamse internetbureau Intermax, dat de meningen peilde van de 24 grootste AEX-genoteerde ondernemingen, blijkt dat dit besluit voorziet in een behoefte: bijna driekwart van de ondervraagden overweegt stemmen via internet voor aandeelhouders mogelijk te maken.

Communiceren met aandeelhouders via internet en e-mail is bij AEX-genoteerde ondernemingen niet meer weg te denken: internet wordt voor dit doel inmiddels door alle ondervraagde bedrijven zeer intensief gebruikt. Dit beperkt zich niet alleen tot nieuwsverspreiding, jaarverslagen en e-maildiensten; ook worden er bijvoorbeeld aandeelhoudersvergaderingen (ava's) en presentaties via het web uitgezonden.

Ruim 71 procent van de ondervraagde ondernemingen staat positief tegenover stemmen via internet, nu of in de toekomst. Ongeveer de helft van deze bedrijven heeft momenteel concrete plannen om dit voor aandeelhouders mogelijk te maken. Zo start Wolters Kluwer volgend jaar een proef met proxy voting, waarbij haar aandeelhouders stemmen via internet. De andere ondernemingen zijn de mogelijkheden nog aan het verkennen of zijn nog niet aan het onderwerp toegekomen.

Commissie Tabaksblat
Eerder dit jaar pleitte Philips in een artikel in het Financieele Dagblad voor een grotere rol van internet bij communicatie met aandeelhouders. Ondanks de oproep van de Commissie Tabaksblat aan aandeelhouders om op de ava's te verschijnen, komt nog niet éénderde ook daadwerkelijk opdagen. Stemmen via internet wordt als één van de oplossingen gezien voor dit probleem. Inmiddels heeft de ministerraad dit op initiatief van minister Donner verder vereenvoudigd.

Het Rotterdamse internetbureau Intermax wilde met dit onderzoek inzicht krijgen in de mate waarin AEX-genoteerde ondernemingen internet zien als volwaardig communicatiemiddel richting aandeelhouders.