AutoRai

24-8-2004

Ferrari F430

De F430 markeert de komst van een compleet nieuwe generatie Ferrari acht-cilinder motoren. Het nieuwe model combineert de uitzonderlijke prestaties van Ferrari met aluminiumtechnologie, die voor het eerst in de 360 Modena werd toegepast.

Het resultaat is van een compleet nieuwe orde en biedt een reeks extreem belangrijke innovaties die direct zijn afgeleid van de Formule
1 eenzitter met het steigerende raspaard op de neus.

Twee van deze nieuwe technieken zijn voor het eerst toegepast in een productie-auto: het elektronische differentieel (E DIFF) en de op het stuurwiel gemonteerde collectorschakelaar (bij de Scuderia-coureurs beter bekend als de manettino), voor de bediening en controle van de geïntegreerde voertuigdynamica systemen.

Andere belangrijke kenmerken van de nieuwe F430 zijn de lichte, compacte 4.300cc 90° V8 krachtbron, die er een vermogen van 490 pk uitperst om tot een specifiek vermogen van 114 pk per liter te komen. Dat garandeert voor de nieuwe berlinetta van Ferrari bovendien een gewicht/vermogen verhouding van 2,8 kg/pk (rijklaar-gewicht). Verder is de nieuwe F430 uitgerust met carbon-ceramische remschijven voor een optimale efficiency, zelfs na een zware en langdurige belasting van de remmen. De van de Formule 1 auto afgeleide versnellingsbak zorgt voor gang-wisselingen binnen 150 duizendste van een seconde en stelt de bestuurder daardoor in staat het beste uit deze echte high performance auto te halen (acceleratie 0-100 km/u in 4,0 seconden, een topsnelheid boven de 315 km/u). En tenslotte is er het aërodynamische ontwerp waarin de meest recente ontwikkelingen uit de autosport zijn geïntegreerd, met specifieke aandacht voor de vlakke bodemplaat en de grote diffuser aan de achterzijde, voor een grotere downforce.

De Ferrari F430 maakt in september zijn officiële debuut tijdens het Autosalon van Parijs.