24-8-2004
Slagveld in Duitslad
Zware buien en een afwisseling van nat, modderig en droog asfalt
maakten de Rally van Duitsland tot een waar slagveld. Diverse toppers
schreven een auto af, waaronder Gilles Panizzi. Maar niet nadat hij de
snelheid van de Lancer WRC04 op asfalt aantoonde.
Het landschap rond Trier en de wijngaarden langs de Moezel vormen
doorgaans een lieflijk decor. Zo niet tijdens de grotendeels
verregende rally van Duitsland. De smalle asfaltlinten waarop zeer
hoge snelheden worden gehaald bleken bij tijd en wijle spekglad en de
meeste rijders hadden door de sterk wisselende omstandigheden de
grootste moeite met het kiezen van de juiste banden. Regenbanden of -
al dan niet opgesneden - slicks, dat was de hamvraag. Asfaltspecialist
Gilles Panizzi had een redelijk gelukkige hand in de keuze van het
juiste rubber en liet op dag 1 snelle tijden noteren, resulterend in
een mooie zesde positie in het algemeen klassement.
Ook teamgenoot Dani Sola liet zien erg hard te kunnen rijden. Hij
bevond zich meteen bij aanvang van de rally in de top drie qua tijden,
maar nam daarbij wellicht iets te veel risico en gleed van de weg. De
auto raakte zwaar beschadigd en bleek niet meer te repareren binnen de
mogelijkheden van het SupeRally-reglement. Helaas trof Panizzi op dag
twee van de rally eenzelfde lot. Tijdens licht aanremmen voor een
snelle knik raakte hij iets naast het asfalt op het natte gras en was
vervolgens een passagier in zijn auto. Deze gleed bijna 300 meter van
een helling af en raakte twee bomen. Het was zonder meer aan de
uitzonderlijk sterke veiligheidskooi te danken dat de gebroeders
Panizzi shaken and stirred konden uitstappen. Voor de zekerheid
brachten ze nog even een bezoek aan het ziekenhuis, maar ze bleken
geen ernstige kwetsuren te hebben overgehouden aan het ongeluk.
Daarmee was evenwel een voortijdig einde gekomen aan de voorlopig
laatste WRC-rally waar MMSP aan deelneemt. Go out with a bang, noemen
ze dat.
Technisch directeur Mario Fornaris zag tussen de donderbuien door nog
wel de zon schijnen: De Lancer WRC is snel gebleken in een echte
asfaltrally en het verlies van de autos zal het omvangrijke
ontwikkelingsprogramma niet vertragen. Bovendien zijn we blij dat de
veiligheidssystemen naar behoren hebben gewerkt.
AutoRai