Ingezonden persbericht


Axios trekt zich terug van het BS15000 certificerings-traject om harmonie binnen de branche te herstellen

AMSTERDAM: 24 augustus 2004. Axios Systems (www.axiossystems.com), dat eerder dit jaar bekend maakte dat zij de eerste organisatie in de wereld was die de BS15000 certificering heeft gehaald zoals bevestigd door het IT Service Management Forum (itSMF), maakt vandaag bekend dat zij zich terugtrekt van het traject.

De leverancier van IT-Service Management (ITSM) softwareoplossingen betreurt de beslissing die zij heeft genomen, maar heeft dit gedaan om een einde te maken aan de verwarring waartoe het verkrijgen van het certificaat heeft geleid binnen de ITSM-gemeenschap.

BS15000 is de eerste wereldwijde standaard specifiek gericht op ITSM en is gebaseerd op ITIL, het internationaal geaccepteerde Best Practice raamwerk. Het certificeringstrajcet is vorig jaar door het itSMF gelanceerd om te voorzien in een onafhankelijke verificatie tegen deze standaard.

Axios Systems, dat de BS15000 certificering ontving op 27 februari van dit jaar na een audit door KPMG, zegt dat zij doorgaat met het promoten van de voordelen van het traject, maar annuleert haar certificering om de spanningen binnen de branche weg te nemen en vanwege de onzekerheid over de toekenning van de certificering aan zowel dienstverleners als softwareleveranciers. Haar positie als leverancier van ITSM-oplossingen heeft voor verwarring gezorgd in de markt, in die zin dat het niet duidelijk is of het bedrijf is gecertificeerd of haar oplossing assyst is gecertificeerd - een situatie die op ongelukkige wijze is ontstaan door dat het behalen van de eerste plaats.

Axios blijft de enige ITSM-leverancier die de BS15000 certificering heeft behaald, een succes dat voor een groot deel is gebaseerd op het interne gebruik van assyst.

"Het stelt ons zeer teleur dat wij onze terugtrekking van het traject moeten aankondigen," zegt Tasos Symeonides, Managing Director van het bedrijf. "Axios blijft de eerste organisatie in de wereld die deze certificering heeft behaald en we zullen doorgaan met het prediken van BS15000 en het ondersteunende Best Practice raamwerk".

"Echter, de onenigheid die is ontstaan binnen de ITSM-gemeenschap rondom het traject en onze positie heeft ons er toe doen besluiten, dat de enige juiste actie die we kunnen ondernemen is eenzijdig onze accreditatie op te geven om zodoende de rust binnen de branche te herstellen.

Ailsa Symeonides, Sales & Marketing Director, voegt toe: "Als leverancier hebben wij een verantwoordelijkheid ten opzichte van de markt door een stapje terug te doen, om er zeker van te zijn dat we niet beschuldigd kunnen worden van het in het gevaar brengen van het traject en het vooroorzaken van verwarring."

Ze geeft aan dat de steun voor itSMF ongewijzigd zal blijven. "Het forum is te belangrijk voor de ITSM-gemeenschap in de gehele wereld om speelbal te zijn van diverse belangen," verklaart zij.

"Binnen de branche bestond het gevoel dat het promoten van het succes van onze certificering en de bijbehorende voordelen ons een voorsprong geven ten opzicht van de leveranciers die nog niet zijn gecertificeerd," gaat mevrouw Symeonides verder.

Een recent voorbeeld van de steun van Axios aan BS15000 is de ondersteuning van de lancering van de Australische equivalent AS8018.

Brian Kerr, Project Director BS15000 voor Axios Systems, is zojuist terug van een rondreis door Australië om het traject te promoten, zegt "Wij gaan ervan uit dat de door ons ondernomen acties de harmonie in de branche zullen herstellen. We streefden er naar om middels de BS15000 certificering aan te kunnen tonen dan we doen wat we zeggen op het gebied van Best Practice, ITIL en ITSM en zo te helpen met het uitdragen van deze boodschap in de wereld. Deze boodschap blijft intact."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Axios Systems Benelux
Astrid van den Broek
Marketing Assistant
Tel: +31 (0) 20 521 0290
E-mail: astrid.van.den.broek@axiossystems.com

Axios Systems

Axios Systems (www.axiossystems.com) is de toonaangevende leverancier van op 'Best Practice' gebaseerde geconsolideerde IT-Service Management softwareoplossingen.

Onze klantgeoriënteerde aanpak gecombineerd met ons geïntegreerde technologieraamwerk verzekert onze klanten dat zij hun dienstverlening en ondersteuning wereldwijd kunnen laten aansluiten op de doelstellingen van hun business.

Door de voordelen van 15 jaar productontwikkeling en investering in 'Best Practice' principes begeleidt assyst, onze oplossing, gebruikers intuïtief door IT Infrastructure Library (ITIL) processen.

Het implementeren van assyst in organisaties optimaliseert de IT-infrastructuur efficiency, vermindert de total cost of IT ownership en garandeert een snelle return on investment.

Onze toewijding aan 'Best Practice' is zichtbaar door als eerste gecertificeerd te zijn voor BS15000, werelds eerste formele standaard voor IT-Service Management.

Naast haar hoofdkantoor in de UK heeft Axios kantoren in Amerika, Europa en Azië. -----------------------
Axios Systems Persbericht

---- --