EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

24 augustus 2004

LANGERE EN ZWAARDERE VRACHTAUTO´S LEIDEN TOT KOSTENBESPARINGEN EN INZET VAN MINDER VOERTUIGEN

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft 24 augustus het startschot voor een tweede proef met langere en zwaardere vrachtautocombinaties (LZV´s). EVO is vanaf de beginfase betrokken bij de pilot. Bij de proef, die loopt tot november 2006, worden maximaal 300 vrachtauto´s ingezet. EVO verwacht dat definitieve invoering van LZV´s leidt tot minder vrachtauto's op de Nederlandse wegen. Daarnaast leidt vermindering van het brandstofverbruik tot belangrijke kostenbesparingen voor het bedrijfsleven.

Door de inzet van langere vrachtauto's zijn minder voertuigen nodig om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren. Een LZV kan drie containers tegelijk vervoeren. Dit is er één meer dan op een 'normale' vrachtauto. Indien de langere en zwaardere vrachtauto´s uiteindelijk worden toegestaan in Nederland, kunnen bedrijven tot 30 procent minder vrachtauto´s inzetten. Gezien de verwachte groei van het vrachtverkeer is het in belang van maatschappij en bedrijfsleven te investeren in meer efficiënte vervoerswijzen. De LZV´s zijn hiervan een goed voorbeeld.

Bovendien leidt de inzet van LZV´s tot aanzienlijke kostenbesparingen. Alleen al uit een steekproef onder tien EVO-leden blijkt dat zij een brandstofbesparing verwachten van ruim 800.000 liter diesel per jaar.

De LZV´s zijn een aanvulling op de binnenvaart en het spoor. Onderzoeksbureau CE heeft berekend dat de binnenvaart en het spoor nauwelijks concurrentie zullen ondervinden van de LZV. Voor de binnenvaart geldt dat slechts 0,1 tot 0,2 procent van de goederenstromen in aanmerking komt voor verschuiving naar LZV´s.

EVO betreurt het dat Verkeer en Waterstaat de spoorwegovergangen niet openstelt voor de proef. De risico´s hiervan zouden volgens het ministerie te groot zijn. Hierdoor hebben enkele grote bedrijven moeten afzien van deelname. EVO vindt dat het ministerie moet openstaan voor de oplossingen die het bedrijfsleven heeft aangedragen. Zo kunnen LZV´s ´s nachts worden toegelaten op de spoorwegovergangen, als er weinig tot geen treinen rijden. Bovendien hebben bedrijven zich bereid getoond mee te betalen aan het oplossen van eventuele problemen bij de spoorwegovergang, bijvoorbeeld door te investeren in extra beveiliging.

Noot voor de redactie (