24-8-2004
Ferrari F430
De F430 markeert de komst van een compleet nieuwe generatie Ferrari
acht-cilinder motoren. Het nieuwe model combineert de uitzonderlijke
prestaties van Ferrari met aluminiumtechnologie, die voor het eerst in
de 360 Modena werd toegepast.
Het resultaat is van een compleet nieuwe orde en biedt een reeks
extreem belangrijke innovaties die direct zijn afgeleid van de Formule
1 eenzitter met het steigerende raspaard op de neus.
Twee van deze nieuwe technieken zijn voor het eerst toegepast in een
productie-auto: het elektronische differentieel (E DIFF) en de op het
stuurwiel gemonteerde collectorschakelaar (bij de Scuderia-coureurs
beter bekend als de manettino), voor de bediening en controle van de
geïntegreerde voertuigdynamica systemen.
Andere belangrijke kenmerken van de nieuwe F430 zijn de lichte,
compacte 4.300cc 90° V8 krachtbron, die er een vermogen van 490 pk
uitperst om tot een specifiek vermogen van 114 pk per liter te komen.
Dat garandeert voor de nieuwe berlinetta van Ferrari bovendien een
gewicht/vermogen verhouding van 2,8 kg/pk (rijklaar-gewicht). Verder
is de nieuwe F430 uitgerust met carbon-ceramische remschijven voor een
optimale efficiency, zelfs na een zware en langdurige belasting van de
remmen. De van de Formule 1 auto afgeleide versnellingsbak zorgt voor
gang-wisselingen binnen 150 duizendste van een seconde en stelt de
bestuurder daardoor in staat het beste uit deze echte high performance
auto te halen (acceleratie 0-100 km/u in 4,0 seconden, een topsnelheid
boven de 315 km/u). En tenslotte is er het aërodynamische ontwerp
waarin de meest recente ontwikkelingen uit de autosport zijn
geïntegreerd, met specifieke aandacht voor de vlakke bodemplaat en de
grote diffuser aan de achterzijde, voor een grotere downforce.
De Ferrari F430 maakt in september zijn officiële debuut tijdens het
Autosalon van Parijs.
AutoRai