Ingezonden persbericht


Persbericht

24 augustus 2004

Fortis Bank maakt leadgeneratie doeltreffender met analytische toepassing van SPSS

~ bank voorspelt kansen voor cross-selling en risico s van natuurlijk verloop en geeft verkoopteams leads in handen met PredictiveMarketing" van SPSS ~

Fortis Bank heeft gekozen voor PredictiveMarketing", een voorspellende analytische oplossing van SPSS, gebaseerd op technologie van DataDistilleries. Met deze applicatie genereert Fortis Bank leads van hoge kwaliteit, waardoor de omzet uit direct marketing activiteiten en directe klantcontacten in het netwerk van de groep omhoog gaat.

Een belangrijk richtpunt van de klantcontact-strategie van Fortis Bank is het zo doeltreffend mogelijk maken van de interactie met de klant van ieder filiaal. Fortis Bank, dat behoort tot de top van de Europese financiële instellingen, gaat PredictiveMarketing inzetten als basis voor zijn nieuwe leadgeneratie- en database marketingomgeving. Met deze applicatie kan het bedrijf zijn marketing database analyseren, automatisch kansen voor cross-selling en risico s van klantverloop voorspellen en aan de ruim 700 account managers van de verschillende filialen van de bank gerichte verkoopleads bieden. Door te voorspellen welke actie het beste ondernomen kan worden voor iedere individuele klant, kan Fortis Bank zijn conversiepercentages laten toenemen en extra omzet genereren.

PredictiveMarketing onderscheidt zich duidelijk van de concurrentie en heeft indruk op ons gemaakt doordat er in een zeer kort tijdsbestek resultaten kunnen worden behaald, aldus Peter Heijt, manager database marketing bij Fortis Bank. De doeltreffendheid waarmee geschikte leads geïdentificeerd en gegenereerd worden geeft onze marketingafdeling een voorsprong en bespaart onze account managers een hoop tijd en moeite. Hierdoor kunnen zij meer tijd besteden aan het helpen en het adviseren van klanten. We beginnen nu al de voordelen van PredictiveMarketing te ervaren door toegenomen conversiepercentages.

Fortis Bank is één van de belangrijke financiële dienstverleners die analytische applicaties gebruiken. Deze technologie is afkomstig van DataDistilleries, een Nederlandse leverancier van voorspellende analytische applicaties die in november 2003 door SPSS is overgenomen.

Financiële instellingen zoals Fortis Bank kunnen veel meer uit de contacten met hun klanten halen als zij meer inzicht hebben in individuele klantbehoeften, zegt Marcel Holsheimer, vice president, vertical product marketing bij SPSS Inc. In plaats van alleen het matchen van klantgroepen met bijzondere producten of aanbiedingen, kunnen we gepersonaliseerde aanbiedingen doen aan individuele klanten voor de financiële adviseurs van de bank. Hierdoor worden hun beste klanten niet geconfronteerd met algemene, ongerichte campagnes. Door deze aanpak kan Fortis Bank ook een hechtere relatie met zijn klanten opbouwen via zijn filialen. We zijn enthousiast over onze samenwerking met één van Europa s topbanken en we kijken uit naar een lange en succesvolle relatie.

(415 woorden)

BERICHT VOOR DE REACTIE

Over Fortis Bank
Fortis Bank maakt deel uit van Fortis, een geïntegreerde financiële dienstverlener in bankieren en verzekeren. Met een marktkapitalisatie van EUR 23,6 miljard (30/06/2004) en circa 53.000 medewerkers behoort zij tot de 20 grootste financiële instellingen van Europa. In haar thuismarkt, de Benelux, neemt Fortis een toonaangevende positie in met een breed pakket financiële diensten voor haar particuliere, zakelijke en institutionele klanten. Vanuit de expertise in de thuismarkt ontplooit zij haar Europese ambities via groeiplatforms. Fortis opereert ook in geselecteerde activiteiten met een wereldwijd bereik. In specifieke Europese en Aziatische landen maakt zij met succes gebruik van haar knowhow en ervaring in bankverzekeren. Fortis is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, Brussel en Luxemburg en heeft een gesponsord ADR programma in de Verenigde Staten. Meer informatie is beschikbaar op www.fortis.com

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining, data collectie en voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.com

SPSS Benelux bv: Wiepke van der Wal
Tel: +31 (0)183 651 777 Fax: +31 (0)183 651 700
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl

Contact pers: Marieke van Zuien (LEWIS Communications) Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01
E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com

LEWIS Global Public Relations

Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com