AutoRai

24-8-2004

Slagveld in Duitslad

Zware buien en een afwisseling van nat, modderig en droog asfalt maakten de Rally van Duitsland tot een waar slagveld. Diverse toppers schreven een auto af, waaronder Gilles Panizzi. Maar niet nadat hij de snelheid van de Lancer WRC04 op asfalt aantoonde.

Het landschap rond Trier en de wijngaarden langs de Moezel vormen doorgaans een lieflijk decor. Zo niet tijdens de grotendeels verregende rally van Duitsland. De smalle asfaltlinten waarop zeer hoge snelheden worden gehaald bleken bij tijd en wijle spekglad en de meeste rijders hadden door de sterk wisselende omstandigheden de grootste moeite met het kiezen van de juiste banden. Regenbanden of - al dan niet opgesneden - slicks, dat was de hamvraag. Asfaltspecialist Gilles Panizzi had een redelijk gelukkige hand in de keuze van het juiste rubber en liet op dag 1 snelle tijden noteren, resulterend in een mooie zesde positie in het algemeen klassement.

Ook teamgenoot Dani Sola liet zien erg hard te kunnen rijden. Hij bevond zich meteen bij aanvang van de rally in de top drie qua tijden, maar nam daarbij wellicht iets te veel risico en gleed van de weg. De auto raakte zwaar beschadigd en bleek niet meer te repareren binnen de mogelijkheden van het SupeRally-reglement. Helaas trof Panizzi op dag twee van de rally eenzelfde lot. Tijdens licht aanremmen voor een snelle knik raakte hij iets naast het asfalt op het natte gras en was vervolgens een passagier in zijn auto. Deze gleed bijna 300 meter van een helling af en raakte twee bomen. Het was zonder meer aan de uitzonderlijk sterke veiligheidskooi te danken dat de gebroeders Panizzi shaken and stirred konden uitstappen. Voor de zekerheid brachten ze nog even een bezoek aan het ziekenhuis, maar ze bleken geen ernstige kwetsuren te hebben overgehouden aan het ongeluk. Daarmee was evenwel een voortijdig einde gekomen aan de voorlopig laatste WRC-rally waar MMSP aan deelneemt. Go out with a bang, noemen ze dat.

Technisch directeur Mario Fornaris zag tussen de donderbuien door nog wel de zon schijnen: De Lancer WRC is snel gebleken in een echte asfaltrally en het verlies van de autos zal het omvangrijke ontwikkelingsprogramma niet vertragen. Bovendien zijn we blij dat de veiligheidssystemen naar behoren hebben gewerkt.