CBS

Consumentenvertrouwen stabiel

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in augustus 2004 uitgekomen op -19. Dit is vrijwel gelijk aan dat in juli. Het vertrouwen staat op het hoogste niveau sinds twee jaar. Consumenten zijn iets positiever over de economische situatie dan vorige maand. De koopbereidheid is nagenoeg onveranderd ten opzichte van juli. Over het algemeen zijn consumenten over de komende twaalf maanden positiever geworden, maar blijven somber over de afgelopen periode. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Oordeel economisch klimaat positiever

Over het economisch klimaat zijn consumenten, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in augustus opnieuw minder negatief dan een maand eerder. Vooral het oordeel over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden is verbeterd. Per saldo zijn er inmiddels meer optimisten dan pessimisten als het gaat om de economische toekomst.

Koopbereidheid nagenoeg onveranderd

De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in augustus uitgekomen op -17. Dit is 1 punt hoger dan in juli. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn positiever geworden over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Hun oordeel over de afgelopen twaalf maanden is daarentegen minder gunstig dan in juli. Over het doen van grote aankopen zoals meubels is de consument in augustus nauwelijks van mening veranderd.

Consument minder somber over arbeidsmarkt

Het consumentenvertrouwen is historisch gezien nog steeds laag, maar ligt wel hoger dan vorig jaar. Na het dieptepunt van juli 2003 verliep het herstel met horten en stoten. Opvallend daarbij is dat consumenten sinds mei 2004 duidelijk minder somber geworden zijn over de arbeidsmarkt in de komende twaalf maanden. In mei verwachtte 72 procent een stijgende werkloosheid, sindsdien is dat teruggelopen tot 51 procent in augustus.

Technische toelichting

Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.

De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

PB04-134


24 augustus 2004


9.30 uur

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht