Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

Persbericht

Woerden, 24 augustus 2004

NIGZ wil voorlichting over orgaan- en weefseldonatie als verplichte leerstof

Alle Nederlandse jongeren ontvangen rond hun 18e verjaardag van het Donorregister de vraag of zij wel of niet toekomstig donor willen worden. Om jongeren optimaal hierop voor te bereiden, wil het NIGZ de voorlichting over orgaan- en weefseldonatie en de registratie daarvan verplicht stellen op scholen in het voortgezet en middelbaar onderwijs. Een aanbeveling hiertoe is aangeboden aan het ministerie van VWS. Het rapport waarin de mogelijkheden hiervoor op een rij zijn gezet, is ook aan de Tweede Kamer aangeboden.

Om jongeren bij hun keuze over orgaan- en weefseldonorschap te helpen heeft het NIGZ twee jaar geleden een speciaal lespakket geïntroduceerd. Dit pakket wordt inmiddels op zo n driehonderd scholengemeenschappen gebruikt. Via een video, een interactieve vragenlijst en discussie-onderwerpen informeert het lespakket jongeren op een objectieve wijze over donatie en het belang van registratie. Het pakket is ontwikkeld door de Capaciteitsgroep Gezondheidsvoorlichting van de Universiteit Maastricht, de Nierpatiëntenvereniging Maastricht en het Academisch ziekenhuis Maastricht. Het ministerie van VWS, de Nierstichting en zorgverzekeraar CZ waren financiers.

Donatie in eindtermen

Het NIGZ heeft de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) in 2003 opdracht gegeven te onderzoeken hoe het onderwerp orgaan- en weefseldonatie en registratie opgenomen kan worden in de eindtermen van het voortgezet onderwijs. In het onlangs uitgekomen SLO- rapport Bewust Donor &? staat een gedetailleerd overzicht van de mogelijkheden voor deze verplichting voor de schooltypen vmbo, havo en vwo, voor zowel verplichte vakken als keuzevakken.

Waarom verplicht?

Het onderwijspakket van het NIGZ wordt door bijna de helft van alle middelbare scholen gebruikt. Nu ook de SLO een positieve rapportage heeft uitgebracht, vindt het NIGZ dat het onderwerp donatie op alle scholen zou moeten worden behandeld. Donatie en registratie zijn maatschappelijk belangrijke onderwerpen. Jongeren moeten goed voorbereid worden op de keuze die zij hierover op of na hun 18e levensjaar gaan maken en op de consequenties van die keuze. Het gebruik van het lespakket zou structureel verankerd moeten worden door een verplichte opname van het onderwerp in de eindtermen. Zodoende kan de combinatie van lespakket, verplichting en aanvullende voorlichting ertoe bijdragen dat jongeren meer kennis krijgen over, en een meer verantwoorde keuze kunnen maken omtrent het donorschap.


---

Noot voor de pers,