Tweede proef met langere en zwaardere vrachtautos officieel van start
Vanmiddag, 24 augustus, heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat
het officiële startsein gegeven voor een tweede proef met langere en
zwaardere vrachtautocombinaties (LZVs) ook wel ecocombis genoemd. De
proef is bedoeld om de voor- en nadelen van deze vrachtautos verder te
onderzoeken. Eind 2006 wordt een besluit genomen over de definitieve
invoering van deze langere en zwaardere combinaties. Vanaf vandaag
rijden er een tiental LZVs op de weg. Dit zullen er in het kader van
de proef uiteindelijk maximaal 300 worden. De proef loopt tot 1
november 2006.
De nieuwe proef is een vervolg op een eerste proef die in 2000 van
start ging en waaraan 4 combinaties meededen. De resultaten uit deze
eerste proef zijn veelbelovend, maar lieten nog een aantal vragen
onbe-antwoord. Met LZVs is efficiënter vervoer mogelijk en het levert
een brandstofbesparing op van tussen 4 en 30 procent. LZVs leveren dus
ook een bijdrage aan het milieu. Het ministerie heeft de voorwaarden
voor deelname aan de tweede proef versoepeld. Zo is de oude maximale
trajectafstand van 50 km verval-len en is er geen verplichte koppeling
meer met intermodaal vervoer (trein/vrachtauto of boot/vrachtauto).
Ook is er geen rijverbod meer in de ochtendspits. Hierdoor is de
belangstelling voor deelname bij het be-drijfsleven veel groter.
LZVs of ecocombis zijn vrachtautos die langer en (vaak) zwaarder zijn
dan de maximum toegestane leng-tes en gewichten. Vrachtautos in
Nederland kunnen nu maximaal 18,75 meter lang zijn en maximaal 50 ton
wegen. LZVs mogen maximaal 25,25 meter zijn en maximaal 60 ton wegen.
Transportbedrijven mo-gen met hun LZVs rijden op het snelwegennet en
aansluitende wegen waarvoor ze ontheffing hebben gekregen van de
wegbeheerder. LZVs komen niet in binnensteden.
In het kader van de verkeersveiligheid worden aan de LZVs extra eisen
gesteld bovenop de wettelijke ei-sen. Zo zijn ze uitgerust met extra
voorzieningen, zoals gesloten zijafscherming en contourmarkering,
het-geen de zichtbaarheid vergroot. Voordat de combinaties de weg op
gaan, moeten ze zijn goedgekeurd door de RDW. De chauffeur heeft een
aanvullende rijopleiding gehad.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat